Katter iFokus

Katter

Läst 147 ggr
Asarumsfamiljen
0

Hjälp med agressiv katt

Hejsan!
Är så att min 3 åriga katt har gått och blivit konstigt aggressiv. Jag har då totalt 1 hund och 2 katter. Alla funkar jättefint tillsammans där de tvättar varandra och myser jätte gärna. Men nu för en tid sen så blev då min ena katt väldigt annorlunda. Blev väldigt närgången till oss människor, började prata allt mer vilket var väldigt ovanligt för henne. Under denna period har hon då börjat attackera min hund från ingenstans. Ibland för att dem går igenom samma dörr eller att jag fixar någon typ av mat till att jag ger någon av dem godis. Det är så många konstiga saker som hon börjat reagera på som leder till attackerna. Vanligtvis brukar jag skärma av henne från dem andra i en timme men då när jag släpper ut henne så morrar hon fortfarande mot min hund men också mot den andra katten.

Så därför testar jag här om någon har tips eller om hon bara gått helt coco loco.

PS. Hon är inte kastrerad & löpper inte

Maria
6

Du bör kontakta veterinären för att kolla upp henne. Så att hon inte har ont t.ex.
Hon bör väl kastreras också.

/Maria

Uppkatten
5

Prova ockfå Feliway optimum i vägguttaget.

Men veterinärkoll och kastrering låter väl som en superbra start.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2025-01-15 13:23 av Uppkatten
Silvestris
0

Skulle tro att hon är stressad av livssituationen. Finns bra info om stressreducering här: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1098612x13477537