Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendekattfrågorhälsa,beteende,kosthållning
Läst 120 ggr
Lona
1

Stereotypa beteenden hos katter?

Är det vanligt med stereotypa beteenden hos katter och hur brukar de yttra sig?
Om det går att generalisera, vad brukar de bero på och vad kan man göra åt det? (Då menar jag inte för att förhindra beteendet i sig utan för att åtgärda situationen som utlöser det.)
Är det vanligare bland vissa kattraser/typer än andra?
Rimligtvis borde livligare katter som tex bengaler drabbas lättare än mer lugna raser som ragdoll?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Silvestris
1

Sterotypa beteenden hos katter är ovanliga. Ett av de mest kända och vanliga är "ylleätande" dvs katten tuggar tvångsmässigt på textilier, varav just ylle verkar vara en favorit. Det kan även handla om plast och när katterna tvångsmässigt äter saker som inte är mat går det under samlingsnamnet pica. Vissar raser är mer benägna till det bla. burma, siames och birma.

En annan variant är att tvångsmässigt slicka bort sin päls sk psykogen alopeci.

Det man gör behandlingsmässigt är dels en medicinsk utredning för ibland kan det finnas bakomliggande sjukdom som utlöser tex pica (mag/tarmsjukdom) samt att optimera miljön för katten. Sätta upp rutiner för att förhindra det tvångsmässiga beteendet. Om man tex märker att katten direkt efter den har ätit går och letar upp textilier kan man sysselsätta den med annat (lek, en promenad ute eller liknande). Man behöver "helt enkelt" ersätta tvångsbeteendet med annan aktivitet. Det kan bli ett ganska inrutat liv för ägaren. Ibland sätter man även in psykofarmaka som stöd till andra åtgärder.

Lona
1

#1: Tack för ett kunnigt svar! 👍🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com