Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbildtrådarkattungar
Läst 848 ggr
Cireea
13

Vi räddade tre kattungar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdags hämtade vi hem tre kattungar som förlorat sin mamma till räven. Familjen som haft ungarna på gården kunde själv inte behålla dom, och då ingen visade intresse i att ta över ansvaret samt att organisationerna här redan är överbelastade med djur så tog vi på oss att ta hand om dom små.

Idag (fredag) var vi hos veterinären för en allmän kontroll, könsbestämning och en uppskattning av ålder. Det visade sig vara tre hanar som är cirka 5-6 veckor gamla. Dom är pigga, friska och kontaktsökande.

Monza, vår yngsta katt sedan tidigare (knappa 6 månader gammal), har tagit sig an dom små utan att tveka. Han busar, fostrar och tvättar dom små. Vid minsta pip är han där för att ge dom trygghet och närhet. Jag är så tacksam över våra katter som finns här för att hjälpa och visa kattungarna vägen ❤️

Grabbarna har fått namn i sann F1-anda och heter Pirelli, Apex och Aero. Vi föll ju pladask och önskar att vi kunde behålla alla tre efter det här (för man blir så himla fäst vid dom små) men vi har kommit fram till att Apex stannar här. Pirelli ska till min syster och Aero har vi troligtvis lyckats charma in hos veterinärens vännina.

Tänkte att det kunde vara trevligt med en liten tråd för dom små där ni kan få följa deras utveckling och hyss, för jag räknar med att det inom kort kommer bli väldigt fartfyllt här hemma.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Tarotstollan
0

😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cireea
8

Apex sov gott i solen en stund ❤️

Eftersom kattungarna bott ute trodde vi att det skulle bli svårt med kattlådan men dom har fattat galoppen väldigt snabbt. Igår hade vi tre olyckor utanför lådan och idag inte en enda. 🥰

Carmarino
1

Så söta, och vilken tur att ni kunde ta hand om dem. 😻

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[solljust]
1

Å vilka underbaringar 😍 och så jättefint av er att ta hand om dom och ordna så dom får bra hem och liv helt fantastiskt härligt 🤗

Magi-cat
1

Så söta! Och vad bra att ni tog hand om dem! 😻😻😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
9

Vet man SÄKERT att kattmamman är tagen av räven? Det är ju något man ofta säger, som en förklaring, när en katt inte kommer hem som den brukar. Så att inte kissen sitter instängd i något uthus och får mjölkstockning, tänker jag….

Kattlådan brukar fungera utmärkt för utefödda katter. Det beror på att det är den som påminner mest om kattens "toa-värld" utomhus. Ibland kan man dock behöva plocka undan ev. textilier (som en del katter ser som ett möjligt toa-alternativ).

Superbra att ni har en något äldre katt som kan visa småttingarna hur man "är katt"! Då får de extra goda chanser att utvecklas till välfungerande kattindivider framöver.

Ser jättefina ut!!! Fortsätt gärna uppdatera! ❤

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
6

#6 Tänkte jag också på. Man hör alltid det där med räven som förklaring men det finns mer sällan bevis för det.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cireea
0

#6 #7 Ja, mamman är tyvärr inte i livet längre.

Cireea
7

Pirelli ❤️

Deras aptit är det inget fel på och jag tror att dom planerar att äta oss ur huset 😂 Men vilken trio dom är, att få komma ner på morgonen och mötas av deras små tassar ger otrolig livsglädje. 🥰

För er kattungekunniga i tråden, hur tänker ni kring att ta bort hagen?
Just nu har vi dom i en hage så dom alltid har nära till maten och lådan. Vid vilken ålder är det lämpligt att låta dom springa mer fritt? Jag tänker mig att just nu skulle full yta innebära olyckor då det blir långt mellan lådorna, men jag kan heller inte sätta ut fler utanför hagen då jag har två småbarn som kommer leka i dom.

• Redigerat 2024-08-03 13:03 av Cireea
Uppkatten
1

Svår fråga, vet att "mitt" katthem oftast hade kattungarna i jourhem, och där brukade kattungarna ha tillgång till ett rum fram till 12 veckors ålder cirka, då de ofta flyttades över till katthemmet.

Tids nog lär de väl ta sig ur hagen för egen tass(?) och då gäller det att hemmet är kattunge-anpassat både vad gäller kattlådor, fallolyckor, sladdar, gardiner, rymningsrisk och annat 😊.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Cireea
3

#10 Tack för din erfarenhet.
Hemmet är säkrat sedan tidigare så där är vi beredda. Jag får försöka lösa lådorna så vi kan ställa ut fler utan att barnen kan komma åt dom men samtidigt så kattungarna har lite mer yta framöver 😅

Jag ska spåna lite på det! 🥰

Cireea
10

Aero njuter av att bli kliad på hakan ❤️

Cireea
14

Monza har börjat sova med dom små 🥹 ❤️
Tidigare har han klättrat upp i katträdet som är ovanför ungarnas hage men sen igår på kvällen har han sovit med dom i hagen istället.

Uppkatten
1

SÅ fina bilder!

Pyttelite
1

#13: Monza tycker att det värmer med så fina kattungar! 🐱

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Cireea
12

Apex tyckte att skålen var en bra sittplats 🙈
Det berömda "If it fits I sits"!

Tarotstollan
0

#13. Skönt med lite trygghet och värme för de små.😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cireea
12

Kattungarna har fått en större hage 🤩
Vi var iväg tidigare idag och köpte lite material för att få en mer hållbar hage som dessutom gav dom mer utrymme nu när dom är aktiva, så ikväll har vi byggt en större hage med lite mer leksaker samt en större kattlåda. ❤️

Bilden på Pirelli är från ett par dagar sedan 🥰

Carmarino
0

#18: Sötis. 😻

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cireea
12

Imorgon blir vi 9 veckor 🥳
Numer är det inte lika skitigt varken i hagen eller i pälsen så dom har börjat utforska nedervåningen lite smått. Dom älskar uppmärksamhet så här blir det mycket gos 🥰

Vi är så tacksamma för att vi fick chansen att rädda dom här tre fantastiska ungarna. Vilka individer! Vilka personligheter! ❤️

Carmarino
0

#20: Helt oemotståndliga. 😻

Cireea
6

Vi har turen att få ha både Aero och Pirelli kvar i familjen. Som nämnt tidigare flyttar Pirelli till min syster och Aero ska till systerns svärmor 🥹❤️

Värmer i hjärtat att kunna följa dom andra två hela livet och veta att dom får bra hem med mycket kärlek och omtanke.

Bild på Aero 🥰

Cireea
7
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi växer så det knakar 🥰
Numer slipper dom hagen och springer fritt här hemma.

Cireea
6

Pirelli 🥰

Full fart här hemma och man snubblar över ungarna titt somt tätt 😂
Snart ska Aero och Pirelli åka till sina nya hem, kan inte fatta att dom blivit så stora och ska iväg på egna äventyr om ett par veckor 🥺

Carmarino
0

#24: De växer så fort. 😻

Maria
0

Vilka sötnosar 🙂
Så fint att ni tar hand om dem.

/Maria

Cireea
2

#25 Ja visst gör dom!
Känns som om vi hämtade hem dom nyss 🥹

#26 Det kändes som det enda rätta att göra ❤️ 🥰

Cireea
9
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Stoppa tiden!
Nu går det alldeles för fort och till helgen reser Aero och Pirelli 🥺 Det känns som om två av mina barn ska flytta hemifrån och jag är inte redo!

Dom har verkligen växt till otroligt fina individer, alla tre med sina egna små personligheter. Jag är så tacksam för Monza som tagit hand om dom från första stund och Soya som på senare tid också tagit på sig rollen som farbror. Imola har varit en tillgång dom här sista veckorna som med sitt moderliga tålamod hjälpt Monza med uppfostran. ❤️

JohanLi
0

Jag har sett någon som räddat kattor i samma ålder.dom behövde bo med en mamma katt eller vuxen.det ska vara viktigt för kattor.

Cireea
0

#29 Om du läser mitt inlägg så framgår det att vi har flera vuxna katter som hjälpt till att fostra kattungarna 😊 Numer bor bara Apex kvar.

JohanLi
0

#0: Du har katt 6 månader.jag kan inte läsa om vuxna.yngsta katt 6 månader kan vara älsta 7 månader.hur ska jag veta vad du har.

Cireea
2

#31 Det står att Monza är vår yngsta katt, dvs att det finns äldre än så också. Det framgår även senare i tråden att det finns fler katter i hemmet.

Från #0: "Jag är så tacksam över våra katter som finns här för att hjälpa och visa kattungarna vägen"

Från #28: "Jag är så tacksam för Monza som tagit hand om dom från första stund och Soya som på senare tid också tagit på sig rollen som farbror. Imola har varit en tillgång dom här sista veckorna som med sitt moderliga tålamod hjälpt Monza med uppfostran"

JohanLi
0

#32: jag läser och svarar på original inlägg.äldre än 6 månader kan vara 7 månader kan vara.bit inte mig jag kan inte veta det jag inte upplyses om i text jag svarar till.trevlig helg önskas

Cireea
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Apex växer så det knakar, och han gör mig gråhårig vissa dagar med sina upptåg. Är det inte blommorna som demoleras så är det något annat han lyckas hitta åt som han inte borde leka med (typ barnens sockar). Som tur är har han vår valp, Monza och 6 andra kattungar han kan bråka med mellan varven. 😂

Bifogar ett par bilder på Apex också ❤️
Han är inte lika fluffig längre, men fin är han!