Forl katt
Hej!
Jag är stoltägare till Harry sex år och Saga två och ett halvt år. Vi var på vaccination och tandkoll i förrgår har aldrig varit på den kliniken. Veterinären tyckte att Harry Hade som inflammation någonstans i tänderna och eventuellt FORL(??) . Jag blev lite konfunderad eftersom jag borstar bådas tänder två gånger i veckan minst och det enda jag har sett det är att tanden efter huggtänderna den där lilla tanden är lite rött vid tandköttet. Det blöder lite lite när jag borstar hans tänder men att det skulle vara så allvarligt tyckte jag var lite konstigt och chockartat. Jag har ingen erfarenhet av veterinären Men läste att hen kommer från lundabygden djursjukhus i Lund dit jag aldrig skulle gått med mina katter och veterinären kom till kliniken i Limhamn september 24. Det är möjligt att detta är mycket bra veterinär och att det är jag som borde rätta mig efter det .Harry är försäkrad så det handlar inte om pengar Jag Blev dock Lite konfunderad över att man ska göra röntgen, söva honom med mera för att man misstänker något större så som Forl och inflammation. Han äter mycket och bra, även torrisar!
Tacksam för lite råd och input i frågan.
Ps svårt fota tänder med en hand.
Tillägg: på Saga hittade hen ett blåsljud " mer än stress relaterat" men hon blir verkligen stressad! Hon ska också undersökas. Har gjort ett inlägg om henne med.
Mvh Anne
- Redigerat 2025-04-18 11:56 av HarrySagasmatte
Forl kan man bara se på röntgen om jag fattat rätt.
Vår gamle katt hade bara sina huggtänder kvar det sista. Resten var utdragna.
/Maria
#1: jo men då skulle ju alla katter röntgas? Jag kan tro ev inflammation men som sagt första gången jag råkar ut för ev denna diagnos.
#2 Jag hade inte tvekat om röntgen om veterinären eventuellt misstänker forl.
Vår katt var ung när han drog sina första tänder.
/Maria
FORL kan intr förebyggas med tandborstning. Ofta kan man se lite rött i tandköttskanten vid en FORL-drabbad tand, men röntgen behövs vanligtvis för diagnos. FORL är mycket vanligt, smärtsamt och det är olika hur det utvecklas på sikt. En del katter får ta bort enstaka tänder, på andra katter kan fler tänder behöva tas bort framöver. Innekatter klarar sig dock bra även sedan tänder tagits bort. Katter som har FORL/tandproblem äter ofta bra, även torrisar. Ibland kan man se att de lägger huvudet lite på sned nör de tuggar, eller att de t.ex. börjar tappa mat lite oftare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad veterinären sannolikt vill kolla här med röntgen är huruvida det rör sig om FORL eller om det "enbart" är en inflammation i tandköttet.
Känner du dig otrygg med veterinären kan du alltid vända dig till en annan veterinär för en second opinion. Men jag ser inget "konstigt" i det du berättar från veterinärbesöket.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Anicura skriver: "Studier tyder på att TR (FORL) är en mycket vanlig tandsjukdom hos våra katter. Förmodligen är mer än var tredje katt drabbad och ju äldre katten är desto större risk är det att den är drabbad av sjukdomen".
- Redigerat 2025-04-18 12:28 av Uppkatten
#3: tack!
#4: Stort tack! Har googlat också men kände mig inte övertygad ang FORL. Såklart ska jag göra ALLT jag kan, men att söva en katt har jag lite dålig erfarenhet av. Men det var på gas, så det är mildare än vid kastrering.
Uppskattar så mkt att det finns kattfolk att dryfta med 💛💛💛
Mina båda katter har TR/FORL och det har fungerat jättebra att plocka bort tänder. 😊 Så skönt att veta att de slipper ha ont i onödan. ❤
#5: ja vi får se. Oavsett ska det ju göras. Men har haft katt hela mitt liv, volontärarbetemed hemlösa katter i massor med år tills för 4 år sedan. Aldrig sett tillvägagångssättet då Harry nästan inte har symtom.
#9: Det förstår jag. Forl kan ju avstanna också! Hur märkte vetten det eller du?
Eftersom det var ett "tandkoll"-besök måste veterinären rekommendera grundligare undersökning om det finns något som ser lite misstänkt ut. Med tanke på hur vanligt TR/FORL är och kattens ålder är risken stor att den misstänkta tanden behöver dras ut. Vid det besöket kommer alla tänder röntgas och undersökas ordentligt + rengöras och poleras. Skulle det inte vara TR/FORL kan det ändå vara skönt att veta att allt faktiskt är ok.
Jag har haft flera katter med TR/FORL men nästan aldrig märkt några direkta symtom på det (förutom det man kunnat se med blotta ögat). Att katten haft ont har ibland märkts på humöret - men mest först när smärtan försvunnit.
Sajtvärd Katter iFokus
#11: jag undrar med hur han märkte det. Han sa bara han var " lite röd längst bak", jag ser det knappt. Det enda jag märkt när jag borstar är lite lite blod men jag "tar i lite" när jag borstar Bucacat. Tror inte Forl blöder heller. Vet inte om en inflammation i tandköttet kräver sövning??
#12: Tack, viktig info! Jag funderar mer på hur van just den vetten var. .. Nej han har inte ont so OM det är något är jag tidigt ute.
Kom in med mina kissar för vacc också tandkoll. Kom ut med två som "eventuellt forl" och " blåsljud" på Saga.
#9: absolut!
Var du ute i god tid eller inte då du skriver de slipper ha ont? Jag har sett riklig forl som volontär, men ser inget på Harry
Har läst detta på flera sidor, därför reagerar jag då det inte syns.
Jag ska be vetten förtydliga när provsvar kommit, passade på ta njur/sköldkörtel/ glucosstatus
#15 Forl syns ju inte alltid utan man måste röntga.
/Maria
#15 Deras tänder att kollats regelbundet under livets gång. När veterinären har sett något rött vid någon tand så har tänderna röntgats och åtgärdats. En av katterna lyckades trots det tappa en tand, utan att jag märkte på henne att något var fel… Jag har aldrig märkt av smärta (katter är dessvärre bra på att dölja), men TR/FORL är känt för att vara smärtsamt.
Jag har tyvärr också erfarenhet av TR/FORL. Min katt drog sina första tänder när han var 4 och då tog de 4 stycken direkt. Jag gissade i efterhand (för jag visste såklart inte då) att han hade haft det i 1-2 år. En extremt tidig debut!
Han fortsatte dra tänder 1-2 gånger om året för resten av sitt liv, med ett enda undantag. En av gångerna gick det endast 3 månader mellan besöken, dvs 0 till 100 på den tiden eftersom han röntgades besöket innan.
Symtomen var aldrig supertydliga och varierade mycket. Oftast blev han mer benägen att tugga på saker såsom element, blev grinig mot hunden och började äta mer. Ibland tjatade han konstant om mat trots att han nyss ätit en stor portion och åt så att han spydde. Ibland hade han inga symtom alls eller kändes lite annorlunda.
Det är lurigt med symtomen på sjukdomen. De kan äta mer eller mindre, dra sig undan eller bli mer sällskapliga. Eller vara helt symtomfria.
Man kan ha en riktig skitotur med detta! Det vanligaste är dock att katter börjar få FORL från 9 års ålder.
Såvitt jag vet syns det oftast inte på utsidan om det inte är just där tanden har börjat brytas ner eller om den är väldigt illa däran. Tandköttsinflammation vill jag minnas ökar risken, men de kan få TR/FORL ändå.
Hoppas att det går bra för er! Jag håller med om att du ska besöka en annan veterinär ifall det inte känns bra med denna. Det är också bra om du hör dig för gällande priser, för TR/FORL täcks nästan inte hos några försäkringsbolag och man kan behöva ha en tilläggsförsäkring. Vi betalade från 5500 kr per besök, så det kunde lätt bli 10000 kr om året.
Jag kan definitivt intyga att det gör otroligt ont på dem. När min katt hade dragit tänder var han JÄTTEglad, pigg och framåt även efter den korta kuren smärtstillande. Det gjorde alltså ondare att ha TR/FORL än smärtan efter ingreppet. Jag har själv opererat tänder så jag vet hur ont det gör.
#18: så din katt HADE Forl?
#20 Ja, som jag skrev tidigare så har båda mina katter TR/FORL och har fått plocka bort några tänder var.
Vår ene katt hade vid den årliga vaccinationen inga synliga symtom alls (dvs de typiska yttringarna med rött tandkött som försöker växa över tanden), var lika matglad som förut, men hade lite kortare stubin än vanligt.
Då han haft återkommande TR/FORL rekommenderade veterinären en årlig tandröntgen. Då upptäcktes TR/FORL angrepp igen.
#22: Tack för bra info! Har fått många bra svar på den här sidan! Väldigt tacksam.
#19: Alltså jag känner igen mig så mycket med Harry här!! Mer mat, mer tiggande. Jag har kollat med AGRIA förra året lade de till FORL som täckande i försäkringen. De kräver dock att katten inte uppvisat tecken, och de vill ha ett FÖRHANDSBESKED av vetten.
Stort tack! Inser att jag måste genomgå undersökningen. Är dock lite orolig för sövning. Tror inte de söver med gas vid op, utan tyngre sövning.
Man har sina "spöken" baserat på tidigare upplevelser…
😻😻😻😻