Katter iFokus

Katter

Läst 181 ggr
LouiseH88
0

Kronisk njursjukdom

Har du en katt med kronisk njursjukdom?
Ålder på katten?
Hur länge har den haft det?
Vad ligger värdet på?

LouiseH88
0

Finns det ingen som kan dela med sig om sina erfarenheter?

Maria
0

När vår gamle katt Moritz blev njursjuk så var han 15 år. Jag minns inte värden.

Vi skulle börja med särskild kost men han vägrade och blev nästan deprimerad.
Vi bestämde att han skulle få äta allt gott han ville istället.
Han blev 17 år.

/Maria

Grace2009
0

Min katt har problem med njurarna. Jag åker in var 6:e månad med henne för blodprov i nuläget för att kolla hur det går. Det upptäcktes av en slump i mars 2024. Vi tror att hon var 9 år vid diagnos, men hon kan vara äldre också då hon är en omplacering så jag vet inget om hennes bakgrund. Vilka värden är det du tänker på? Jag var inne sist i april 2025 och då hade hon 238 µmol/L på CREA och 18,0 µmol/L på UREA. Sen har hon fått påverkan på levern så får se nästa gång hon ska in hur det går med den. Ska boka tid i oktober för nästa kontroll.

Behandlingen hon har i nuläget är veterinärfoder (Hill's prescription diet K/D), kosttillskott morgon och kväll (ipakitine) samt en halv tablett receptbelagt varje morgon (Fortekor).

LouiseH88
0

#2: tack för svar 💛

LouiseH88
0

#3: tack för svar.
 238 µmol/L var de värdet jag undrade över ..
Har hon högt blodtryck?
Fortecore är för proteiner i urinen?

Grace2009
0

#5 Vet inget om blodtryck, tror inte de har kollat det.

Jadu… Jag har inte riktigt koll på den fronten. Min veterinär är mer av typen som talar om för en vad man ska göra, inte varför. Men på Fass står det "Minskad glomerulär hypertoni kan sänka progressionshastigheten för njursjukdom genom att förhindra ytterligare skador på njurarna. Placebokontrollerade kliniska fältstudier på katter med kronisk njursjukdom (CKD) har visat att läkemedlet signifikant sänker proteinnivån i urin och protein/kreatininkvoten (UPC). Denna effekt beror troligtvis på sänkt glomerulär hypertoni och gynnsamma effekter på det glomerulära basalmembranet." om fortekor. Jag är inte påläst på det här så kan inte förklara närmare.

LouiseH88
0

#6: okej, ja förstår