Tips till kattunge + nykattägare?
Köpte precis min första kattunge för 5 dagar sen, en liten bengal hona på lite mer än 3 månader. Undrar om ni har tips på vad jag kan ge henne för godis? Och om jag ger bra foder? Ge mig råd osv, har försökt fråga vänner som haft men dom minns inget och förstår mig inte speciellt bra på källorna på nätet(dom är oklara känner jag) så vänder mig hit istället
Vad har ni för tips på godis? Vet att hon gillar klämmisarna med typ en fisk kräm, hon ogillar dreamis orangea förpackningen.
Hon äter mjau’s kattunge torrfoder och mjau’s gele foder. Har gett henne Applaws kitten paté nån gång. Har precis läst att man alltid ska ha torrfoder ute, och alltid ge blötmat (vet ej om det stämmer liksom men söker bekräftelse). Funkar dom foderna bra eller är det dåligt?
Undrar om ni har tips på en bra kattförsäkring oxå? Jag har precis fixat agria mellanpacket för 138kr/mån men vet ej om det är den bästa därute, vad hade ni rekommenderat?
Vilket Kattsand är bra? Just nu har jag ICA’s lavender med aktivt kol (??) men sanden fastnar o klibbar sig rejält i hennes tassar och när hon ”gräver” så slänger hon ut allt åt helvete , dessutom känner jag att den luktar ibland även om jag håller den väldigt ren. Vill inte lägga 259kr på everclean, vill prova andra billigare bättre alternativ om ni kan rekommendera något (:
Förlåt för så många frågor vill ba va en bra kattägare 😅
Fick du inte råd av uppfödaren ?
Vilken mat och sand ungen är van vid.
/Maria
Godis är inget som katter behöver överhuvudtaget.
När det gäller foder så ska hon äta samma som hos uppfödaren åtminstone några månader till (tills hon har blivit helt trygg i sitt nya hem). Har hon fått ett bra foder hos uppfödaren så finns ingen anledning att byta.
När det gäller Kattsand så bör du använda samma Kattsand som uppfödaren gjorde åtminstone några månader till (tills hon har blivit helt trygg i sitt nya hem). Har hon haft en bra Kattsand hos uppfödaren så finns ingen anledning att byta. Observera att katter är känsliga för dofter. Därför bör man använda en oparfymerad Kattsand.
När det gäller Everclean så finns det ofta kampanjer där man kan passa på att köpa in ett lager.
Jag tycker att Agria har fungerat bra över alla år, men skulle valt att ha en tilläggsförsäkring för FORL om det inte ingår i den försäkrings som du har valt.
Mina katter är i dag försäkrade för 60 000:-, hade de varit unga och skulle nyförsäkras hade jag nog valt ett högre belopp.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Angående godis. Vi köper Monster. Den lilla förpackningen. Våra katter gillar det mycket. Hade inte ena katten behövt specialfoder så hade vi nog gett det som foder varje dag.
Mvh
Mig
#2: Nja inte riktigt, hon berätta bara vilket Kattsand hon använde och det var för det mesta dels det. Sen så köpte jag inte henne från en uppfödare dumt nog. Fick reda på nyss att jag förmodligen inte köpte henne från bästa kunniga personen tyvärr, men försöker göra det bästa utav situationen för i slutet av dagen är hon oxå ett liv oavsett vad.
#3: Nu är det så att hon jag köpte henne ifrån, som jag precis insett, inte kanske var den bästa personen att köpa från, tror inte att kissen fick nån blötfoder ifrån förra personen heller. Hon är rätt okänslig när det gäller mat 😅 Hon äter allt känns det som men är väldigt kräsen när det gäller just ”godis”.
Vet att det är inget dom behöver men vill lära henne tricks när hon är äldre och belöna henne när hon gör bra handlingar.
Tack för ditt svar, uppskattar det verkligen ☺️
#4: Åh ska prova på det 😊 Tack
#6 Då är det en huskatt du har köpt och inget annat.
Hen är uppenbarligen lika okunnig som jag. Bengaler är visst inte tillåtna i Sverige verkar det som.
/Maria
- Redigerat 2024-07-28 13:28 av Maria
Jodå, bengaler är tillåtna i Sverige.
Ha koll på kattungens mage om du väljer att ge godis. Min erfarenhet är att just kattgodis många gånger ger dåliga magar.
Och ja, på sikt är det bra om din katt får mycket blötmat. Men nu i början bör du ha lika som hos uppfödaren. Att flytta hemifrån innebär stress för kattungen, och därför ska man försöka att inte byta kattmat och Kattsand i samma veva som den flyttar hemifrån.
Har uppfödaren ändå sett till att vaccinera och idmärka kissen?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9: Nej som sagt har inte köpt henne från världens bästa uppfödare ): Försöker göra det bästa utav situationen. Hon var bara avmaskad när jag köpte henne, men jag har vaccinerat och idmärkt henne hos min veterinär 😊 Ska boka tid för besiktning och 2a vaccinationen är redan bokad. Har som sagt ingen aning vilket foder hon fick i förra hemmet men tror verkligen inte hon fick blötfoder. Vet i princip endast att hon fick everclean lavender som Kattsand använde det lite i början av det jag fick från hon jag köpte från, bytte gradvis till icas Kattsand vilket funkar OK men som sagt det fastnar i hennes små tassar. Bytte till kattlåda med tak o förhoppningsvis flyger det inte runt hela lägenheten 😅
#9: Köpte frystorkad kyckling, fick det rekommenderat av Arken Zoo så ska prova på det som ”godis”
#9 Då fattade jag fel när jag googlade.
/Maria