Mirataz - när? Och vitamintillskott?
Hej!
I mitten av december fick min kisse fettlever (2a gången) och hon har behandlats med kortison och har blivit mycket friskare. Jag fick även mirataz utskrivet, och använde den salvan på henne i drygt 3 veckor då det stod 'användning vid behov'. Och hennes aptit har varit okej under tiden hon fick det. Nu har vi börjat nedtrappning av kortisonet i och med att hennes värden är fina igen. När jag frågade om mirataz så sade de att hon kunde sluta ta det om det inte behövdes längre, så det är fyra dagar sedan jag gav henne salvan i örat. Men jag har märkt att hon inte äter lika flitigt igen… kan inte ha mat framme för att hennes syster är så glupsk så det blir vid specifika tillfällen hon får mat under dagen - och då vill hon inte äta allt, äter knappt hälften.
Så jag planerar att använda salvan igen och prata med veterinären i veckan. Vill ge det nu på morgonen så att hon äter under dagen, men blev osäker på om det kan ges på morgonen? Har läst på olika håll (FASS ex.) att det rekommenderas att ge på kvällen, men vill ju att hon är hungrig under dagen. På mirataz hemsida står det att det inte spelar någon roll, men att man ska prata med veterinär om man har frågor. Men idag är en röd dag… ringde men de håller stängt :')
Någon som har erfarenhet?
Extra fråga som kommer här:
Veterinären tipsade om vitamintillskott för levern, men jag kan inte hitta BeSame att köpa i butik. Har kikat på något som heter Aptus istället som jag hittar i butiker jag känner till och verkar vara liknande? Någon som ger sin katt det och märkt av en skillnad?
Din kattförsäkring kanske är ansluten till en mobil-veterinär som du kan vända dig till med frågor? Kolla det! Brukar ofta vara Firstvet men t.ex. Agria har egen telefonrådgivning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Orsaken till att man rekommenderar att ge preparatet på kvällen är att man ska undvika hantering av katten i 12 timmar.
Katten isig kommer inte må sämre om den får preparatet på morgonen däremot måste ni undvika att hantera katten under följande ca 12 timmar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Åh, det hade jag ingen aning om. Så smidigt, jag har ju agria försäkring! :D Tack för tipset.
#2: Jaha, då är det kanske dumt att jag har gett henne det så tidigt på kvällen… tänkte ju att 17.00 var okej, sedan har vi kelat hela kvällen ^^' Antar att det har att göra med att vi inte ska få preparatet på oss då. Jag var inne och snurrade på den sajten i morse, men min feber-hjärna ville inte ta till sig någon information från den väggen av text… Tack för infon :)