Katter iFokus

Katter

Läst 169 ggr
dizel13
0

Svårt att äta??

Igår kväll helst plötsligt när min ena katt skulle äta sitt torrfoder, så lämnade hon efter sig massa småbitar som typ flyger ut från munnen när hon tuggar. Svårt att förklara hoppas ni förstår.

Hon har aldrig gjort så innan, och detta hände även nu imorse.
Ska man vara orolig att det är något med tänderna? Och hur länge ska man avvakta?

Hon är pigg, busig, går på lådan o äter blötmat som vanligt.

Fridaaaa
2

Hade bokat tid, kan vara tex forl, tandköttsinflammation, några exempel. Torrfoder gynnar inte tänderna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dizel13
0

Upptäckte nu när kolla i munnen att hon är rödare ovantill på den stora tanden framtill. Kanske är de som är problemet. Nån inflammation el något.
Kan de få forl även vid 1års ålder?

dizel13
0

20240927_085414.jpg

Fridaaaa
0

#2 Ja det kan de få

dizel13
1

Ringde veterinären, hon har en inflammation i tandköttet. Ska behandla med någon gel över helgen o om ej blir bättre boka tid

Fridaaaa
0

#5 Kan vara forl med

OberonsMatte
0

#5: Om det annorlunda ätbeteendet uppstått plötsligt är det nog troligare att det beror på en tandskada, dvs något som gör mer ont än inflammerat tandkött.

Sajtvärd Katter iFokus

dizel13
0

#7: ok tandskada alltså, vad gör man åt sånt?.
Jag har ingen aning, va bara det veterinären jag pratade med sa. Har själv aldrig haft en katt med något som helst problem med tänderna tidigare.

OberonsMatte
2

#8: Om tanden är skadad behöver den vanligtvis dras ut. På bilden syns att tandköttet är inflammerat (rött och svullet) närmast tanden, men är det bara vid just den tanden och att den väldigt lokala inflammationen t.o.m. orsakar ändrat ätbeteende finns det risk för att det är något mer än det som syns på bilden.

Sajtvärd Katter iFokus

dizel13
0

#9: ok förstår, de är bara vid den tanden.