Katter iFokus

Katter

Läst 279 ggr
_JohanM_
0

Kastrera ung hona

Hej
Min Lilla My kastreras idag. De sa Inge hopp upp i säng m.m på 7-10 dagar men hur ska jag stoppa det :O
Känner de alltid själva? Klarar de försiktiga hopp upp i säng/soffa/fåtölj tidigare en 7-10 dagar? Tänker att om hon gör det hur farligt är det? Hon får vara inlåst i sovrummet något dygn tänker jag. Eller ska jag låta henne stanna där längre?
Hon är en Vilde som rusar rakt genom lägenheten o inte ens stannar om jag står ivägen.. då springer hon in i mig t.o.m
Tacksam för många svar då jag gärna hör från flera av er som har erfarenhet.

Mvh Johan

Fridaaaa
0

Mina har jag bara undvikt det några få dagar sedan varit som vanligt, hona som hane. Omöjligt 7-10 dagar liksom

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Här funkade det ganska bra så länge hon hade tratt.

/Maria

_JohanM_
0

#1: Tack för svar
Hur länge är några dagar? 2-4 eller fler?
Tänker ha henne instängd 2 dagar men 3-4 kanske vore bättre?
Tänker att hon nog är lugnare om instängd, inget utrymme att försöka busa på.

_JohanM_
0

#2: Tack för svar
Ja hon ska få ha tratt i minst 7 dagar, eventuellt 10.
Men med min ångest så föredrar jag all info jag kan få innan hon kommer hem. Då är jag lugnare och stressar inte upp henne.
Därav att jag bad om och hoppas på fler svar.
Det är skönt att höra när det gått bra för andra, speciellt även om katta råkat hoppa upp på möbler lite.
Hon är förbjuden att göra sedvanliga höjdhopp dock. Inge upp på högre bänkar och inget bus.
Jupp, husse är grym.. i 10 dagar skratt

Fridaaaa
0

#4 Så länge kommer du inte behöva låta henne ha tratt :) om det läker som det ska. Testa body,bättre än tratt :)

_JohanM_
0

#5: Tack för idéem men problem med body är dock att hon tydligen måste ta av den för att gå på toa och det funkar inte så bra ju.
Annars hade jag gärna kört med body hellre.

Fridaaaa
1

#6 Nej det måste man inte, det är konstruerad så att de kan gå på lådan med den på

Maria
0

#6 Jag klippte till en body av armen till en långärmad T-shirt. Det funkade jättebra.

/Maria

_JohanM_
0

#7: Konstigt att de då sa att man behöver vika undan bodyn neretill när hon behöver gå på toa.
Får fråga när jag hämtar henne igen.
Kanske beror på vilken body det gäller?
Finns ju flera modeller.

Fridaaaa
1

#9 https://supercat.se/body-till-katt-skyddande nej alla såna är konstruerade likadant, kasst av veterinären måste jag säga.
Tratt är sämre alternativ, begränsar de mer och svårare för dem att dricka och äta

Body för katt, ett bekvämt skydd efter operation när din katt inte får slicka på sitt sår. Body kan användas istället för en krage. Snabb leverans och trygg ehandel från vår kattbutik online.
_JohanM_
0

#8: Låter som bra idé men väljer hellre köpt så jag är 100% säker. Min idiotiska ångest skulle jaga upp mig om små obetydliga funderingar om jag klippte till en istället.
Självkännedom ska visst vara bra =/ skratt

Fridaaaa
0

<p>Buster Body Suit EasyGo &auml;r en mjuk overall som skyddar kattens hud efter exempelvis en operation. Storlek S. &nbsp;</p>
_JohanM_
0

#10: Ja jag tänkte så med.
Tänkte köra body när jag är hemma och vaken och tratt då jag måste ut ett tag eller sover, men då någon på veterinären sa att man måste dra undan bodyn nertill för att gå på toa så tänkte jag Tratt heltid.
Tack för att du berättade att personen hade fel.
Ska kika mer på det med veterinären när jag hämtar henne.

Fridaaaa
0

#13 Som sagt behöver man inte det, om du kollar länkarna, själv haft sån till katt med. Går jättebra.

_JohanM_
0

#14: Vad bra. Tack för svaret. Uppskattas mycket.

Nu bara till att klura ut hur många dagar hon bör vara i sovrummet för att vara på säkra sidan. Vill ju inte att hon hoppar på klöspelare och bord m.m innan det känns lite tryggare. Det är trotts allt ingen enkel kastrering som på hanarna utan större operations sår.

_JohanM_
0

#10: Jag tror det är denna min veterinär har

https://vetapotek.se/produkt/medical-pet-shirt-rod-kattbody-s-8718375250969/?utm_campaign=bb-pmax-rest&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8t6mtf6uiwMV1A-iAx1qkgIGEAQYAyABEgK7FPD_BwE

Två tryck knappar på vardera sida om svansen och inte direkt någon toa möjlighet
Så blir nog att beställa.
Dock så rekomenderade inte veterinären body alls utan sa att risk finns att de ändå lyckas komma åt att slicka eller bita på såret då de inte täcker såret tillräckligt bra.
Så tänker att kanske ha body på när jag har uppsikt och annars lägga till tratt då jag inte kan ha uppsikt på henne.

Den ursprungliga MPS-Medical Pet Shirt för katter är det professionella alternativet till en tratt eller helkroppsbandage. Detta mångsidiga skyddsplagg ger din katt komfort och rörelsefrihet under återhämtningen efter en medicinsk procedur, vid hudproblem och mycket mer. Hjälp din katt till en sn...
Fridaaaa
0

#16 Står i texten att katterna kan använda lådan utan problem med den på.

Låter inte som bra veterinär, tyvärr, enligt mig.

Thaeri
1

#15: Hur stort är såret?

Senast jag hade en nykastrerad hona hemma var det inte mer än ett par centimeter, om ens det, och det läkte utan problem på en vecka. Hon var inte ens jätteung i sammanhanget, utan runt 1,5 år gammal.

Hur som helst höll hon sig självmant mest på golvet de första dagarna, med undantag av den allra första då hon fortfarande var hög som ett hus efter sövningen och de starka smärtstillande hon hade fått. Tratt eller inte sket hon i, hon satt stolt högst uppe i det takhöga klösträdet dagen innan jag tog bort den, men hon hade absolut inte gjort det om hon haft ont eller det känts obekvämt för henne.

En annan hona som kastrerades vid 9 månaders ålder på en annan klinik fick halva magen uppsprättad, och hon tog nog 14 dagar på sig att verkligen läka. Jag kunde ta bort tratten efter 10 dagar, men det tog ytterligare några innan hon klättrade och hoppade som före operationen.