”Plötsliga” bråk
Hej!
Vi har tre katter här hemma, två bröder som idag är 7månader kastrerade och en tjej 5år som vi tog in akut som omplacering i början av året. Hon verkar trivas bra och kommer bra överens med en av bröderna. Men hon och den andra brodern har nu börjat bråka, eller inte riktigt ska förklara. Det var i början som att den andra brodern vill leka med henne och eftersom hon är vuxen ville hon ju inte. Ska poängteras att det var spänt i början, släppte och sen i början av februari började detta med ”bråken”
Nu börjar det bli värre hon fräser och han fortsätter tills hon springer iväg, ser fortfarande inte lika aggressivt ut som kattbråk annars ser ut. Inga klor ute utan mest påhopp från lillkillen, slag från båda och fräs från henne
Hon är från ett hem där samma sak hände och hon brev jagad och bråkad med varje dag. Därför blir vi lite oroliga när det på något sätt börjat eskalera. Idag ”rök” hon även ihop med den brodern som hon vanligtvis inte har något emot.
Undrar därför om detta är bråk eller om det är han som vill ”leka” med henne. Vad ska vi göra åt detta? Hon är en himla stressad katt och vi vill gärna att hon får ta det lugnt och känna sig trygg här. Vad ska vi göra?
Tack på förhand 🙏
Våra katter bråkar också ibland det är mest på skoj jag tror inte det är någon fara🙃
Förutsatt att de är innekatter som lever inom ett gemensamt kärnrevir finns det enligt min erfarenhet några hållpunkter som kanske kan vara till stöd för att tolka katternas beteenden.
Eftersom hanarna är så unga, kastrerade och var ännu yngre när den vuxna honkatten flyttade in bör honkatten ha fått ett naturligt övertag (statusmässigt) redan från början. OM hon på allvar skulle utmanas statusmässigt kommer det förmodligen ske först när hanarna är i 2-årsåldern (när de uppnår social mognad och börjar förhålla sig till status och revir som helt vuxna katter).
7-månaders kattungar (särskilt hanar) har dock en benägenhet att testa gränserna "på skoj" och den respektlösheten kan vara ganska påfrestande för äldre och lugnare kattkompisar. Det är naturligt att vuxna katter säger ifrån på katters sätt när yngre katter retas, provocerar eller uppvisar respektlöst beteende. Att hon säger ifrån kan ses som ett sätt att hävda status - att visa att hon inte tolererar vilket beteende som helst.
När man har katter i grupp är det lätt att fokusera på sånt som ser ut som "bråk", men för att "ta tempen" på relationerna är mitt råd att fokusera på det som inte kan tolkas som bråk. Hur katterna t.ex. förhåller sig till varandra en stund efter ett "bråk" och inte minst övrig tid på dygnet.. Om de undviker varandra, ignorerar varandra eller söker sig till varandra. Om de kan äta i närheten av varandra, om de kan slappna av eller leka i närheten av varandra.. Om det förekommer att de sover nära varandra, tvättar varandra, stryker sig emot varandra..?
I min grupp är Milou och Lotus väldigt nära kattkompisar. Lotus som flyttade in som kattunge älskar Milou och söker alltid hennes närhet och vill alltid ligga tätt intill henne och mysa och det verkar även Milou uppskatta, MEN.. Lotus är fortfarande yngst och därmed "minstingen" här hemma (trots att han väger 7 kg och fyller 5 år i sommar) så ibland tycker han att det är jätteroligt att jaga och brotta ner Milou - vilket hon INTE uppskattar, men att hon ändå tar det med ro märks på hur snabbt det är glömt. Ibland tar det bara någon minut innan hon låter Lotus ligga tätt intill och mysa igen.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-03-12 22:57 av OberonsMatte
#2: Toppen för den som ”bråkar” med henne har inget emot och det händer sällan att de tvättar och stryker sig mot varandra. De andra två gör det dagligen. Men de alla äter ihop, undviker inte varandra vad vi märkt och ligger och sover i sängen tillsammans inte särskilt nära men med varandra.
Det var det jag tänkte iallafall i början att de testar henne för blir ju så när det blir nya i gruppen och hon har rätten att ”uppfostra” dem. Började bli lite nervös nu när de började fräsas mer då det inte hänt förut, men som du säger i övrigt har de inget mot varandra mer än att små killarna kanske är lite jobbiga i allt bus.
Super tacksam för svaret och känns lugnande att få svar, fick bara fram riktiga kattbråk när jag sökte runt. ☺️
Katter som inte tvättar varandra eller sover tillsammans (kropp mot kropp) har inte knutit an till varandra socialt. Jag rekommenderar att du läser om hur man optimerar miljön på https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1098612x13477537
Och tillåt absolut inte att katterna visar "aggressiva" tendenser mot varandra. Katter som leker låter den andra parten gå iväg när den andra har gått nog. De jagar inte iväg varandra. Lek handlar mer om att de turas om att jaga varandra. Det låter absolut inte som att den äldre katten är trygg i nuvarande situation så du behöver jobba för att hon ska ha en så trygg tillvaro som möjligt.