Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattprathälsa
Läst 245 ggr
emst_25@hotmail.se
0

Hormoner på min katt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min katt tjej är 9 månader. Har börjat gå upp i vikt mer. Sover ovanligt mycket . Har börjat bitas lite när ja klappar henne över tygg och magen . ( Hon har älskat bli kliad på magen och ryggen annars ) . Är inte lika nära mig som innan .
Fått en liten häng mage . Trotts mycket aktivit . Mat morgon och kväll . Bara torfoder som hon e uppvuxen med. Någon som vet varför hon blivit såhär .
Kan det va att hon börjar bli större .

Ej kastrerad och vill helst inte ha hat för detta . Har anledningar varför jag ej kastrerad henne än . Skall göra när hon e 1 år.

Uppkatten
6

Men om du har bra anledning till att inte kastrera henne, trots att det är "hög tid för kastrering", så är det väl bra att berätta varför, om du vill mötas av förståelse. Viktigt att hålla henne inne och borta från hankatter hur som helst eftersom lagstiftningen inte tillåter avel på så här unga katter.

Torrfoder leder lätt till viktuppgång/övervikt. Påse under magen är sannolikt den sk. tigermagen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emst_25@hotmail.se
0

#1: anledningen till att jag inte har kastrerat henne är för att har haft en annan katt där ja gjorde det vid 6 månader. Och hon blev aldrig bra efter det började må dåligt efter det och sluta med avlivning. Så är lite rädd för att göra det under 1 år. Det satte sina spår .

Har aldrig haft problem med tigermage förut på mina andra katter ja haft . För vi har alltid haft bra torfoder och katterna vart i fin form .

Uppkatten
2

Tigermage är normalt inget problem i sig. Det är genetiskt och förekommer även hos smala katter.

Om katten är överviktig så brukar det mest effektiva vara att successivt sätta över katten på blötmat, t.ex. Mjau.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emst_25@hotmail.se
0

Tycker mjua är dåligt . Men min peronliga åsikt. Har alltid haft four friends . Då ja får det lätt åtkomligt av min svärmor .

Sover mycket. Mer en vanligt.

Uppkatten
4

Ur ett kattperspektiv får man nog ändå säga att Mjaus blötmat är bra mat. Vilket inte innebär att alla katter gillar det.

Många katter sover extra mycket så här års (inte minst vid lågtryck). Men är hon pigg och glad och lekfull där emellan?

emst_25@hotmail.se
0

#5: ja det är hon . Hon vill gärna leka .

Uppkatten
5

Eftersom hon gärna leker så tror jag spontant inte att det är någon större fara.

Men varför inte be veterinären att undersöka katten. Veterinären kan då hjälpa dig att bedöma kattens hull, och ni kan diskutera ev. risker med kastrering, liksom fördelar/nackdelar med att skjuta upp kastreringen.

Att katter inte överlever kastrering är ovanligt, och när det händer beror det t.ex. på att katten hade en underliggande sjukdom eller att den inte tålde narkosen, som jag förstått det.

Jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad att kastrera katten vid 9-10 mån. ålder jämfört med vid 12 månaders ålder? Förutsatt att katten är frisk.

Nackdelen med att inte kastrera är ju om hon skulle bli dräktig eller börja felkissa t.ex.

emst_25@hotmail.se
0

#7: ja förstår det. Nä vetrinären sa det va ovanligt med men kan hända. Vad vi såg va hon frisk . Men vet inte varför det hände.