Vad ska jag göra?
Semester!
Å jag förbereder för min katt som behöver vara på kattpensionat.
Vi åker dit och jag säger hejdå till min lilla älskling.
Vi åker iväg och tre dagar senare ringer dom och säger att hon har smitit ut. Pga deras fadäs.
Sonen i familjen glömde säkra säkerhetsdörren och min katt smet ut. Det hittar henne inte.
Vi fick avbryta vår resa och ska försöka kalla på henne.
Vad ska jag tänka på att göra då detta ansvar ligger hos kattpensionatets ägare.
Har varit där två ggr och gått runt en stor yta och kallat på henne. Inget resultat.
Jag är helt förstörd.
Mvh
Jag som är jätteledsen
- Redigerat 2024-07-21 00:26 av Assabrassa
Väldigt förargligt och olyckligt förstås, men oförutsedda och oturliga händelser kan ske överallt. Jag utgår ifrån att alla inblandade på kattpensionatet också är ledsna över det som hänt. Att hitta och fånga in katten är det enda som gäller nu. Innan det kan ske är det viktigt att försöka hålla katten kvar i närområdet genom att upprätta en eller flera matstationer.
Är katten innekatt eller utekatt när den är hemma? Det är ni som är kattens ägare som har störst chans att locka fram katten när den håller sig gömd, men om katten verkar spårlöst borta eller inte går att få tag i kan det vara läge att se över möjligheter att hyra en kattfälla och/eller anlita en spårhund.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Hon är en utekatt!
Kattpensionatet ligger 3 mil hemifrån.
Är det möjligt att hon går hem? Kattfällan har det upprättat och mat lite varstans. Men de ser inte att något är borta. De har även letat på kvällen, natten.
Jag vill ju bara ha tillbaka min katttjej och är orolig att jag aldrig mer får se henne. 😢
Fortsätt mata nattetid. Försök få tag på en eller flera åtelkameror/viltkameror som ni placerar ut vid matstationer och ev. andra strategiska platser. Åtelkameran kan hjälpa er att ev. se om katten är kvar i området, och var hon väljer att äta.
Ta också del av - och följ - de söktips som finns på söksajten www.vilse.nu.
Där bör ni också lägga in en efterlysning av er katt.
Efterlys även katten i olika lokala FB-grupper.
Gör en förlustanmälan på polisens hemsida.
Lägg efterlysningslappar i grannarnas brevlådor kring pensionatet.
I det här läget är det nog mest sannolikt att katten ännu finns kvar i närområdet kring pensionatet, men sätt gärna upp efterlysningslappar även en bit bortåt.
Sök efter henne ffa i skymning-mörker-gryning, när det är lite lugnare ute. Dagtid kan man ha mer fokus på att annonsera och vila själv.
Sitt gärna stilla i mörkret och prata med varandra eller i mobilen. Katter hör bra, avvaktar gärna lite på håll, innan de ger sig till känna.
Om ni får syn på katten så jaga den inte. Katten ska komma till er. Locka med godsaker, eller kanske en spännande leksak (beroende på kattens ålder och intresse).
Olyckor händer, men ni som känner katten har störst chans att "locka fram" den.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hej! Min katt är tillbaka! Hon gick in i kattfällan i morse!
Lyckan är total! 🙏🏼❤️🐈⬛
Kan jag begära kompensation för detta?
Hon har varit borta i 9 dgr. Min oro avbruten semester resor till dit och från för inkallning 20 mil.
Så skönt! Njut!
Kolla om det står något i kontraktet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Vad säger kattpensionatet?
Min egen inställning hade möjligtvis varit att (som "kompensation") inte behöva betala något för de dagar som katten faktiskt var där, även om smitningen innebar en del merarbete även för kattpensionatet.
Övriga kostnader och besvär p.g.a. kattens smitning är något man får räkna med som djurägare.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-07-22 12:03 av OberonsMatte
#6: Hade ju henne där för att vi skulle åka på semester. Då vill jag ju kunna känna mig trygg.
Att de orsakade att hon kunde smita är ju tragiskt men deras ansvar.
Hade sedan den dagen jag fick höra att hon var borta haft div psykiska problem. Kunde inte känna någon glädje och konstant ont i magen.
Var finns ansvaret för det?
Skulle nog säga att mer behöver kompenseras!
#7: Då är du mindre förstående och mer hämndlysten än vad jag skulle ha varit.
Gjorde de på kattpensionatet några egna ansträngningar för att återfinna katten eller inväntade de din ankomst och överlät hela den arbetsinsatsen till dig?
Sajtvärd Katter iFokus
#8: Hämndlysten??
Det kanske du är!
Jag är inte det utan känner att jag överlämnar min katt där jag ska känna mig trygg.
Lämna ditt barn till förskolan och bli av med barnet? Hur tänker du där?
#9: Det finns ingen som kan garantera att oförutsedda händelser aldrig kan ske - oavsett vem som tar hand om katten.
I det här fallet skulle jag (om det var min katt) ha uppskattat att de informerade om vad som hänt så att jag kunde komma dit så snabbt som möjligt för att öka chanserna för att hitta katten. Att hitta katten skulle faktiskt vara min enda prioritet och när katten väl fångats i kattpensionatets (?) fälla skulle det ha varit värt allt.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Hur tänker du att man ska kunna kompensera magont och psykiska problem?
Väldigt tråkig händelse och du ska så klart inte betala något men allt slutade lyckligt🙂
/Maria
Jag skulle bara vara SÅ lycklig att katten är hemma igen. Olyckor händer. Kattpensionatet ville helt säkert inte heller att det skulle bli så här.
Att katter kommer ut av misstag (oftast i hemmet!) är på inget sätt ovanligt.
Förskolor är inte heller någon "skyddad verkstad". Även där sker olyckshändelser.