Torrfoder eller blötmat?
Vilken tycker ni är bäst att använda torrfoder eller blötmat? Vi ger våra katter obegränsat med torrfoder* och en påse blötmat på kvällen var.
- inte jättebra kanske Sally börjar bli liiiite tjock ska se över det blir en egen tråd för den utvecklingen nån annan dag så häng med i vad som händer här på katter ifokus
Alla katter vi haft har enbart fått blötmat.
Fri tillgång och det har funkat utmärkt.
Ingen övervikt.
/Maria
Okej då vet jag hur har du utfodrat?
Jag har fyllt på så fort jag sett att det varit tomt eller någon katt påvisat att maten är slut.
Jag har gett små portioner. Delat små burkar eller påsar och sparat resten i kylen.
Så fort jag ser att maten har blivit torr så slänger jag och ger nytt.
/Maria
Ok vi har mjau maten i påsar med sås och gelé
#4 Det har jag ibland också. Vi brukar variera.
En sådan påse delar jag förutom inför natten då jag ger hela påsen.
/Maria
Okej
Mina katter har alltid fått både torrisar och våtfoder. Det står alltid framme båda sorterna, ibland har de haft 2-3 olika torrisar att välja på.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Okej tack
- Redigerat 2025-03-27 14:42 av [GTBLovesAnimals]
#7 hur utfodrar du dom?
Vår kattunge har alltid tillgång till sitt torrfoder för kattungar. Hon får en påse blötfoder för kattunge på kvällen. Hon äter även lite av de andras foder.
De vuxna katterna äter blötfoder på kvällen. Sen har de en torrfoderautomat som släpper ut torrfoder med jämna mellanrum.
Mvh
Mig
Okej ska kolla på automaten
Okej dyr men är det värt tycker du?
#14: Väldigt värt pengarna.
Mvh
Mig
#9. När vi vaknat (olika tider) så har de fått av en blötmats påse, ofta åt/äter de inte så mycket, det har hänt att en sådan 85 gr påse räckte till 2-4 portioner.
Endast när jag hade tre katter gick det åt en sådan påse om dagen. På kvällen fick de mera eller också under dagen om de sa till att de ville ha mera.
Hårdisar står framme hela tiden.
Så inga bestämda tider.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Blötmat och färskfoder
Torrfoder ökar risk för övervikt, diabetes, njur&urinproblem bland annat.
Torrfoder är framtaget för människans bekvämlighet, men inget positivt med det för katterna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltid torrfoder men får våtfoder oxå.
Okej samma som oss då
#1 Hur mycket äter dina ungefär skulle du säga? Känns som att vår ena kisse skulle kunna äta precis hur mkt som helst. Han är matfixerad och jag hade så gärna velat ha möjligheten att ha mat framme till honom men jag tror aldrig han skulle sluta äta… Han äter 2,5 påse idag plus det som hans "syster" lämnar från sina portioner. Han är inte tjock men har definitivt hull och vissa veterinärer har sagt att han skulle må bra av att gå ner ett par hekto (han ligger normalt sett mellan 5.8-6 kg).
De äter inte torrfoder regelbundet. Vi har hemma så vi kan fylla en aktivitetsboll till honom ifall vi är borta lite längre någon dag så han inte kan få på sina vanliga tider. Ibland får han några extra eller så leker vi jaga godis med några torrisar.