Skyddsnät på balkongen
Enligt lagen ska man ha nät på balkongen så att katterna inte ramlar av.
Ok. Det ska minst vara 5 meter från marken.
Jag har en traditionell balkong UTAN väggar och tak. Asså en balkong som hänger.

Därav har jag inga väggar och tak att fästa nätet i.
Enda alternativet är att hitta på en egen konstruktion.
Själva räcket på balkongen är ca 10 cm platt och ca 5 meter lång.
Balkongsidorna är utav metalllist så det går inte att fästa något i "balkongkroppen".
Dvs. jag måste ha någon slags ram så att jag har något att fästa nästet i där uppe. Ramen ska sitta fast förstås.
Googlat - såg inga färdiga lösningar eller bra ideér.
Svetsa ramen - ok. Men det krävs en hel del, eller hur! Det är ingen enkel lösning.
Träram - billigare och enklare men kanske inte så hållbart.
Jag är med på det alternativet.
Plast - fattar inte alls hur man skulle fästa den.
Kanske med hjälp av tving?

Har ni några ideér/förslag?
Snickra träramar och måla med en utomhusfärg så håller de! Mina har hållit i över 25 år, med bara någon enstaka ommålning.
På träramarna fäster du svetsnät. Det håller också hur länge som helst.
Tänk på att även ha nät-tak, för många katter klättrar + att det håller fåglarna borta.
Sedan stämmer det inte att lagen har en 5-meters gräns, även om ett företag envist hävdar det på FB. Lagstiftningen säger numera kort och gott att du är skyldig att förebygga fallolyckor när det gäller din katt.
Katter kan t.ex. skadas mycket allvarligt redan vid fall från första våningen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ps. Träramar kan ofta fästas i varandra. De kan också förankras i balkongräcket med t.ex rejäla buntband eller liknande.
Tänk på att katter kan ta sig ut genom mkt små springor. Min ena vuxna katt klämmer sig igenom springor på 4-5 cm inomhus… så det gäller att näta ordentligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi använde impregnerat regelvirke och fasta gallersektioner när vi byggde utegård till våra katter. Det fungerade väldigt bra. Stolparna håller väldigt länge och "nätet" var stabilt nog för dem att klättra i och de kunde inte bita sönder det (som med textil/plastnät eller hönsnät).
#2 Träram och buntband har vi använt tidigare. Funkade jättebra.
/Maria
Jag tror att det skulle gå att köpa ett färdigt kit från Trixie med stolpar och kattnät. Stolparna fäster man i balkongräcket.
#5: Menar du det här:
https://jennyshundochkatt.se/katt/kattluckor-skydd-nat/cat-protect-stolpklamma-m-teleskopstolpe-1-2-m/
woow! det r ju precis vad jag behöver!
Tack så mycket!
Återkommer med bilder när jag köpt o installerat.
#5 Tyvärr har det varit en del allvarliga olyckor och dålig kvalitet på flera av de sk kattnäten, och ofta rangliga stolpar. Jag känner dock inte till exakt det du länkar till. Men mitt råd är träramar och svetsnät, för det är hållbart och tryggt.
#6: Ja, de ser ut som de stolpar som jag har.
#7: Jag kände inte till att det har varit olyckor med dem.
Det funkar för mina katter, men de sitter lugnt och tittar ut och har aldrig försökt att klättra på nätet. Jag tror inte att nätet inbjuder till det eftersom det hänger lite löst och inte spänt. Stolparna är ordentligt fastskruvade på räcket och går inte att rubba för en katt.
Om man har väldigt energiska katter som gärna klättrar så kanske det funkar sämre?
- Redigerat 2024-05-31 04:29 av [skyggis_tryggis]