Katter iFokus

Katter

Etikettergenetikkattfrågor
Läst 327 ggr
farido13
0

Blandras istället raskatt

Jag har planerat att skaffa katt och har kollat runt läst på olika raser för att se vilken som skulle passa mig bäst.
Har fått höra att blandras/ bondkatter brukar vara dom med få genetiska sjukdomar som vissa raskatter kan ha.
Mitt stora problem är just att jag vill inte ha en katt som fäller sådär mycket, exempel om du håller om den så är hela din tröja full med hår, vilket jag har hört bondkatter brukar va så. Hade en vän som hade en blandras katt på 50% main coon, 25% bondkatt och 25% norsk skogskatt. Hon fällde inte mycket och var inte heller långhårig. Frågan är då om blandraser kan få den turen med att katten inte fäller mycket eller hur funkar det?

Dom raserna jag tittade på innan som fångade mitt intresse var Russian blue för hur fina dom är och är en katt som inte fäller med deras lilla speciella energi dom har, sen brittisk korthår för deras underbara utseende och dom fäller måttligt eller knappt som jag har läst på. Sen sibirisk katt som jag fick höra att dom inte fäller mycket men saken är att det är bättre att göra allt från personer som äger katter och inte bara sidor från företag.

• Redigerat 2025-01-09 22:49 av farido13
Mattetilltvå
3

#0: Nä,det tror jag då inte. Alla katter fäller (inte nakna då) mer eller mindre och i olika perioder. Spelar ingen roll om det är huskatt ellet raskatt!

Nephi
0

Får jag rekommendera att kika på LaPerm?
Mina två jag har hemma fäller minimalt, de är dessutom underbara i temperament 😁

Britter upplever jag ändå fäller en hel del, lika så de flesta huskatter jag träffat.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

farido13
0

Dom verkar vara underbara men hur ofta krävs det att man borstar dom?

Nephi
0

#3: någon gång i veckan rekommenderas men jag borstar bara mina om det börjar bli tovor (väldigt sällan) eller för att separera lockarna inför utställning 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

farido13
0

Okej men det är ju bra, för vissa kräver pälsvård varje dag, men när det kommer till när dom blir äldre och man är borta för jobb eller något liknande, lizom vanliga saker man inte är hemma för, klarar dom av såna stunder själva?

farido13
0

#1: Jag förstår hur du menar för vet att när det kommer till årstiderna mellan vinter och sommar så fäller katter mer än normalt men tänker allmänt för vet att ragdoll fäller väldigt mycket päls medan andra katter fäller minde men långhåriga fäller mer också jämförelse med korthåriga. Försöker hitta nån katt som ska bli vår första katt då vi vill inte lixom bli helt håriga av att gosa med katten.

Mattetilltvå
0

#6: Ja,finns de som fäller mindre. Jag menade bara att det inte spelar nån roll om det är en huskatt eller raskatt. Jag tänker att det är svårare att förutse hur mycket en blandras fäller också för du vet ju aldrig vilken päls den får, vilken av raserna du blandat som slår igenom.
Men kanske en devonrex skulle passa dej? Dom fäller ytterst lite, knappt märkbart och behöver inte kammas.

trissmillion
0

Om du inte vill ha en katt som fäller mycket, men samtidigt inte vill ha en nakenkatt, kan Devon Rex vara ett utmärkt alternativ. De flesta andra kattraser, särskilt långhåriga, fäller betydligt mer.

Jag har själv sibiriska katter (Neva Masquerade), och att vara hårfri är i princip omöjligt. Våren och sommaren är absolut värst, men oavsett årstid kan ingen besöka mig eller mysa med katterna utan att bli täckt av katthår. Dock har deras päls en väldigt fin kvalitet och tovar mycket sällan, särskilt i jämförelse med andra långhåriga raser.

En fördel jag har upplevt med raskatter är att seriösa uppfödare måste följa särskilda regler och riktlinjer, vilket gör aveln mer genomtänkt och ansvarstagande. Raskatter genomgår tester som ofta inte tas på huskatter, vilket kan utesluta vissa sjukdomar och virus. För mig har det skapat en känsla av trygghet. Efter att ha hört flera skräckhistorier om "blandraser"/bondkatter hade jag personligen inte vågat köpa en sådan idag.

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

• Redigerat 2025-01-10 10:01 av trissmillion
[Gunvaldsmatte]
1

Jag har haft bondkatter och hittekatter i många år och de flesta av de har fällt mycket mer päls än man skulle kunna tro. Jag har även nyligen köpt en ragdoll och hittills har det knappt fällts någon päls alls, men han är fortfarande ung..
Hälsomässigt skulle jag tyvärr säga att mörkertalet är nog stort på hälsoproblem på huskatter så jag skulle ändå rekommendera att köpa raskatt från en seriös uppfödare.

trissmillion
0

De första 6-10 månaderna märks det knappt av enligt min erfarenhet men efter att katterna varit runt 1 år har pälsen märkts betydligt mycket mer, på mina katter iaf lol. Fått informerat om att detta är vanligt så skulle personligen inte utgå från hur mycket en katt fäller eller ej fören dess. Under vinterperioden fäller de dock inte SÅ mycket tycker jag, hanterbart lol

farido13
1

tack för all information! detta hjälpte mig mycket så jag vet hur jag ska gå tillväga med kattvalet då jag när jag har bestämt och skaffat katt så är det 10+år med katten så är bara väldig noga med detta

farido13
0

har velat ha bengalkatt men har hört att dessa är väldig livliga och behöver mycket av ens tid, som en hund exempelvis

[Gunvaldsmatte]
0

#12 Bengaler och Toyger (Toyger tror jag inte finns i Sverige) är jättevackra katter, men det är precis som du skriver. Skulle det kunna vara ett alternativ att gå på utställning och träffa katter av olika raser och prata ed uppfödare om raserna?

TccT
0

Våra två sibiriska har helt olika pälsar. Tänker man tova så får Cain en tova😖 Är man orolig för fälld päls får man inte glömma kattsandsdamm och själva sanden oxå.

trissmillion
0

#13: Bengalkatter finns i Sverige. Även uppfödare inom Sverak t.ex. har dessa kullar, de säljs med stamtavlor.

#12: Skulle nog mer säga att Bengaler är mer likt vildkatter än hundar, de är ju hybridkatter, vilket är en mix av tam-och vildkatt.
Finns andra raser som t.ex. Main Coon, Ragdolls och Sibiriskkatt som är mer "hundlika" i personlighet på ett mysigt sätt.

[Gunvaldsmatte]
2

#15: Bengaler vet jag finns i Sverige, menade att Toyger tror jag inte finns i Sverige. Inte sett de på Sveraks sida iaf..

• Redigerat 2025-01-10 12:09 av [Gunvaldsmatte]
Uppkatten
4

Bengaler behöver vanligtvis mycket utrymme och massor av aktivering för att må och fungera bra. De är inga lätta katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
1

#16: Det finns toyger-uppfödare i Sverige men de flesta föder nog upp i andra förbund t.ex. TICA eftersom toyger inte är godkänd av FIFé/SVERAK.

[Gunvaldsmatte]
0

#18: Intressant :) , men nu börjar vi nog komma lite för mycket in på sidospår..

farido13
2

Asså det är bra info för mig :)