Vilken ras ska jag välja?
Haft en helt underbar bondkatt/huskatt som blev 14 år som fick somna in igår efter att hon fått cancer i magen. Tomrummet är stort!
Nu söker vi en ny katt. Kommer inte köpa en på en tid framöver, utan vi ska sörja klart vår älskade kisse först.
Men vi vill spana lite kring olika raser.
Vi vill ha en lättskött, lugn och familjär kisse som gillar barn. En som inte hela tiden vill vara i ansiktet/famnen, men som ändå gillar gos. En katt som inte jamar hela tiden. Den ska inte kräva så mycket och kunna vara utekatt.
Hade en kompis som hade en oriental och det är inte rätt ras för oss. Den jamade hela tiden och var hela tiden i ansiktet på en, vart man än var.
Tittade på brittisk korthår, men den verkar ha lätt för att bli överviktig? Också fått till mig att de ibland kan ha genetiska fel såsom hjärtfel, njurfel och blödarsjuka? Samt att de har större risk för diabetes, tandproblem etc.
Huskatt/Bondkatt sägs ju vara friskast, men man har ingen aning om vilken mentalitet kissen får då de inte är framavlade för några speciella egenskaper. Vi hade turen att få vår fina kisse som verkligen varit perfekt. Så gosig, snäll med barnen, utekatt men lämnade knappt gården, hälsade när besökare kom men gick sen, älskade gos och sitta i famnen, men kunde lika gärna vara nöjd att ligga bredvid, hade inga problem med att vara ensam dagtid när vi var på jobbet.
Vad rekommenderar ni för kattras?
Tänker en vuxen katt från katthem kan vara enklast? Ni bör kunna hitta en som bott med barn tidigare utan problem. Men där har ni enligt mig nog så att säga "bäst" urval på vuxna katter där man då redan kan veta till viss del hur de funkar med barn (förutsatt att barnen även respekterar kattens gränser), etc.
Barnen har alltid varit snälla mot kissen. Nu är de lite större, yngsta är 5 år och äldsta är 15 år, så nu lär det inte vara något problem.
Vi har tittat lite på Kattakuten och liknande. Vi får hålla utkik där närmare när det är dags. Där är det ju väldigt aktuellt med vilka katter som finns.
Jag älskar ju LaPerm, men är osäker på om det skulle passa i ert fall. De är självständiga men samtidigt aktiva och sociala, jag har en jag kan hålla konversationer med för hon jamar tillbaka så fort jag pratar med henne.
Alla katter kan bli sjuka, fördelen med att köpa från Sverak uppfödare är att de ska ha gjort de hälsotester som finns för rasen och du kan fråga om vilka tester och resultat
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Utifrån er beskrivning skulle jag nog rekommendera Bengal katten om ni vill ha en raskatt eller annan hybridras som är mer "katt katt" i personlighet eftersom ni inte vill ha en för "vill vara i ansiktet/famnen". Dom är självständiga, trivs ute men sägs ändå vara familjära och lojala. Läs lite om rasen och se om det passar ert intresse :)
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
#4: Bengal? Nu ville de ju ha en lugn och lättskött ras.Jag skulle nog säja att Bengal är en mycket speciell och krävande ras som behöver mycket aktivering. Man ska nog tänka till ordentligt innan man köper en Bengal och veta vad man ger sej in på.
Bengal är en superfin katt, men den kräver mycket aktivering. Så den har gått bort för oss.
#0: Kanske en Maine coon? Har två själv och de är hur underbara som helst. Familjära, sociala, mysiga,gosiga. Vill alltid vara med men inte upp i ansiktet. Ligger gärna nära men bredvid, inga riktiga knäkatter. Lugna men kan busa också, lagomt aktiva. Päls-ja , och behöver borstas men inte överdrivet mycket. Tovar inte och tål att vara ute.
Min ena är tystlåten och den andra pratar en hel del men inte högljudd på negativt sätt. Smarta,roliga,snälla och vackra!
Jag håller helt med #1. När man har speciella önskemål på sin katt vad gäller temperament, aktivitetsgrad o.s.v. så är vuxen katt på katthem ofta det bästa valet. Givetvis kan vistelse på katthem påverka beteendet men många katter kan man lära känna väl genom några besök på katthemmet och därmed få en god uppfattning om hur de skulle passa in i familjen.
Även om vissa raser har specifika kännetecken vas gäller beteende så finns det definitivt avvikelser så det säkraste är att skaffa en vuxen katt. Man kan förstås också leta omplaceringskatter bland specifika raser också om man är bestämd att man gärna har en särskild ras.
Lycka till! Hoppas nl hittar rätt kisse för er.
#5: Det håller jag med om! Tänkte mer på att de inte verkade vilja ha en FÖR gosig katt. De lugnare raser jag känner till är oftast mysigare och vill vara med och "på en" av den uppfattning jag fått. Säkert individuellt. Sen ville de ha en ute katt, tänkte med tanke på deras aktivitets nivå så borde det passa bra som ute katter? Ragdolls har jag hört är "latare" än Sibiriskkatt t.ex. när jag själv höll på att välja ras men inget jag har personlig erfarenhet av.
Verkar nog va bäst som de andra kommenterat, en vuxen katt som redan utvecklat en viss personlighet? Lycka till!
- Redigerat 2024-08-01 07:54 av trissmillion
#9: Min erfarenhet är att de flesta korthåriga raser ( med undantag tex britter) är mera aktiva, krävande, högljudda men också mera keliga och på. De flesta långhåriga raser är lungnare ( finns även där undantag). Flera raser är mera bredvidkatter än knäkatter. Självklart kan det vara olika även inom en specifik ras eftersom de alla är individer men väljer man en raskatt så finns ju större chans att pricka in önskade egenskaper tänker jag. Tror alla katter oavsett ras kan och vill vara ute men vissa pälsar är mindre lämpade. Tex ragdoll. Har en granne som låter sin ragdoll vara ute på egen hand och den är alldeles skitig, grå och blir tovig. Ragdollpälsen blir så blöt också. Tex maine coon pälsen är mera smuts och vattenavstötande. Rexpälsade fryser osv.
Absolut kan en huskatt vara ett bra val men där kan man ju inte förutse vilka egenskaper eller temprament katten kommer få så då som ni skriver så är det bäst att välja en vuxen , det håller jag med om.
Så intressant detta med raser. Själv blev jag helt förälskad i Sibiriskkatt (Nevan) tack vare deras mer hundlika personlighet. Ganska fascinerande faktiskt att de finns djur raser som passar ens individuella önskemål :)
#0: Beklagar sorgen och vet så bra hur det känns när våra djur lämnar oss det är ett tomrum och en tid vi behöver få sörja en familjemedlem 💖
Jag har inga råd att ge vad gäller raser som du önskar men jag tänker som så alla djur kräver så mycket både tid och engagemang från oss djurägare oavsett vilken ras det är lugn ivrig mittemellan eller bara en katt som ligger och sover så kräver dom både tid och omvårdnad så att hitta en katt så perfekt för ert önskemål kan bli väldigt svårt.
Jag har haft katter i många år och med så oerhört skilda personligheter till och med syskon som man kan tycka rent logiskt borde vara väldigt lika i temperament och sätt så har dom kunnat var så olika varandra man bara kan tänka sig.
Alla djur blir sjuka nån gång och det kan finnas olika raser som anses starkare både fysiskt och mentalt men det är viktigt att komma ihåg djur är som oss individuella det finns inga garantier varken för sjukdom eller vilken mentalitet ett djur har eller får i framtiden.
Jag tycker ni gör det jättebra som avvaktar och sörjer klart eran kisse först innan ni skaffar en till på så vis hinner ni fundera och känna efter vad som känns rätt för med katt och alla djur får man räkna med oavsett ras dom är individuella och kan vara väldigt gåpåig och uppe i oss hela tiden oavsett ras så finns inga garantier för varje djur är individuellt.
Sen kan jag tycka men det är min egen personliga känsla att varför vill man skaffa en till katt om man vill begränsa den och dess beteende det går inte helt ihop för mig 🤔 för katter kräver väldigt mycket av oss dom är väldigt speciella på det viset dom är uppe i oss dom gnider och dom gosar dom tjatar och kan vara nåt alldeles i vägen det är deras grej dom trampar sitt kattramp dom fäller ut sina klor dom lägger en och annan pizza på fina rumsmattan eller i sängen när dom fixat och donat sin päls och hårbollarna behöver få komma upp.
Våra katter är väldigt egensinniga och att hitta en katt så som du beskriver i TS det finns inga garantier någonstans antingen får man en katt som inte bryr sig särskilt i den övriga familjen men då ställer jag mig frågan hur mår den katten om han eller hon inte vill vara med för katter är sociala och dom kräver massor med uppmärksamhet oavsett det är en lugn eller en livlig katt.
Sen kommer allt ansvar hos oss som djurägare också med kontroller hos veterinärer så som kastreringar vaccinationer besök vid sjukdom och besök för att göra kontroller på kattens hälsa då och då och det kan vara allt från tandsten till att ta prover för att se hur kattens inre organ mår eller allvarligare sjukdomar som kräver långvarig vård/operation så hur man än vrider och vänder på det här så finns inte den perfekta katten som bara är fin och go som ligger lugnt och sover och inte stör det kommer så oerhört mycket mer med en ny familjemedlem som kliver in i våra liv och dom tar plats räkna med det för oavsett vilken ras det är så kommer den katten att kräva mycket av er oavsett det är en lugn katt eller som dom underbara busarna som jag bor med för det är ju så jag bor hos katterna inte dom hos mig det är dom som bestämmer inte jag och det är precis som det ska vara mina katter går först sen kommer matte 😎