Katter iFokus

Katter

Etiketter: djurskyddveterinäreravliva
Läst 427 ggr
UlrikaD
1

Kattägare anmäld av veterinär.

Det här är en hemsk historia dock med ett lyckligt slut. Utan en ägare som ifrågasatte hade denna katt varit död nu.

"Gunnar får leva 💜

Vilken fruktansvärd vecka vi haft.
Förra fredagen åkte Charlie med Gunnar till veterinären i Eskilstuna. De kollade kort på Gunnar men inget på nosen som han haft problem med. De tog ett blodprov som visade på förhöjda vita blodkroppar och ”något virus” som de inte gav närmare svar om.
Till Charlie sa veterinären ”Ni har till måndag på er att avliva Gunnar annars anmäler vi er till länstyrelsen.” Charlie kom hem och var helt förstörd. Vi har båda ledsna hela fredagen och i total chock. Även jag ringer kliniken som sagt detta och får i stort sätt samma svar.

När chocken lagt sig på lördagen försöker vi förstå men det går inte med de otydliga svaret vi fått. Hans allmäntillstånd är ändå bra. Ingen feber, lever och njurar ser bra ut på provet, han äter, dricker, går på toaletten och leker. Vi förstår inte hur man kan avliva en 1 åring katt pga det. Vi bestämmer oss för att inte avliva honom på måndagen och vill ta reda på mer.

Jag ringer på måndagmorgon och får prata med receptionen. Veterinären vabbar så receptionisten kan inte ge ut journal eller blodprov till oss för det måste veterinären godkänna. Hon säger att hon ska be veterinären skicka oss dessa uppgifter när hon är tillbaka.

Jag ringer en ny klinik på onsdagsmorgon och får höra att det låter märkligt men att de kan ta emot Gunnar på fredagen (idag.)

Vi hör inget av den första kliniken. På onsdageftermiddagen ringer länstyrelsen oss och säger att vi blivit anmälda av den första kliniken. Vi förklarar läget och att vi även ska till en annan klinik. Länstyrelsen går med på att vi får göra en second opinion.

På torsdagen behöver vi fortfarande svar på journalerna vi ska ha rätt till och betalat drygt 5000kr för. Vi behöver veta VAD han är för sjuk så vi kan informera den nya kliniken det.

Jag ringer hela 3 gånger!! På torsdagen. Receptionisten ska återkomma när hon pratat med sin chef så ska chefen kontakta oss. Men hela torsdagen går utan återkoppling. Jag ringer då 30 min innan de stänger och hon ska kolla med chefen igen. Efter ca 20-30 min får vi (notera.) ett SMS! Där de säger att de inte kan lämna ut vår journal till oss. De bemödar sig inte ens att ringa med denna info. Jag har då även bett de uppge info kring journal på telefon men det får vi inte heller. I smset står det att vi inte får ta del av vår journal och att de kan skicka den till länstyrelsen eller en ny veterinär.

Vi ger upp och åker idag till en ny klinik. Det är svårt att förklara vad han är för sjuk eftersom vi inte fått veta det? Konstigt. Men vi berättar hela historian för den nya kliniken.
De reagerar och blir chockade av det vi berättar.
Den nya veterinären kollar på Gunnar och förstår heller inte varför han ska avlivas han är ju pigg? Hon kollar på hans nos och ser att han är snorig som vi också förklarat. Hon säger att det är viktigt att kolla att inget fastnat där samt ta bakterielltprov. De tar snabbt in honom och tar hand om honom. I pappret på bilden kan ni se hela undersökningen.

Diagnosen blir alltså infektion i vänster noshål och inflammation i svalg. Detta är alltså behandlingsbart. Vi fick bland annat antibiotika utskrivet.
Han har vart öm i magen men de lyssnade dem på och det lät bra. De ska följas upp om han inte blir bättre. Han har nyligen bytt torrfoder vilket kan påverka.

Nu ska Gunnar få medicin och vila ett tag framöver. Han får i alla fall leva och behöver inte avlivas utan möjlighet till vård i förstahand.
Veterinärerna läste första klinikens journal och tyckte även dem att detta var märkligt då de inte skrev i journalen vad han specifikt skulle avlivas för förutom ”något virus”.

Som sagt denna vecka har vart hemskt. Vi trodde han skulle försvinna i måndags. Hela veckan har vi trott att länsstyrelsen ska knacka på dörren och ta vår katt. Ovissheten har vart hemskt. Men jag ångrar inte en sekund att vi stod på oss och tog detta vidare till en annan fantastiskt klinik. Det viktigaste är att Gunnar blir frisk och får må bra. Vi kommer definitivt anmäla den första kliniken.

Detta är dessutom en stor klinik, hur kan det ens få gå till såhär?

Ta alltid ditt djur till en annan veterinär vid såna situationer. Hur kan veterinärer fortfarande avliva djur som inte fått en ordentlig utredning och hota med en anmälan ifall vi djurägare inte avlivar katten på 3 dagar (en helg.)

Dela gärna detta inlägg, detta ska inte hända andra!!"

Fridaaaa
0

Helt sjukt! Men inte första gången tyvärr det händer. Eller djur som får helt fel diagnoser och felbehandlas :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
3

Så fruktansvärt! 😠😭 Det är väl snarare veterinären som borde granskas i det här fallet.

Detta måste man komma ihåg: (min markering i texten)

"Ta alltid ditt djur till en annan veterinär vid såna situationer. Hur kan veterinärer fortfarande avliva djur som inte fått en ordentlig utredning och hota med en anmälan ifall vi djurägare inte avlivar katten på 3 dagar (en helg.)"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2024-08-31 12:01 av Magi-cat
OberonsMatte
1

Varför är ägaren så otydlig med varför veterinär uppsöktes? Gick ägaren med på allt annat som veterinären eventuellt föreslog, t.ex ytterligare undersökningar och inläggning? Hade den första kliniken möjlighet till inläggning?

När det gäller "något virus" kan det kanske ha varit FIP (som utvecklas av katters coronavirus) som befarades…? FIP är oftast en obotlig och dödlig diagnos som även är ganska svår att fastställa.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-08-31 12:10 av OberonsMatte
Fridaaaa
1

#3 Tror inte det är TS katt eller upplevelse, utan delad händelse

OberonsMatte
0

#4: Ja, jag förstår det nu, så jag ändrade..

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
5

#3 Fip är ju vare sig obotligt eller dödligt längre. Det finns medicin och det är ju nästan alla som klarar sig som får hjälp.
Fanns ett tidigare inlägg från ägaren som beskrev symptom och varför hon sökte. Absolut inget som krävde avlivning utan någon mer undersökning.

Magi-cat
3

Hemskt i vilket fall som helst att hota med anmälan om man inte hastar fram med avlivning utan att ens försöka hjälpa katten!

OberonsMatte
4

#6: Jag tror att det finns stor anledning att vara skeptisk när man läser djurägares egna versioner av sådana här händelser. Särskilt när ägaren inte ens kan/vill säga varför veterinären krävde att katten skulle avlivas. Veterinärer kräver inte att 1-åriga katter ska avlivas utan anledning, så den avgörande infon/omständigheten i den här berättelsen saknas.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
1

#8 Här är det första inlägget där dom ber om hjälp ifall det är fip. Som numera finns medicin för. För ett år sen hade 211 st katter blivit friskförklarade i Sverige i den gruppen. Nu är det ju fler och många andra som behandlat hos veterinär och inte vet att gruppen finns. Men iallafall, första inlägget av matte.

"Hej jag skriver här lite akut nu! Om jag bryter mot någon regel eller så säg gärna till så ändrar jag i text! Som sagt akut ärende.

I fredags förra veckan var vi hos en veterinär (stor klinik.) med vår 1 åriga katt. Det var min man som åkte då jag ej kunde närvara just då. Vi sökte hjälp för katten är förkyld just nu och trodde såklart vi ska få hjälp.

Veterinären tittar på katten i 10 min och tar ett blodprov. Utifrån det säger hon att han är döende i princip och måste avlivas senast på måndagen. Annars anmäls vi till länstyrelsen. Detta kom ju som en chock för oss och vi var förstörda hela dagen. Men på lördagen när vi lugnat oss så insåg vi att vi inte ens fått svar på varför han ska avlivas alltså EXAKT vad för virus det är. Vi vet alltså inte varför han är sjuk. Det gjorde att vi struntade i att åka in på måndagen. Ringde veterinärkliniken och ber om journal och blodprov. Då är veterinären på vabb så vi kan inte få svar. Givetvis avlivar vi inte honom då. receptionisten sa att hon ska informera veterinären och att vi ska få det skickat på mejl. Vi väntar då alltså. Igår på onsdagen ringer länstyrelsen då vi blivit anmälda. Vi förklarar då läget att vi inte tänker avliva en katt som allmäntillståndet är bra på dvs äter dricker går på låda och leker. Att vi vill ha svar på varför han är sjuk. samt att vi bokat tid till en ny klinik nu på fredag för en second opinion.
Jag ringde idag till första veterinären och sa att vi behöver journalen nu och då har de ändrat sig. Vi får inte ta del av den alls!! De har pratat med klinikchefen osv. Jag säger att vi ska ha rätt att veta vad han är för sjuk så vi kan söka eventuell behandling inte avlivning.
Men får bara till svar att vi inte får ta del av informationen för att den ska vi ha fått på plats. De kan skicka journalen till den andra kliniken.
Tycker det är sjukt och jag sa att då kan de lika gärna betala tillbaka oss våra 5000kr de så ivrigt skulle ha om vi inte kan få veta vad som är fel.

Imorgon då ska vi iallafall till den andra kliniken och göra en ny undersökning. Just nu vet jag inte ens om vi får ha med katten hem eller inte. mår så dåligt.

Han verkar liksom okej annars. Ingen feber, leker äter dricker osv som sagt. Han är snorig och har vart det en gång förut också. Då fick han antibiotika och blev bättre ett tag. Han hade även förhöjda vita blodkroppar men det brukar man ha vid förkylning med så borde ej va konstigt.

Jag har ingen aning som sagt ifall det är FIP eller nåt annat eftersom vi inte får veta. Men behöver verkligen råd om det finns något vi kan göra nu! Som sagt imorgon kl 8 åker vi till veterinären igen."

UlrikaD
4

#8 Oavsett historien bakom är det väl jättemärkligt att en veterinär anser att katten måste somna in genast. Och tycker det så starkt att han anmäler till lst. För att sen hos en annan.veterinär veckan efter få ett helt annat utslag. Katten kan ju inte gått från akut döende till att nog bli hjälpt av medicin på några dagar.

OberonsMatte
0

#9: Vad är det för hjälp ägaren ber om i det inlägget (ifall det är FIP)?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

#10: Jag noterar att den som skrev inlägget om vad som sades vid det första veterinärbesöket inte själv var närvarande vid det första veterinärbesöket.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
3

#11 Hon ville ga tips och råd om vad hon skulle göra om det visade sig vara Fip. Annan veterinär med licens eller var man får medicin.
Var ju hennes man som var där, antar att folk jobbar och så.

OberonsMatte
0

#13: Jag ifrågasätter inte att enbart en av ägarna var med, men det kan ha betydelse att den som skrev inlägget inte var med och hörde själv vad som sas.

FIP är inte vilken diagnos som helst eftersom den medicin som finns egentligen inte är godkänd i Sverige och alltså inte kan skrivas ut (eller ges) av vilken veterinär som helst. Medicinen är dessutom väldigt dyr och av bara den anledningen inte heller "tillgänglig" för vilken djurägare som helst.

FIP är fortfarande en dödlig sjukdom för åtminstone de flesta katter. Eftersom sjukdomsförloppet är plågsamt är det veterinärens skyldighet att reagera när kattägaren inte följer veterinärens uppmaning. Annan klinik uppsöktes väl också först efter anmälan till Länsstyrelsen?

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
6

#14 Nu finns det flertalet veterinärer som kan skriva ut medicinen. Dessutom ersätter en del försäkringsbolag detta också. Så även "vanliga," människor har råd att hjälpa sin katt.
Sen går medicinen på vikt så ju tyngre katt ju dyrare behandling.
Fip är absolut en dödlig sjukdom om den inte behandlas. Men som tur äe går ju utvecklingen framåt.
Jag har ingen aning om vad som hände hos första veterinären men om dom fått hjälp där hade väl andra veterinären inte behövts uppsökas antar jag. Hade nog mindre med anmälan att göra än att dom faktiskt ville få hjälp att få sin katt frisk igen.

OberonsMatte
1

#15: När en veterinär misstänker att en katt är så sjuk att den behöver avlivas och ägaren verkar ignorera det är det veterinärens skyldighet (!) att anmäla fallet till Länsstyrelsen.

Om det visar sig att den misstänkta diagnosen inte stämde är väl det jättebra, men det kunde ha utretts vidare redan på måndagen i så fall.

Att FIP-behandling finns som funkat för många katter är bra - men det är fel att ge sken av att det är lika lättillgängligt och relativt billigt som vanliga medicinkurer. Att t.o.m. veterinärer tipsar ägare om en privat facebook-grupp(!) för att få tag i medicin (som veterinären själv inte får ge) hör liksom inte till vanligheterna…

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-08-31 20:05 av OberonsMatte
UlrikaD
5

#16 Fast det var ju inte tal om att utreda vidare på måndagen, utan avliva. Det är ju skillnad.
Nu behöver ju inte lika många veterinärer tipsa om fb-gruppen längre då dom själva kan lösa medicinering..Däremot är det ju billigare om man köper medicinen själv. I samråd med sin veterinär såklart. Nu söker ju sig många dit ändå för att få stöd. Och att se katt efter katt bli frisk från att varit jättesjuka måste ju kännas otroligt skönt om man har en sjuk katt själv. Att se hur det vänder nästan direkt för katterna. Och visst medicinen är dyr, men den går att gå tag på. Samt att det även hår att gå ersättning av försäkringsbolag nu. Men det gäller ju att man har ett högt tak.
Nu verkade ju den andra veterinären inte tro på fip som diagnos så det är bäl bara att hoppas att katten blir frisk nu.

UlrikaD
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är från andra veterinären.
Känns väldigt långt ifrån avlivning.

• Redigerat 2024-08-31 21:11 av UlrikaD
OberonsMatte
1

#18: Ja, den undersökningen gjordes en vecka senare, så det var kanske inte exakt samma symtom som uppvisades då (andningssvårigheter och buksmärta?)…

Sista meningen om smärtan i buken är inte avslutad.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
4

Så bra att inte katten snabbavlivades!

UlrikaD
8

#19 Men är det inte bara lite konstigt att katten gått från "måste avlivas" till att nu få en chans iallafall?
Hoppas bara allt slutar bra. Oavsett måste det vara skönt att få hjälp åt sin katt.

Magi-cat
8

Dessutom anser jag rent allmänt att veterinärer ska vara väldigt restriktiva med att hota med anmälan när nu någon söker dem för deras husdjurs räkning. Det finns annars risk att folk drar sig för att söka .
Att hota med anmälan om inte avlivning sker snabbt, som i det här fallet - då måste det vara något väldigt extremt. Eftersom det nu verkar som om katten kan bli hjälpt och klara sig, verkar det tämligen förhastat…

Hoppas också att det slutar bra.

Fridaaaa
6

Är konstig händelse, sedan vet vi ju inte allt vad som sades hos veterinären. Om det blivit missuppfattningar? Sånt kan ju ske med.

Men oavsett, konstigt om nu veterinären rekommenderade avlivning så snabbt

HarrySagasmatte
3

#0: så fruktansvärt!! Den vetten borde anmälas!!