Katter iFokus

Katter

Etikettavel
Läst 252 ggr
Rimmenstrand
0

Dräktig på dag 68

Min honkatt väntar sin första kull, vi är så förväntansfulla 🥰 hon är på dag 68 idag och ännu har ingenting hänt, försöker ha is i magen men blir samtidigt nervös att hon ska gå för länge, då det även är min första kull så skulle jag vilja höra era erfarenheter.

När fick era sina första kullar?
Någon speciellt jag ska vara uppmärksam på?
Är hemma heltid nu i väntan på dom små så lämnar henne inte ensam

trissmillion
0

Hej, så spännande :)

Mina två första kullar fick jag förra våren.
Blev små mini kullar där ena honan fick två honor och den andra honan fick en hane.

Min första hona fick ett grönt slem som var lite oroväckande dag 61 i sin dräktighet. Hon mådde bra i övrigt men tillslut vågade jag inte vänta längre så kontaktade veterinären som tog beslutet om ett akut kejsarsnitt dag 68 i dräktigheten. Blev lite stödmatning första dygnet eftersom mamman fortfarande var i chock men därefter tog hon över och allt gick fint :)

Mina andra två honor har fött dag 63-65 i deras dräktigheter utan komplikationer :)

Boandet brukar bli rätt intensivt 1-2 dagar före födseln.
Ibland ser man en genomskinlig slempropp med lite blod i (vilket är normalt).
I år fick jag även erfara när "vattnet gick" på ena honan lol.

De många veterinärer rekommenderar är att ha koll på deras temp (vilket kan va svårt att ta). Tempen brukar gå ner innan förlossning och därefter gå upp igen till deras "normal temp" när förlossningen närmar sig.

De kan bli lite oroliga och tvätta sig en del. Mina honor har alltid ropat på mig och velat ha mig nära. Då har vi tillsammans gått till bolådan så har de legat kvar.

När kramperna börjar syns det rätt tydligt på honan och ibland blir det rätt långa uppehåll innan allt sätter igång ordentligt.

Alla kattungar behöver inte komma ut samtidigt vilket kan leda till ett uppehåll på nån/några timmar. Det ska helst inte gå mer än 3h emellan kattungarna. Då kan veterinär behöva kontaktas (var informationen jag fick sist).
Dock sett och läst om katter som fött ut de sista kattungarna efter ett dygn och klarat det fint utan komplikationer.

Var beredd på att behöva hjälpa till om mamman inte biter av navelsträngen. Håll utkik så alla moderkakor kommer ut i samband med kattungen (en per kattunge).

Om mamman inte tvättar rent kattungarna behöver ni hjälpa till med en fuktig trasa därefter försöka få dom torra.

Känn efter så gott det går i magen så inget foster verkar ha fastnat när du tror att allt är över.

Själv alltid haft ersättnings mjölk hemma ifall att stödmatning skulle behövas.

Hoppas detta var till nån hjälp :)

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

MonicaLagerquist
2

Vad är det för ras?
Orientalerna och dess syskon raser brukar gå länge

Stolt ägare till tre La permer

Rimmenstrand
2

Jag tänkte uppdatera er.
Slemproppen gick på kvällen dygn 68.
Vid 02 på natten vaknar jag av att hon hoppar upp i min säng och märker att hon är väldigt närgången. Är vaken med henne och gosar.. klockan 03 märker jag att vattnet går så vi går bort till bolådan, hon får värkar ganska direkt timmarna går och jag märker att hon har det jobbigt och det händer inte mycket, efter en stund ser jag kattungens tunga och nos sticker ut lite ut öppningen men hon får inte ut den mer än så, jag har veterinär på telefon som guidar mig hur jag ska hjälpa henne. Då vi bor flera timmar bort från någon veterinärklinik som har dygnet runt.
Vid 06.30 får hon äntligen ut kattungen efter hjälp med olja och jag får hjälpa till att dra lite.
Kattungen var tydligt och förväntat tyvärr avliden och det syntes tydligt att den varit klämd länge.
Luna slickar ändå rent och navlar av och äter moderkakan. Hon bryr sig sedan inte om ungen så vi lägger undan den.
5 timmar går utan att det händer något mer efter det, inga krystvärkar och luna verkar efter omständigheterna må rätt bra.
Efter rådan med veterinär vid ett par tillfällen så får vi en tid vid 13 för att göra ultraljud och en kontroll hur hon mår.

Väl där konstateras det att luna mår bra men inga mer kattungar i magen.

När vi kom hem så går luna och ropar och skriker av sorg och letar efter sin kattunge. Mitt hjärta bokstavligt går sönder. Min fina stackars Luna.. hon är som ett plåster på mig och jag har tagit ledigt resten av veckan så jag kan vara hemma med henne så hon slipper vara ensam.

Veterinär menar på att vi inte ska vara rädda för ett nytt försök längre fram men jag vet inte om jag vågar, tänk om samma sak händer igen..

OberonsMatte
3

#3: Att katten känner oro och förvirring efter allt hon varit med om är naturligt, men man ska inte tolka in mänskliga känslor och konsekvenstänk i katters beteenden. Att hon skriker "av sorg" är din tolkning.

Är det stambokförd avel?

Sajtvärd Katter iFokus