Katter iFokus

Katter

Etikettkosthållning
Läst 143 ggr
New2ragdoll2
0

Foder med lågt fosfor, mängd?

Nelson har begynnande kronisk njursvikt (förmodligen stadie 2) och behöver äta njurfoder. Torrfodret har vi fått tag i (Royal Canine Renal med 0,41% fosfor) men blötfoder är desto svårare. Veterinären rekommenderade främst Hydra Care några gånger i veckan, men dessa är också knepiga att få tag i.

De blötfoder som hade lågt fosfor var Whiskas på burk som gick att köpa fram till ett tag sedan i dagligvaruhandeln, innehöll blott 0,16% fosfor. Nu hittar jag inga vettiga alternativ. Flera produkter som finns i hyllan nämner inget om fosfor, vissa har ca 0,5-1%% fosfor osv.

Nelson brukade få (per dag) ca 120g vanlig blötmat, t ex Mjau, och runt 30g av Mjaus seniorfoder. Vanligt torrfoder kan innehålla runt 1% fosfor som jag uppfattat det.
Blötmaten innehåller ju inte så mycket torrvikt protein så där tänker jag att man kanske inte ska oroa sig för mycket? Mer än 80% består ju av vatten.

I dagsläget får han RC renal torrfoder ca 40g/dygn samt ca 100g av vanligt blötfoder. Frågeställningen uppstår således - i och med att han får mer av torrmaten (som alltså innehåller 0,41% fosfor), och lite mindre av blötmaten, får han kanske i sig mer eller lika mycket fosfor som innan?

Kattpatrullen
1

RC Renal brukar gå att köpa på Zooplus. Där finns även flera andra märken som har njurfoder för katt. Kika och se om du hittar några bra alternativ där. Med vår förra kisse köpte vi flera olika alternativ så vi kunde erbjuda variation då hon (inte ovanligt för njurkatter) hade problem med aptiten.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat/njurar_njurstenar?filters=health_specialcare_cat%3DNjurar

Foder för katter med urinvägsproblem, Njurar och njursten – Upptäck vårt stora utbud och dra nytta av fantastiska erbjudanden ✓ Pressade priser ✓ Fri frakt från 499 kr ✓ Kostnadsfria returer
New2ragdoll2
0

#1 Tack för tipsen, ska kika!

91Marran
1

Vi ger Hydra Care. Finns på nätet att köpa. Våra katter gillar det. Vet andra katter som inte gör det. Vi blandar i vanlig blötmat. Köp en liten förpackning och testa.

Mvh
Mig

New2ragdoll2
0

Hydra Care rekommenderades ett par ggr /veckan, men vatten dricker han en del ändå, plus via blötmaten får han i sig en hel del.