Sjuk katt och försäkring
Hej, jag har lite problem med den här djungeln som är kattförsäkringar.
Sedan förra veckan har jag och min sambo numera två katter vilket fick oss att fundera på vilken försäkring den nya katten (Busan, 9 år) ska ha och vad vi ska göra med den gamla kattens (Maja, 4 år) försäkring.
När jag adopterade (för 3 år sen) den gamla katten, Maja, var hon försäkrad hos Agria. Sedan hade hon problem med kräkningar, varpå det blev veterinärbesök och ultraljud som visade på förhöjda njurvärden och behov av veterinärfoder. Detta gjorde att hon mådde bättre och slutade kräkas.
Senare bestämde jag mig för att flytta hennes försäkring till Folksam för att jag har alla andra försäkringar där. När jag ansökte om den måste jag ha angett vid frågan om hennes hälsotillstånd att hon tidigare haft problem med kräkningar (som berodde på njurproblem).
Den senaste hösten började hon kräkas igen och mycket samt hade diarré så jag tog henne till veterinären igen för att se om det var problem med njurarna. Blodproven och avföringsanalysen visade på ingenting. Jag skickade mitt kvitto till Folksam men fick då avslag. Tydligen hade de gjort ett undantag för kräkningar och diarré i hennes försäkring baserat på det jag skrivit i ansökan och ville därför inte täcka hennes veterinärbesök.
Detta gör mig oroad och rasande. Hennes tidigare kräkningar som jag nämnt i ansökan hade och göra med hennes njurar, vilket de senaste kräkningarna inte berodde på? Hur ska jag kunna ta reda på vad som är fel med Maja om försäkringen inte täcker hennes undersökningar? Kommer jag aldrig kunna behandla Maja om hon kräks? Kräkningar kan ju bero på så otroligt många saker…
När man vill ansöka om försäkringar på andra ställen förutsätter de att katten ska varit frisk de senaste 24 månaderna för att täcka allt utan undantag.
Folksam säger att det för alltid kommer vara ett undantag med kräkningar så länge hon är försäkrad där. Om hon äter något giftigt och kräks, täcks ett sådan besök då inte?
Har någon haft liknande problem med försäkringar? Hur har ni gjort då?
Vart borde jag försäkra den nya katten?
- Redigerat 2025-02-10 15:49 av iosjs
Tyvärr är det så att det brukar bli restriktioner när man byter försäkring. Står även i villkoren. Folksam är ett bra bolag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.