Den "skyldige"...
Ännu en utekatt blev påkörd av en bil mitt i natten och linkade hem med brutet ben.. Kattägaren blev så upprörd över detta att hon skrev ett inlägg om det inträffade i en lokal fb-grupp där hon riktar sin ilska direkt till den förmodat nonchalanta bilföraren..
Kommentarerna strömmar in.. "Var finns omsorgen om våra djur?", "😡", "Hur hjärtlös kan man vara?… jag gråter när jag läser ditt inlägg", "Fy stackars liten, hur kan man inte bry sig 😪", "Fan vad hänsynslöst. Den sista idioten är inte född än"…
Kommentarerna syftar på den som körde bil mitt i natten på en trafikerad väg avsedd för bilar.., men vems var egentligen "felet" om man nödvändigtvis måste skylla på någon?
Sajtvärd Katter iFokus
Stackars katt men felet är totalt kattägarens eget.
/Maria
Läste precis i min lokala facebookgrupp om en katt som blivit påkörd på en 60-väg och föraren inte höll hastigheten. Många höll med om att folk kör som galningar, en del påstod till och med att det finns de som gör det med vilje.
Hoppingivande nog så var det en del som påpekade att det får man räkna med om man släpper ut katten men de flesta verkade tycka att det var enbart bilförarens fel.
Liksom, de flesta försöker säkert stanna om man hinner men om föraren kört i 60 så tror jag inte katten klarat sig i alla fall.
"I'm too old for this shit."
#1: Ja, eller hur! Jag förstår inte varför så många utekattägare har så otroligt svårt att acceptera och stå för att risktagandet var något de själva valde i samma stund de valde att ha utekatt.
Det är ju p.g.a. risken för sådana händelser många andra kattägare väljer bort okontrollerad utevistelse.
Att skylla på någon annan är att ljuga för sig själv och det är märkligt att se hur så många andra väljer att stödja kattägaren i den lögnen.
Beslutet om utevistelsen ska vara kontrollerad eller okontrollerad måste tänkas igenom och fattas med öppna ögon.
Sajtvärd Katter iFokus
Hände här hemma också för någon vecka sedan. Folk var främst galna för att bilföraren "smet", vilket bilföraren inte gjorde. Hen åkte och vände och kom tillbaka. Dock bra om bilföraren ger sig till känna, som jag förstått det, eftersom bilförare har ett strikt ansvar (oavsett om de är vållande eller inte) eftersom trafikförsäkringen då tydligen kan täcka veterinärvårdskostnader etc. Om jag fattat debatten rätt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: De som tror att det enbart är fartdårar som riskerar att köra på katter (eller de som försöker köra på katter med flit) är dåligt upplysta eller så ljuger de också för sig själva.
Även om föraren hinner se katten går det inte att få stopp på en bil i samma stund blicken hamnar på katten. Bilen fortsätter framåt under både reaktionstiden och stoppsträckan och hinner längre än man tror på den tiden, även vid låga hastigheter.
Sajtvärd Katter iFokus
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min katt = mitt ansvar. Tillåter jag möjlighet till fri utevistelse på trafikerade vägar är det mitt ansvar att betala kostnaden (eller självrisken) om katten blir skadad. Det borde vara en självklarhet.
Sajtvärd Katter iFokus
Vi bor i kanten på ett friluftsområde. 5 meter ungefär 😉
Alla katter jag ser är runt husen, vid vägen, affären och framförallt parkeringen.
Aldrig jag sett någon katt när jag promenerat runt sjön eller i skogen.
Det "går åt" en del katter här. 🙁 och varje gång blir jag så ledsen och så förbannad.
/Maria
#8 Lika självklart är det att som bilförare ta sitt ansvar om man är inblandad i en olycka och kör på djur (vilda eller tama) eller människor.