Katt som dödar fågel
Inlägg på Facebook. Någon som filmar sin katt jaga, slå ner, leka med och sen döda en fågel. Skriver; Första bytet, så stolt.
Att djur i naturen dödar varandra för att överleva är väl en sak. Men att heja pä sin tamkatt och filma medans den dödar ett annat djur?
Varför ska djur dö helt i onödan? Den får ju mat hemma antar man.
Nej, sånt gillar jag inte. Visst att det är naturligt att katter lever ut sin medfödda jaktinstinkt, men katter som får mat hemma behöver inte döda för sin egen överlevnads skull. Det som är hemskt är också hur mätta katter leker med sina byten. De som menar att katter har förmåga att känna empati för andra levande varelser har nog inte sett hur det går till.
Mina nuvarande katter har inte riktigt fattat grejen med att jaga levande byten. Lotus gör en del rusningar över gräsmattan för att skrämma stora duvor och skator. En annan gång sprang han i raketfart efter en hare, men jag tvivlar på att han skulle skada dem om han hann ifatt.
En av mina tidigare katter (Moltas) var likadan när han var ung, men på äldre dagar blev han en onödigt skicklig jägare. Det syntes på honom att han "gick på jakt" när han kom ut. Han började med daggmask, men sedan blev det både möss, småfåglar och (vad jag tror, redan döda och väldigt skadade ) ekorrar. Ibland var även mössen och småfåglarna döda och kanske att det var Moltas som dödat dem för de såg alltid nästan helt oskadda ut. Moltas åt nämligen aldrig på sina byten och oftast var bytena både oskadda och levande när han kom med dem.
När Moltas kom med levande byte gjorde jag allt för att rädda det och hålla katterna borta och ta in dem igen. Det gör jag fortfarande när jag ser "lätta byten" på marken.
Sajtvärd Katter iFokus

Det var ganska högt och lågt bland kommentarerna. Inlägget är borttaget nu.
Osmakligt agerat av ägaren och hade jag haft utekatter jag hade aldrig filmat och delat med mig av något sånt här med tanke på att det finns människor som är väldigt känsliga och inte klarar av att se sånt.
Jaktinstinkten försvinner aldrig den finns kvar även hos våra innekatter det ser vi tydligt när vi är ute i sele eller när dom sitter på en balkong eller ett fönster det vilda där ute är både spännande och intressant och deras läten ändras så släpper vi ut en innekatt skulle dom ganska snart jaga ett byte.
Att det är helt naturligt är vi alla överens om sen kan vi som ägare tycka det är alldeles hemskt och förskräckligt vi tänker på den som blir fångad och dödad något som berör oss djupt eftersom vi älskar djur och det här är något vi aldrig kan träna bort.
Jag fick en gång i tiden lära mig att om en katt kommer hem med ett byte ska den berömmas eftersom i kattens värld och andra djurs värld så har dom gjort något bra och i min uppväxt fanns utekatter och det satt så klart långt inne att berömma men så gjorde vi när dom kom hem och antingen åt dom upp bytet eller så lämnades det vid våra fötter som jag vet inte en gåva eller nåt.
Dom var stolta dom hade jagat men att lägga ut det på sociala medier det är osmakligt och respektlöst för det finns känsliga människor och vi har svårt för det här men måste också komma ihåg att det är helt naturligt beteende oavsett man har innekatt eller utekatt jaktinstinkten den finns alltid kvar.
#1 Du är inne på något spännande här i det du skriver "de som menar att katter har förmåga att känna empati för andra levande varelser har nog inte sett hur det går till"
Det här ligger det mycket i och ser vi på alla olika raser av djur vilda som tama så har dom empati och försvar för sin egen grupp det är deras överlevnad att försvara sig och det sina samtidigt som dom jagar andra djur utanför sin egen ras finns en stor empati och medvetenhet om att försvara och förse sina med mat och trygghet till varje pris.
#0: Katter jagar oavsett om de får mat hemma eller inte. Det finns mycket forskning på området och katter avbryter lätt en måltid bara för att jaga. Jaktinstinkten är helt enkelt så stark.
Däremot håller jag med om att det är osmakligt att lägga ut sådana filmer.

#4 Det osmakliga var väl egentligen inte att lägga ut filmen. Det var väl att stå och heja på och filma från första början. Det hela tog en stund. Hon hade kunnat rädda fågeln som ändå blev liggande död och lämnad efteråt.
Kanske samma individer som hänvisar till naturens gång närhelst de ser ett djur lida under pågående attack. Må så vara att t ex rovfåglar måste skaffa föda till sina ungar och försöker t ex hacka ihjäl en liten vilsen sälunge eller pingvinunge men sånt har jag så svårt att bara svälja.
Nä, jag hade faktiskt försökt rädda en fågel som drabbats av en katt-attack.
#5: Det är det här som är så svårt för oss och jag skulle aldrig själv kunna stå och heja på däremot får jag försöka hur långt inne det än sitter om rovdjur tar andra djur att respektera deras instinkt för där har jag inte att göra jag får helt enkelt inte lägga mig i och ja det gör ont man vill befria man vill hjälpa och rädda liv men vi måste förstå det här är djurens sätt det är deras överlevnad i vildmarken den rår vi aldrig på. Det är ett tufft läge som vi inte gillar men måste respektera.
Tänker också på många naturprogram som genom åren gått på TV där man visar hur djuren jagar och dödar varandra för sin egen överlevnad men då är folk beredda på att det är ett naturprogram med det innehållet medan det här inlägget det kan bara kallas osmakligt.
#7: Förstår vad du menar. Rent krasst är det ju så att livscykeln bör snurra utan interventioner från människan. Men även i djurvärlden finns det empati och altruristiskt beteende som visas även för andra arter. Så jag syftar mest på att vi människor givetvis inte ska lägga oss i och avbryta varje attackförsök, men ungar som försöker fly för sina liv tycker jag hör till undantagen.