Katter iFokus

Katter

Etiketter: bildtrådarkattungar
Läst 268 ggr
Cireea
9

Vi tog in en dräktig hona..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

24 augusti får jag kontakt med en kvinna som behöver bli av med två högdräktiga honor nu. Dagen därpå åker sambon för att hämta hem ena honan.

Vi får veta att Imola strövat fritt hos tidigare ägaren, hon kommer in en sväng på kvällen men annars är hon mest ute och gör sin egen grej. Och det märktes när hon kom hem till oss också. Imola blev väldigt missnöjd över att hon inte fick vara ute men då ägaren hade noll koll på hur länge Imola varit dräktig (och det faktum att hon precis kommit till oss) kändes det otänkbart att släppa ut henne. Hon såg verkligen sprickfärdig ut!

29 augusti födde Imola. Jag märkte på kvällen att något var på gång så vi gick på tårna i väntan på att hon skulle komma igång. 20:21 föddes den första bebisen och några timmar senare var hela kullen på plats. Sex underbara små knyten, fyra hanar och två honor. Det var lättare än förväntat att kika på könen, här kände jag att jag hade koll då det inte skilde särskilt mycket från hamstrar och där har jag lång erfarenhet (uppfödare av guldhamster sedan 2012).

Kattungarna är nu lite över 1 vecka gamla.
Flera av dom har smått börjat öppna ögonen, den svarta hanen var först på bollen och har öppnat ögonen helt. Dom är ett livligt gäng även om livet just nu mest går ut på att äta och sova.

Notera att vi inte stör Imola eller hennes ungar i onödan. Vi kikar in dagligen för att kolla så allt går som det ska och att ungarna mår bra

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cireea
8

Hur gick mötet mellan Imola och dom andra katterna?
Över förväntan faktiskt. Alla verkar ha accepterat varandra och på något plan kommit överens om att samexistera.

Imola och Monza (fosterpappa till trion) kommer bäst överens, även om Monza till en början var lite väl exalterad över en ny familjemedlem. Numer äter dom alltid tillsammans med trion och Monza kikar till Imolas kull emellanåt.

Bild på Imola ❤️

Välkommen till Katter iFokus, sajten för kattintresserade! Här är det tänkt att alla kattintresserade skall kunna läsa om och diskutera kring olika kattrelaterade ämnen, och lite till. Vi har en levande och öppen diskussion med såväl nya som gamla som blivande kattägare. Stämningen hos Katter iFokus är härlig och generös! I vårt forum finns flera vitt skilda grupper, även sådana som avhandlar djur-frågor i största allmänhet, relationen mellan djur & människor m m och inte minst några exklusiva trådar för endast medlemmar - så vad hindrar dig från att också bli en av oss, välkommen in i gänget!
  • Redigerat 2024-09-07 12:53 av Cireea
Cireea
5

Nu har dom här underbara små ulltussarna öppnat ögonen och smått börjat röra sig mer. Dom står och tar försiktiga steg på vingliga ben ❤️

Hur ska man kunna skiljas från dom här 🥹

Cireea
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Här har ju jag glömt uppdatera!! 🙃
Kattungarna är nu 11 veckor gamla, och det är full fart överallt här hemma. Som tur är har vi Monza och Apex som gärna ställer upp och busar med dom små.

Vi kom ju fram till att vi inte kunde skiljas från dom alla så den långhåriga röda hanen stannar här och heter numer Chili (döpt i sann F1 anda efter Carlos Sainz)!

Dom andra har också fått smeknamn. Vi har Räkan, den allra minsta röda hanen som är så himla charmig. Sen har vi Mini som är jättelik sin mamma med den vita hakan. Den svarta honan kallar vi för Suris för hon har en jäkla personlighet. Mellanröd är den tredje röda hanen som är mitt emellan Chili och Räkan. Sen har vi den svarta hanen som vi bara kallar för Svarten.

Till min förvåning är det faktiskt Mini som inte blivit tingad, jag som förväntade mig att hon skulle tingas efter dom röda hanarna. Jag försöker stå emot lusten att behålla henne också.. 🙈

• Redigerat 2024-11-15 08:25 av Cireea