Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 913 ggr
Pia
0

Gissa var "katten" finns!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av en väldigt trevlig Gissa-tråd på Resor, tänkte jag att vi kunde ha en liknande här på katter. Men förstås med kattdjur i fokus:)

Jag började lite smått i den här tråden, men startar nu en ny sådan. Här kommer första bilden - och ja det är ju i Stockholm, men var exakt?

Staffan
0

Uppe i lejonets högra öra?

// staffan

Pia
0

Hm, nu förstår jag ingenting… Jo men det gör jag, och nej nej, nu har jag varit otydlig, var i Stockholm befinner sig lejonstatyn.

Det finns ingen liten katt på lejonet:) Lejon = katten i bilden alltså.

Om man tittar riktigt noga på bilden så kan man nog våga sig på en välgrundad gissning, även om man inte bor i Sthlm…

Staffan
0

LOL!!! Snacka om missuppfattning…. Cool

Ida
0

Runt Rosenbad är min gissning…? :/

Pia
0

Staffan, hm ja det kan man säga, trodde du skulle vara lite rolig…:)

skogskatten, nja inte riktigt, fast iofs… Men jag är så "petig" så jag vill ha specifikt ställe:)

Ida
0

Utanför slottet kanske?…

Pia
0

Nja, inte riktigt men i närheten, den kröner något i närheten kan man säga…

Pia
0

Ingen som kan gissa??

Bima
0

Kungsträdgården?

Pia
0

Nu börjar ni i alla fall att ringa in det - mellan Kungsan och slottet…:) Det kröner alltså något däremellan…

Ida
0

Centralbron?… (Kunde inte låta bli…) Nej jag menade Strömbron förstås…

Pia
0

Grattis, skogskatten! Bara äran men ändå…:)

Vi kör en till. I Sthlm igen, men vart…

Ann
0

Rådhuset?

Ida
0

Tack! Det här var ju jättekul!…

Pia
0

Nope, inte så stort, men en viktig offentlig byggnad på annat vis. Inte på Kungsholmen dock.

Ann
0

Nej men å vad svårt det var… känner igen färgen på väggen men jag kan då inte placera det… tänkte på någon kyrka men kom på att de brukar väl inte ha "katter" vid ingången… ?!

Finns det nån ledtråd …. Flört?

Pia
0

Hm, nu skall jag försöka vara lite fiffig…:) Det är en offentlig institution i byggnaden med utsikt över ett museum…

Ann
0

Inte kan det vara slottet (med utsikt över Nationalmuseum)?

Pia
0

Nej byggnaderna ligger väldigt mycket närmare varandra, fast lite i de krokarna kan man väl säga.

Pia
0

En till ledtråd: f d chefen på bygget hade ett namn som i del anknyter till en välkänd gata i Berlin…

Ann
0

Jag går bet på den…

Skrikandes

Trodde jag skulle klura ut det, men icke!

Pia
0

Hm, en till ledtråd då; f d chefen på bygget hade ett namn som återfinns i en ballad av Cornelis Vreeswijk… Nu måste väl ändå någon kunna…:)

Pia
0

Jag trodde det skulle bli så lätt nu, jag…

AmmiG
0

Kanske Operan har några lejon. Men det har jag inte för mig, dom har ju sina förgyllda pelare. 

Gissar Operan, tror visserligen inte att det är rätt. Har iaf hjälpt till att utesuta en byggnad.

AmmiG
0

Det där (#24) blev helt uppåt väggarna.

En regeringsbyggnad, gissar på UD

Pia
0

Grattis AmmiG, helt rätt, UD, Fredsgatan med utsikt mot Medelhavsmuséet!

Och här kommer en ny bild - var kan denna sitta då?

Ni är förstås jättevälkomna att lägga in bilder på andra katter i arkitekturen - nu blir det ju f t lite Stockholms-dominerat:) Skall komma ihåg att fota på resor också…

Pia
0

Ingen gissning på gång…?

AmmiG
0

Nä den katten blir för svår, så jag avstår. Glad

AmmiG
0

Finansdepartementet…får mig att tänka på Gunnar Sträng. Skrattande

AmmiG
0

Vilken byggnad är det ?

Pia
0

Nähä, någon måste komma med kvalificerade gissningar först, annars säger jag inget…:) Jag vet faktiskt inte vad det är för hus, men huset ligger vid ett ganska öppet torg mitt i Stockholm. Så försök gissa torget istället… Lejonet sitter väldigt högt upp, så man får verkligen böja på nacken och kika uppåt…

Faxlin
0

En teater kanske

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pia
0

Nej, jag tror inte att det är ett känt hus faktiskt, det var mest av en slump jag såg takprydnaden häromdagen. Men ett gammalt hus är det ändå, man har inte så duktig koll på sin egen stad…:)

Faxlin
0

Ett gammalt hus vid sergelstorg då? hihi
Jag är inte hemma i din stad.

Audiatur et altera pars

Pia
0

Men du gissar duktigt ändå:) Fast nej, vid Sergels torg finns ju tyvärr inga riktigt gamla hus längre, inte rätt stadsdel…

Känns som om det får bli en guidad tur över stan med folk som bara stirrar uppåt hela tiden, allt för att hitta kattfigurer i arkitekturen…:)

Faxlin
0

haha, ja jag skulle behöva följa med på den turen. Bara du håller i mig då. Annars går jag kanske vilse när jag bara kollar uppåt.

Audiatur et altera pars

Pia
0

Jag ser hela raddan framför mig, tänkte att ni skulle kunna ha sådana där självlysande västar på er som dagisbarn har, två och två, hålla handen och gå på rad, får ha en som går bakom och håller koll så det inte blir några som avviker från turen och så kan jag gå längst fram och hålla i en stor skylt med något smart skrivet på…:) Fast det kanske behövs några som håller koll på sidorna också om alla skall titta uppåt… Tål att grunnas på…:)

Faxlin
0

haha, jag kan verkligen se det framför mig.

Ja men då fortsätter vi väl med tråden då.
Hötorget?

Audiatur et altera pars

Pia
0

Nope, fel stadsdel också…

Faxlin
0

Jag har väl ingen aning om stadsdelar i Stockholm. Jag bara chansar hejvilt här. hihi

Järntorget då?

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Stortorget, det låter väl som ett stort torg. hihi

Audiatur et altera pars

Pia
0

Nu är du ialla fall i rätt stadsdel kan jag säga…:)

Faxlin
0

haha. Taskmört. Jag kan ju inget om sådant. Hmm, undrar om man känner någon stockholmare som är tokig nog att vara vaken nu så man kan fråga.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Karl XII:s torg
Mälartorget

Audiatur et altera pars

Pia
0

Nope, sorry…:)

Någon som vågar sig på fler gissningar??

LenaR
0

Som Stockholmare, och som konstintresserad, så borde jag känna igen dina katter tycker jag, men icke. Någonstans i Gamla Stan alltså? Brända torget? (Vore typiskt, det är ett av mina favoritställen)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Pia
0

Nähä inte där heller…

Fast jag kan ärligen säga att jag inte upptäckte den förrän för ca en månad sedan - helt plötsligt har jag av någon anledning börjat söka efter katter i arkitekturen…:)

Pia
0

Inga fler gissningar? *jag ger mig inte innan jag fått rätt svar*:)

LenaR
0

Ge upp, Pia, säg nu! Annars listar jag Gamla Stans alla torg!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Pia
0

Ha ha, nope, nope, det är ju ett av de mer kända torgen, så det borde någon inföding kunna gissa…:)

Pia
0

Absolut att någon kan gissa!:)

Lisko
0

Kan det var Östermalmstorg måntro?

Pia
0

Nej Gamla sta'n är det, se #42…:)

Pia
0

Nej inte det heller, men åh så roligt att du lade ut länk till flygfoto då där! Liten ledtråd, det är ett ganska känt torg och det ligger liksom i utkanten och inte inne i "röran" s a s:)

Janson
0

Sambon gissar: Börshuset eller på baksidan av storkyrkan mot slotsbacken.

Pia
0

Nää, alldeles fascinerande att det är så svårt att gissa rätt…;)

Pia
0

Usch, lite lessig blir jag nog över att ingen kan gissa… Så här kommer ledtråden som gör att det är glasklart vart "katten" befinner sig…:)

kjersti
0

På taket !! Men var då?  Känner inte till Sthlm… mer än på flygfoto ti hi

Findus
0

strandvägen?

Pia
0

Nej Gamla Sta'n är redan etablerat som stadsdel (#42)…:)

Pia
0

Nehej…

Lisko
0

Är det torget som ligger vid tunnelbanan?

Lisko
0

Heter det Kornhamnstorg?

Pia
0

Och vi har en VINNARE!!! Grattis Lisko!! Visserligen bara äran, men den är stor efter en så här lång och utdragen kamp om rätt svar:)

kjersti
0

Vad är det för hus?

Pia
0

Jag vet inte vad det är för hus faktiskt, det ligger en galleria i huset och så är det en gång som förbinder torget med Västerlånggatan.

Pia
0

Såg idag att gallerian/gången kallas Passagen, det närmsta ett namn jag kan komma…

Så, nästa bild, var finns detta kattdjur i arkitekturen (byggnad i Stockholm)?

Christina
0

Den här rosa färgen är litet speciell. Är det på Stockholms slottsfasad nånstans?

Pia
0

Nej, men byggnaden ligger ganska nära…

Christina
0

Riksdagshuset är det va?

Pia
0

Jajamensan, grattis med äran som vinst, Christina! Vid huvudingången sitter ett par av dessa stenkattdjur.

Någon annan som har en bild att gissa kattdjurets placering på??

Soffie
0

Gäller det bara för stockholm?

Pia
0

Absolut inte, över hela Sverige och utomlands, enda "kravet" är att det skall vara platser man själv varit på/egenfotograferade objekt s a s:)

Pia
0

Ja, ja, eftersom ingen annan lagt in en bild, så kommer här en ny… Var finns detta kattdjur?

Pia
0

Gissning någon…?

kjersti
0

Stockholm?

Pia
0

Nehej, faktiskt inte alls…:)

kjersti
0

Ny gissning: Köpenhamn?!

Calibra
0

mitt bidrag.. var finns denna kisse då? inget eget foto, men har varit där massor med gånger..

Pia
0

#80, japp, utanför Glyptoteket, rätt, rätt:)

#81 Åh vad kul, fin bild… hm, Budapest eller Prag kanske?

Calibra
0

visst var den lätt, såklart Budapest :)

Pia
0

Åh där ser man, ännu en anledning att åka dit:)

Fler bilder på kattfigurer i arkitekturen någon?

Pia
0

Nå, då lägger jag in den här bilden, och ja nu befinner vi oss i Stockholm igen…

Pia
0

Ingen gissning?

kjersti
0

nej…

Pia
0

Nja, förmodligen är det ganska knepigt även om man är bevandrad Stockholmsbo… Jag upptäckte dem häromdagen först…

Pia
0

Ingen mer eller mindre begåvad gissning??

Pia
0

Gissning?

kjersti
0

nej..

Pia
0

någon bevandrad stockholmare då…??

Pia
0

Ingen alls??

kjersti
0

Ledtråd önskas …en liten iallafall…

Pia
0

Tja, mitt i Stockholms stad… nära en park och nära vatten… Men då vill jag förstås ha precis rätt hus som svar…:)

kjersti
0

Det finns nog för många parker och MYCKET vatten. Skall besöka huvudstaden i morgon och på fredag(kurs) så jag  får väl hålla utkik.

Pia
0

Gör det, vad kul det skulle vara om du hittade den! Eller "dem" för det är flera liknande på fasaden…:)

Ha en trevlig kursdag, vädret ser ut att bli bra till helgen!

Sol-
0

Ok jag ska våga mig på en gissning och det gissade jag faktiskt på innan jag läste dina ledtrådar Glad

Jag vet bara att det är nån "politisk byggnad" men jag tror att det är passagen mellan centrala Stockholm och Gamla stan, alltså när man går från centrala Stockholm så går man igenom detta huset innan man går över bron och kommer ut med Slottet på vänster sida och Gamla stan rakt fram.

Ja, jag hoppas ni förstår Generad

kjersti
0

Jag såg inte en katt när jag var i Stockholm….Försenat tåg och bra kurs och studenter på flakvagnar….

Pia
0

Sol., kul att du är med och gissar och riktigt avancerat var det också, men tyvärr fel… Och nej, faktiskt är det inte någon politisk byggnad, däremot så ser man Gamla Sta'n om man står vid den…

Men bra kurs och bra väder, alltid något, kjersti!

Grodan
0

underbar den här tråden… önskar man kunde göra något liknande med möss… *fniss*

får man gissa fast man inte är medlem?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pia
0

Tack. Okidoki gissa på Grodan, hellre ett riktigt svar än inget alls…:)

Pia
0

Inga begåvade gissningar?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.