Kattvakt som har katt
Hej,
Vi har en underbar liten hona på snart 6 månader. Hon är väldigt social, gosig och ganska osjälvständig. Hänger helst i hälarna på en och vill vara där vi är.
I sommar kommer vi mest att vara hemma och göra kortare utflykter över dagen, men planerar en lite längre resa på en-två veckor och kommer då ha henne hos kattvakt.
Vi har tidigare varit borta över natten och då tagit med henne. Det har fungerat bra, hon verkar obrydd över att åka bil (somnar i buren) och har funnit sig snabbt på nya ställen.
Nu till min fråga. Vi överväger som alternativ att testa ha henne hos min mamma som redan har en katt. Det är en hona som nu är ensamkatt, men som levt tillsammans med en hankatt från samma kull tidigare.
Tror ni att det är görbart att introducera en ny katt för en kortare period? Är det i så fall smart eller onödigt att åka upp med vår tjej "på prov", med möjligheten att ta med henne hem igen om det inte funkar? Ska man ta dit henne när det är dags och hoppas på det bästa? Vi har en plan B om det inte skulle fungera, men det innebär mer ensamtid för vår katt som inte är så van vid att vara ensam längre stunder.
Hjälp och råd mottages tacksamt!
Är din mammas katt innekatt eller utekatt? Om det är en utekatt är det riskabelt att låta en inkräktare flytta in i kärnreviret.
Har hon möjlighet att hålla katterna åtskilda och utom synhåll för varandra om det skulle behövas? Att din katt är en kattunge underlättar säkert introduktionen, men hur enskilda katter reagerar på varandra är alltid individuellt.
Om katterna behöver hållas åtskilda blir det som vistelse på "pensionat" och det skulle jag föredra framför kattvakt 2 ggr per dag om det gäller för så pass lång tid som 2 veckor. Om katten ska bo hos kattvakten är det viktigt att det är hos en ansvarsfull person som man verkligen kan lita på. Någon inom den egna familjen är oftast tryggast. Helst med kattvana också och de kriterierna stämmer kanske bäst in på din mamma.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-06-24 00:38 av OberonsMatte