Köpt färskmat/Barf, dåliga katter
jag har två perserkatter, en hankatt snart 4 år och en honkatt snart 3 år!
Jag har själv gjort mitt eget färskfoder/Barf under flera år då en av mina katter, hankatten, är oerhört känslig i magen, torrfoder och även viss blötmat ger honom ordentlig diarré och han blir till slut väldigt medtagen och slö av magbesvären och dem fodren som veterinärerna ordinerade mig när resan började gjorde bara saken värre, till slut rekommenderades jag att avliva honom då han var så dålig.
Så jag sökte efter halmstrån och fann och följde till slut på vinst och förlust veterinär Karen Beckers diet/råd, på youtube, och den kattunge/ungkatt, som han då var mådde plötsligt mycket bättre, han blev i det närmast helt återställd!
Men efter det gick jag över till hemlagad färskmat/barf och så får katterna Monster kattmat på burk emellanåt och allt har varit frid och fröjd sedan dess, tills nu!!
så gick vår köttkvarn sönder och jag beslutade mig för att då köpa färskfoder och hittade ett bra erbjudande hos ArkenZoo under Black friday, jag köpte två sorter, "SMAAK Cat raw complete sterilised kyckling & kalkon" samt "Nutrima Raw Cat Adult Hair", som består av gris, den senare N"Nutrima" vägrade katterna att äta men "SMAAK" gick bra med viss reservation.
Men så fick min hankatt diarré, inte hela tiden men lite då och då och sedan blev även honkatten dålig, hon som aldrig förr har varit dålig i magen, det enda som var nytt i deras diet var den köpta färskmaten!
Eftersom jag beställde så fick jag hem 6 kg av varje sort som jag nu funderar på om jag nu eventuellt kan tillaga innan jag ger till katter, eller eventuellt så skänker jag allt till något kattstall/hem, ifall de tar emot sådan mat, men jag vill ju inte ge bort nåt som andra katter kan bli dåliga utav!!
Så vad är er erfarenhet av "SMAAK Cat raw complete sterilised kyckling & kalkon"??
SMAAk har en historik av att ha sålt dåligt djurfoder. Fokuset låg väl först och främst på torrfodret men efter att min avelshane (när han var kattunge) reagerade väldigt starkt på andra påsen vi köpte in under denna tid, trots att de påstod att det inte var "kattungefodret" som var problemet, blev vi väldigt skeptiska. Han blev bättre inom en vecka efter att vi bytte foder så inte vågat köpa det sen dess.
De använde gröna potatisar som visade sig vara giftiga för djur om jag minns rätt.
Själv upplever jag att djurfoder överlag blivit sämre och även mina katter kan idag reagera med diarré på blötfoder/torrfoder vid inköp av nya påsar trots att jag alltid håller mig till samma smak och märke. Vad detta beror på går ju endast att spekulera kring just nu men kan bara anta att de följer trenden av att prioritera pengar istället för kvalité. Har inga underlag för detta mer än mina och andras personliga erfarenheter med våra egna djur. Tråkigt är det iaf..
Mjau har tidigare alltid fungerat men i somras började katterna få diarré av alla andra smaker än kyckling och oxkött från kattunge blötfodret. Hade då köpt en del förpackningar eftersom jag hade 2 kullar hemma men resultatet var detsamma oavsett förpackning.
Alltid erbjudit två olika sorter och i somras testade jag faktiskt Brit Care i både blöt-och torrfoder och varit väldigt nöjd hittills.
Håller mig alltid till kött, helst kyckling eftersom mina "vuxna" katter inte reagerat bra på fisk-skaldjurs relaterat foder när de blev äldre av någon anledning.
Nu har du kanske inte kattungar men skickar länkar på det som fungerat hos mig sen i somras. Så länge mina katter inte blir överviktiga håller jag mig till detta, speciellt under tiden de är fertila. Därför aldrig testat deras vuxen foder men hoppas det är lika bra.
https://www.arkenzoo.se/brit-care-kitten-kyckling-i-sas-85-g
https://www.arkenzoo.se/brit-care-cat-grain-free-kitten-healthy-growth-development
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
- Redigerat 2024-12-30 09:48 av trissmillion
Vad jag vet så var det bara ett av SMAAKs foder (ett torrfoder) som de hade problem med, och det fodret slutade de tillverka/sälja som jag förstod det. De tog också ansvar för veterinärkostnader ifall djur blivit sjuka. Orsaken var som sagt grön potatis, vilket det väl aldrig var meningen att det skulle finnas med i fodret.
I övrigt har jag inte hört något negativt om SMAAK. Har aldrig använt det själv.
Finns ju även andra märken som har "kadaverskandaler" och annat i ryggsäcken, det viktiga är att man blivit uppmärksam på problem som förekommit och vidtagit åtgärder så att dåligt foder inte får säljas.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Det va just det som var så intressant då det fodret hanen gick på inte räknades in i det "dåliga fodret" men trots detta reagerade han på det så blev som sagt skeptiskt därefter. Kan inte uttala mig över hur SMAAK är idag men nöjd med Brit Care för tillfället :)
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
#1: Tack för tipset med Britcare våtfoder, det kan vi testa, torrfoder vågar jag nog inte testa alls även om min hankatt gladeligen säkert skulle äta det, men hitintills så har vi inte hittat nåt torrfoder som han tål mer än ett par gånger, sedan blir soppig diarré oundvikligen.
Vi hade Britcare torrfoder till hunden då hon levde och jag upplevde det som väldigt bra torrfoder.
Konstigt nog så var det SMAAKs färskfoder/rå mat som är djupfryst som båda våra katter reagerat på med diarré nu vilket de aldrig gjort då det fått hemlagat färskfoder/rå mat.
Men antagligen så är kvalitén inte den bästa och ojämn, känns olustigt att skänka den vidare av den anledningen.
Vi har som sagt gett Monster 100 gram våtfoder på burk, den kan jag varmt rekommendera annars, alla sorterna kan ätas av kattungar då konsistensen är slät och lätt att slicka i sig. Du som uppfödare kan säkert få bättre pris på det också.
#2: Ja precis, det där med torrfodret läste jag om nu, men det mina katter har reagerat på med diarré titt som tätt är deras färskfoder/raw food, den djupfrysta sorten, vilket jag tyckte var konstigt för innehållsmässigt så ser det du bra ut, men vem vet om det följer med ett och annat kadaver ner i kvarnarna, det räknas väl som kyckling och kalkon ändå.
Men det står inte mycket att läsa om just det frysta färskfodret, mer än att somliga katter inte vill äta det, men inget om att katter har fått diarré av det, så det är kanske bara vi som har fått ett par påsar med dåligt innehåll!
jag köper nog hellre svenskt eller norskt färskfoder framöver, eller högst troligare så investerar jag i en ny köttkvarn, men det var bra bekvämt med det frysta, så länge det nu varade!
Vad jqg förstått kan kqtter reagera om de t.ex är van vid en blandning säg rent kött. Om man dåå utesluter en sak o tillsätter med mer av en annan.
Eller byter ett kött mot ett annat.
Kanske i ditt fall bara blivit obalans pga inte samma lika du gett innan.