Diarré katt 7 månader
Min kattunge har haft diarré i 4 månader. Har varit hos veterinären flera gånger och testat olika veterinärer också.
- 2 olika avföringsprover (visade inget)
- avmaskad och vaccinerad
- blodprov såg normalt ut
- testat Royal Canin Gastro kitten (torr och blöt) i 1.5 månader
- fortiflora i 2 månader
- pro-kolin
Just nu äter han Purina HA (1 månad) + Sivomixx (6 dagar) som veterinären rekommenderade. Hans diarré har blivit mer grönaktig, tänk typ gröna ärtor, efter vi bytte till Purina fodret. Vet inte om det är normalt?
Det går i någon sorts cykel där en dag är han lös, nästa dag är det halvt format/ halvt löst, nästa är helt normalt osv. Han går på toa 1 till 2 ggr per dag och har haft lite blod nästan varje dag.
Annars så växer han som vanligt och beter sig normalt. Han är en huskatt och vi går ut med honom i koppel.
Vill också påpeka att han ej är kastrerad ännu då han blev nekad pga diarrén
Dela gärna med er tips/erfarenhet då jag behöver all hjälp och råd jag kan få!
Kolla upp om katten äter på ngn krukväxt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Jag har sett till att alla våra växter är kattvänliga så tror inte att det borde vara en orsak?
#2: Finns det någon krukväxt han äter på?
#3: Nej bara lite bit märken på en ampellilja men inget som ser ut som han har brutit av och ätit. Men det var i början när jag skaffade den, han verkar ointresserad av växter nu. Har bara 3 växter varav 2 ampelliljor och en elefantöra.
Du kan testa att ge lite fibrer i fodret för att stoppa upp (psylliumfröskal finns i mataffären. Reglerar magen, men börja försiktigt. Kan få motsatt effekt också om det går till överdrift).
Ge våtfoder så mycket det går, med diarréer behöver han vätska.
Funkar fodret han är på nu? Har veterinär några fler förslag? Kan det vara spannmålsallergi eller liknande?
OM veterinär inte har fler förslag och om fodret han får nu inte fungerar, skulle jag gå över till mer artanpassad mat. Dvs kött.
Katter är visserligen gjorda för att äta rått kött, men känns det fel att ge det pga att magen redan är i obalans, kan du koka kött/köttfärs i lite vatten. Blanda psylliumskalet i vattnet så blir det en gegga. (börja försiktigt, en nypa per portion).
Du kan testa bara detta ett par dagar och se hur magen funkar, men sen behövs vitaminer och mineraler. Det finns ett pulver som heter "felini complete" som är gjort för att komplettera kött så att det blir ett helfoder för katt. Bäst med rått kött i längden (har annan sammansättning än tillagat) men går med kokt också. Pulvret får dock inte koka, så låt svalna och blanda sen.
Kan frysas i mindre portioner så att det bara är att ta upp en per dag och tina i kylen.
Du kan blanda i fortifloran eller prova strö över lite näringsjäst om det lockar till att äta (näringsjäst kan påverka magen dock, även om den ska vara inaktiv)
Rödalmsbark ska vara bra för magen också, rekommenderas i flera IBS kattgrupper, och verkade hjälpa min katt som kräktes utan att veterinär hittade något. Hon fick det en period.
Det kan hända att det är en foderallergi, tex mot fläskkött eller spannmål. Men att ta bort allt som inte är nödvändigt för en katt att äta (tex spannmål) är en start att testa fodret om veterinär inte hittar något annat som orsakar.
Jag är ingen veterinär, men eftersom du redan varit hos dem och de inte hittar något, är det kanske värt att testa alternativa foder. Annars är diarré som håller i sig allvarligt och inget man bör experimentera med innan professionell behandling är uttömd.
Om du testar psylliumskal så tänk på att de ska röras ut i vatten och därefter ska det stå i ca 10 minuter innan det serveras till katten.
Använder det till katt med förstoppningsproblematik. Veterinären har sagt att psylliumröran ska ha konsistensen av ett löst "grodslem" sedan det stått och svällt.
Jag brukar ta ca 1 krm fiberhusk och blanda med 15 krm vatten. När det har svällt klart serverar jag ca 1 tsk iblandat i maten, 1 ggr per dag.
Men min katt har alltså lite annan problematik.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Får din katt ngt kattgodis?
Kan du se något mönster i cyklerna - vad gjorde ni dagen innan osv.
Skriv en dagbok för att se om det är något som triggar diarrén.
- Redigerat 2024-06-18 07:59 av Pyttelite
#6: Helt rätt, psyllium ska ges i vatten eller blandas i riktigt blöt mat (tex kokt färs med kokvattnet kvar), får inte ges torrt eller i vanlig blötmat. Dumt av mig att missa det :)
Har haft katt och hund med livslång dålig mage. Katten blev 9 år och gick på kortison hela livet.
Men skulle vilja tipsa om, utifall ni inte gjort det, en endoskopi på katten så att prov kan tas från tarmen.
Sedan finns ju rena allergi foder för just katter med kronisk dålig mage. Kan vara ett sätt att testa. Finns i alla märken. Men maten ska vara för allergi mage/foderintollerans .
Hur mår din katt förövrigt?
Har den lugna ställen att vara på?
Har ni barn?
Har kissen flera lådor att gå på?
Har han en upphöjd plats att vara på - hylla eller katt-träd?
Finns det flera vattenskålar och leker ni med kissen och låter den få vara katt?
Finns det andra katter eller hundar i närheten - känner du att kissen är stressad?
#5: Tack för tipsen! Jag vet att katter ska äta kött och jag vill gå över till våt foder/ kött men är lite rädd för att byta mat så ofta. Hur mycket kött ska jag ge honom och behöver jag introducera det långsamt eller bara byta över direkt? Veterinären säger att jag ska testa Sivomixx i 4 veckor och fodret i 6 månader. Känns som de inte vet själva och vill bara testa sig fram.
Har märkt att fodret har hjälpt lite då det är inte bara konstant diarré. Det är dock inte spannmålsfritt men innehåller hydrolyserade proteinkällor så den ska vara lättsmält. Har testat annat foder innan i 3 veckor (carnilove) som är spannmålsfritt men det gjorde ingen skillnad.
#7: Nej är väldigt noggrann med att bara ge honom hans foder. Ja det är lite svårt med mönstret då jag gör inget annorlunda. Kan det vara vattnet? Alltså han dricker kranvatten som vi gör. Har också testat vattenfontän men han föredrar ur skålen.
#9: Ja det låter rimligt. Tror det är nästa steg om Sivomixx inte funkar. Hans foder just nu är för katter med allergier (Purina Hypoallergenic) :)
#10: Han mår toppen, leker, gosar osv. Har inte märkt några tecken på stress. Har också sett till att han har klösträd, katträd, leksaker osv runt om i huset (har kollat mycket på Jackson Galaxy). Inga barn och vi är inte högljudda av oss. Inga andra djur men vi jobbar hemifrån så han är aldrig ensam hemma. Vi leker mycket med honom varje dag och går ut med honom i koppel.
Han har dock bara en låda men han har inte haft några problem. Vi har häller inte plats för fler lådor. Tror du att det är problemet? Jag städar lådan varje dag och tvättar den en gång i veckan så den ska vara ren. Använder pellets också.
#11: Personligen har jag inte mycket till övers för purina/nestle varken som fodertillverkare eller företag. Hydroliserat protein är lättsmält och kan hjälpa men det är så mycket skräp i fodret för övrigt och företaget i sig har visat att de har noll etik och moral så deras omdöme inger inget förtroende. :)
Samtidigt är jag också av åsikten att man ska lyssna på sin veterinär så lite dilemma där. Jag hade nog inte stått ut med fodret i 6 månader om det inte gav en klar förbättring. Någon månad kanske. Om det däremot fungerar hade jag personligen gett det mer tid och sedan mycket försiktigt provat att gå över till något mer artanpassat - när kroppen haft chans att stabilisera sig. Men det beror mycket på min personliga skepsis till ultraprocessad mat.
Vet inte vad det är för medicin, men ändra bara en sak åt gången. Behåll fodret om du ger medicin så du vet vilket som ger effekt. Ibland måste veterinär också prova sig fram, de är tyvärr inte övermänskliga de heller :) Hoppas det hjälper!
Carnilove ser bra ut på pappret, men jag upptäckte att flera burkar (carnilove, purizon och olika märken) var lite uppsvällda när jag fick hem efter onlinebeställning. Det gick att trycka ner toppen eller botten så att det klickade, vilket det inte ska göra på plåtburkar. Det var samband med att min katt kräktes ofta utan uppenbar anledning och jag bytte foder sedan dess.
Om du byter foder bör det ske långsamt. Över en dryg vecka minst i varje fall om katten äter det nya med god sptit, längre invänjning om katten ratar det.
Men….
Eftersom du redan testat spannmålsfritt vet jag inte hur stor chans det är att ren köttfärs (rå eller kokt, + kompletteringspulver) hjälper. Min katt funkar bättre på det än på burkmaten trots att burkmaten ser bra ut på innehållet. Logiskt sett om det är allergi eller känslig mage bör det vara det enklaste för magen. (å andra sidan tål min katt inte att äta mer än 1 hel mus per dag, och hur logiskt är det att en katt inte kan äta möss?) Men min har en annan problematik. Hade bara diarré när hon fick purinas urinvägsfoder.
Tyvärr finns det nog mest "testa och hoppas" kvar om veterinären inte hittar fel eller lösning. Lycka till!
Jag tror inte att kattlådan orsakat din katts diarre, men om du bara har en kattlåda och dessutom har pellets i den så skulle jag nog ändå ha testat att ställa dit en stor kattlåda med vanlig Kattsand i också (typ Everclean oparfymerad). Det är ju enkelt att prova. För en del katter blir trots allt stressade av "fel" strö i kattlådan och pellets är det många katter som inte trivs med.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#16: Jag använde everclean i början i nån månad då det var vad han använde innan men han hade fortfarande diarré. Gick över till pellets sakta (hans tassar började bli väldigt torra) och han verkar inte ha något emot pellets. Hur vet man om katter blir stressade av "fel" strö?
Man kan prova att ha flera olika kattlådor samtidigt - med olika strö/sand i - och se vilken kattlåda katten helst använder.
Men även kattlådans placering är viktig.
Mina katter väljer t.ex. Evercleans Total cover om de får välja själva. Sedan finns det kattströ där de vägrar att ens använda kattlådan…
Att avföringen är grön beror på att det går fort i magen. Det är inte stress kan jag nästa garantera. Det låter som en foderallergi/magsjukdom typ IBS hos människor ter sig exakt likadant. Så testa kött som någon skrev. Om den växer som den ska och den är pigg så borde det inte vara någon fara i övrigt.
#19: Jag har läst om IBD hos katter men då verkar det som att de går på toa många gånger under dagen vilket han inte gör men det kanske finns undantag. Tror att jag provar med kött efter han är klar med Sivomixx. Har du några tips på vilket kött man ska börja med/ hur man introducerar/ mängd?