min katt är rädd för något ute
hon kommer in och lägger sig under soffan där kan hon ligga en hel dag dagen efter fortfarande rädd och ligger hoptryck i en vrå
Kanske är en dålig idé att vara ute på egen tass när något/någon uppenbarligen gör henne rädd.
/Maria
#1: Hon är 4 1/2 år har varit utekatt hela tiden denna rädsla har kommit nu vid3 olika tillfällen
Tittade på dina gamla inlägg. Du har haft två katter genom åren som försvunnit och nu denna katt sum uppenbarligen är livrädd för något.
Hur tänker du?
/Maria
#3: vadå hur tänker jag de katter som försvunnit har inget med detta att höra jag bara undrar vad kan göra en katt livrädd som är van att vara ute både dag och natt
Är det något mer än själva platsen hon väljer som tyder på att hon har blivit skrämd? Även om hon blev skrämd ute borde hon känna sig trygg inomhus i sitt eget kärnrevir där allt är som vanligt.
När det är varmt eller när katten bara vill vila ifred brukar mina katter också lägga sig längst in under t.ex. sängen, men det kan också vara tecken på att katten är sjuk eller har ont någonstans.
Hur ser kattens utomhusvanor ut? Hur kommer hon in och ut och hur ofta och länge är hon utomhus?
Sajtvärd Katter iFokus
Hon kan gå ut och in jag är pensionär bor bottenvåning hon kan vara ute 3,4 timmar i sträck men också komma hem varannan timme vi har bott här i 3 år hon har aldrig tidigare betett sig såhär
#6: Jag tycker att du ska hålla henne inne under uppsikt. Det du tolkar som rädsla kan vara tecken på sjukdom eller smärta.
Skulle beteendet bero på upplevelser utomhus bör du följa med katten när hon är ute.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: detta har hänt nu 3 ggr med några dagars mellanrum och har aldrig hänt tidihare blev lite orolig hon kom till mig ochlåg i mitt knä en stund regerade inte som hon hade smärta någonstans ska hålla henne under uppsikt och inne
Kanske har det flyttat in någon ny katt i området som hon är rädd för?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vilken typ av område bor du i? Kan det finnas personer som är elaka mot henne?
(Det kan det väl naturligtvis finnas var som helst men risken är förmodligen större i vissa typer av bostadsområden.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com