Katter iFokus

Katter

Etikettparning
Läst 454 ggr
Solrosor5
2025-02-24 10:57
0

Parning

Hej!
Tanken är att vi ska para våran katt nu i vår men vi har en rätt liten katt, går det att para med en katt som väger några kilo mer eller kan det ge större risk för komplikationer vid förlossningen?

Nephi
2025-02-24 11:07
3

Hur gammal är katten?
Vad är det för ras?

jag rekommenderar att gå SVERAKS uppfödarettan, väldigt lärorikt och ger ett trevligt gäng att diskutera allting avel med samtidigt som man har två erfarna uppfödare som mentorer

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

• Redigerat 2025-02-24 11:12 av Nephi
Solrosor5
2025-02-24 11:14
0

#1: Det är en huskatt på 1 år

[Undertaker]
2025-02-24 11:20
17

#2: Avråder starkt från att avla på huskatter. Det finns så många huskatter i alla möjliga åldrar och former som söker hem.

MonicaLagerquist
2025-02-24 11:21
4

#2 Varför?
Finns det någon plasn för kullen Ingår den i ett utparningsprogram Vilka hälsotester är gjorda?
Har ni den kunskap som behövs?

Stolt ägare till tre La permer

Solrosor5
2025-02-24 11:37
0

#4: Vi har koll på allt, ville bara ha svar på min fråga. Tack ändå 😊

Calcifer
2025-02-24 11:38
19

#5: På en seriös sida som denna kommer du aldrig få tips eller stöd när det gäller oansvarig uppfödning, som all huskattsuppfödning är. Vanskligt att vilja bidra till det extrema överskott av katter vi redan har. :(

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
2025-02-24 11:40
14

#5: Även om man har full koll skadar det aldrig att läsa på mer. En seriös uppfödare är alltid villig att uppdatera sin kunskap.

Frågorna ställs för att kunna anpassa svaren och råden efter din situation. Men återigen så avråder jag från att avla på huskatt. Det finns inga argument för det hela som är starkare än de mot. Det är oseriöst och oansvarigt att bidra till överskottet på huskatter. Bättre att öppna ditt hem för katter som redan finns på denna jord om du nu råkar ha kapacitet att ha fler katter. Samt kastrera de katter du redan har.

Calcifer
2025-02-24 11:44
15

#7: Full koll kan de inte ha. Hade de det skulle de inte avla på en huskatt öht.

Solrosor5
2025-02-24 11:45
0

#6: Jag har insett att jag aldrig kommer få svaret jag önskar få svar på. Jag får kolla upp det på ett annat sätt. Men uppskattar era kommentarer 😊

[Undertaker]
2025-02-24 11:49
4

#8: Absolut, menade mest att även en uppfödare ned flera decenniers erfarenhet bör alltid vara villig att uppdatera sin kunskap.

Det var mest för att antyda att TS påstående att hen ”har koll på allt” är ett väldigt vågat och felaktigt påstående.

Solrosor5
2025-02-24 11:49
0

#7: Jag kommer inte argumentera mot någon av er, jag uppskattar era kommentarer. Men jag ville bara ha svaret på min fråga jag ställde.

[Undertaker]
2025-02-24 11:50
13

#11: Svaret är att du inte bör para oavsett vikt , ålder och storlek på katterna. :)

[Undertaker]
2025-02-24 11:51
0

Är det samma katt som har pågående ögoninfektion som det handlar om?

Solrosor5
2025-02-24 11:52
0

#13: Nej självklart inte, hon är kastrerad. 😊

Calcifer
2025-02-24 12:04
4

#10: Helt rätt definitivt. Har aldrig stött på en seriös uppfödare av någon art som inte alltid varit medvetna om att det finns nya saker att lära sig oavsett hur länge man hållit på.

Calcifer
2025-02-24 12:05
5

#11: Svaret är att det är irrelevant då du inte bör avla på katten oavsett.

trissmillion
2025-02-24 12:21
6

#11: Kanske är det här ny information för dig, vilket är fullt förståeligt.
Många kattägare har nog inte så mycket insyn i ämnet. Med mer kunskap och förståelse för varför det här är en laddad fråga kan man se på det på ett annat sätt. Eftersom vi vet att oregistrerad huskattsavel tyvärr bidrar till hemlöshet för många katter kan vi inte uppmuntra det. Kommentarer kan därför ibland uppfattas som hårda.

Om du är intresserad av avel och vill göra det på ett seriöst sätt skulle stamboksförd avel vara ett fantastiskt bidrag. Genom att samarbeta kan vi tillsammans höja katters status i Sverige och samtidigt minska antalet hemlösa huskatter. Kanske något att fundera på?

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

Solrosor5
2025-02-24 12:27
4

#17: Tack för den fina kommentaren. Allt detta är nytt för mig och detta skulle ha blivit första gången för både oss och honan så jag ville ju att detta skulle bli så bra som möjligt för både oss och henne såklart. Jag har läst på så mycket som möjligt, men överväger nu om det verkligen är värt..
Men jag ska absolut fundera på stamboksförd avel. Uppskattar din kommentar och ärlighet utan att låta hård.

Calcifer
2025-02-24 12:32
4

#18: för guds skull om du så gärna vill ha kattungar så sätt dig in i seriös avel och avla på raskatter som är stamboksförda.

Solrosor5
2025-02-24 12:36
0

#19: Vart har jag skrivit att jag så gärna vill ha det? Skrev att jag överväger om det ens är värt. Jag förstår inte varför man måste vara otrevlig.

Lona
2025-02-24 12:44
12

Hej TS!
Först av allt, en eloge till dig som inte vänder taggarna utåt när du enbart får negativa svar. Anledningen att en del låter aviga och rent av hårda är att det idag finns alldeles, alldeles för många hemlösa huskatter som "ingen vill ha".
Jag tvivlar inte på att du vill det bästa för din katt och dina kommande kattungar - men för både deras och andra huskatters skull är det ansvarsfullt att inte bidra till ännu fler.

Det är många av iFokus "kattengagerade medlemmar" som kämpar för att öka kattens status i vårt samhälle och för att fler katter ska få ett bra hem. Det är av omtanke som de avråder från avel på huskatter.

Är du seriöst intresserad av avel, kika på raskatt och försök hitta rätt där. Du kan säkert få hjälp här. Leta sedan efter en bra uppfödare som du får förtroende för. Så småningom kanske hen kan hjälpa dig in i uppfödningens värld och du kan bli en stolt och ansvarsfull kattuppfödare.

Om du gillar huskatter bäst - det är något speciellt med dem! - så finns det många som söker nya hem. Ge en av dem chansen till ett nytt, kärleksfullt liv!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2025-02-24 13:21 av Lona
Calcifer
2025-02-24 12:50
3

#20: Finns ingen annan anledning till att du avlar på en huskatt om det inte är för att du vill ha kattungar.

trissmillion
2025-02-24 13:47
2

#18: Jag har själv släktingar från landsbygden som har vuxit upp med huskatter och fått kullar genom åren. Pratat med vänner och många andra som inte haft kunskap om ämnet och agerat oskyldigt.
För min del växte den insikten fram i takt med mitt intresse för avel, så jag har full förståelse för att varken du eller många andra menar något illa alls.

Om du skulle bli intresserad av stamboksförd avel är du varmt välkommen att höra av dig om du har några frågor. Jag är fortfarande ganska ny inom avel, påbörjade min resa år 2022, men delar gärna med mig av det jag lärt mig hittills :)

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

Krullibull
2025-02-24 13:48
9

Jag håller med de andra. Det är förödande för de ~150000 hemlösa katterna som redan finns i Sverige och inte hamnar i de hemmen de kunde ha fått för att jättebilliga/gratis (i sig också ett stort problem..) huskattungar tar deras plats istället.

Det kan verka harmlöst på kort sikt. En kull huskatter gör väl ingen skada? Men tänk om 1000 människor tänker så och alla får 5 kattungar i varje kull. 5000 kattungar som har tagit 5000 hem för de hemlösa som går och fryser, svälter, är fulla i fästingar, sjuka, skadade och rädda för att inte tala om hoten av andra katter, lösa hundar, elaka människor, trafiken..

Det är heller inte harmlöst ens på kort sikt, för honan och ungarna och ägarens plånbok. Det är himla mycket som kan gå fel och bli EXTREMT dyrt. En dräktighet tar väldigt mycket på mamman. Tänk dig själv en graviditet med allt vad det innebär.

Är den här kullen värd din katts liv? Är du beredd på att hon dör för att få den här kullen? Det är en verklig fråga som du måste svara på, vilket alla som tar kullar behöver göra oavsett om de är registrerade uppfödare eller ej.

Lite länkar:

https://djurensratt.se/nyheter/positivt-besked-jordbruksverket-drar-tillbaka-kritiserat-godkannande-av-avelsprogram-svensk

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/01Pyo/smittor-svalt-och-dod--vardag-for-katterna

Sedan så rekommenderar jag att använda sökfunktionen på denna sajten och Djurskydd iFokus. Det är inte en trevlig verklighet.

I slutet av förra året godkände Jordbruksverket ett avelsprogram för katter, ett godkännande som kom att mötas av omfattande kritik. Enligt kritiken riskerade avelsprogrammet bland annat att bidra till ett ökat antal hemlösa katter. Efter massiv kritik har nu Jordbruksverket ändrat sig och dragit tillbaka godkännandet.
Fridaaaa
2025-02-24 19:18
5

För kattens skull: Avla inte på henne, kastrera henne. Finns inga fördelar för henne att få kull.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

91Marran
2025-02-24 20:52
0

Varför vill du para henne? Bara en trevlig fråga.

Mvh
Mig

Thaeri
2025-03-10 01:08
2

#18: Om du gillar klassiska svenska huskatter (det många kallar bondkatter) finns europé som är en ras som grundar sig på just sådana katter 🙂

Man kan till och med få en huskatt av den typen godkänd för européavel, men det kräver lite mer meck än om man börjar med en som fötts inom den stamboksförda aveln, så det är kanske inte det första man ska ge sig in på, men alternativet finns ändå där.

Nu vet jag inte om just din katt är av den typen, och vet du med dig att hon har andra raser i släktträdet är det helt fel att använda henne i sådan avel oavsett hur hon ser ut själv.

• Redigerat 2025-03-10 01:18 av Thaeri