Katthona med 1 unge
Har en katthona som fick en kattunge i fredags natt. Hennes första. Förlossningen gick bra, dock fick honan mjölkstockning efter förlossningen, masserat med varma handdukar osv.
Honan har inte haft ro med att ligga ner och troligen för att hon haft för ont. Varav bebis gått ner flera gram i vikt.
Var hos veterinären igår när vi insåg att vi inte kunde göra mer på egen hand och hon har fått antibiotika och smärtstillande i några dagar. Fått igång mjölken bättre, honan är mycket piggare likaså bebisen.
Bebisen har inte gått upp i vikt sedan vi kom hem från veterinären, dock gått ner 1 gram.
Vi kör med ersättning, ca 1,5 ml-3 ml varannan timme. Vår frustration är nu att bebis inte vill greppa spenen, fast den är mitt framför ansiktet och magen på honan är även rakad nu så lättare åtkomst. Bebis skriker och är frustrerad ”springer runt som en galen”, vi människor försöker även hålla henne vid spenen om hon inte greppar själv. Hon söker och sugreflexen verkar bra. Har även provat ersättning innan diandet för att hon inte ska bli så arg. Övrigt allmänt pigg och envis 70 grams bebis.
Men hur ska jag få henne att dia utan att bli så frustrerad? Är det något annat fel på bebis som vi inte vet nu..?
Vill ju samtidigt inte att honan ska tappa mjölken för att bebis inte diar. Ge mig gärna tips och råd och kanske era erfarenheter??
Helt slut och vill göra allt för att mamma och bebis ska må bra och att hon får behålla den enda bebis hon fick då moderskänslorna är starka.
Kan du mjölka fram lite mjölk på en spene så att kattungen känner doften och smaken?

Testa att droppa lite mjölkersättning på honans tutte
Stolt ägare till tre La permer
Har provat, behöver göra så nästan varje gång, men bebisen svänger med huvudet och skriker högljutt ändå fast hon borde känna av mjölken. Mjölkar ur honans spenar såfort jag har chansen då mjölkstockningen inte är helt över, dock mkt bättre.
Funderade idag på om det kan vara medicinen som honan får nu som gör att mjölken inte smakar som den borde och därför något svårare att få bebis att vilja dia.
Har lyckats få i mer ersättning idag än igår också.

Hur går det?
Stolt ägare till tre La permer
Det går ganska bra på sätt och vis. Bebis har ökat i vikt från 70 till 76 gram med hjälp av ersättning. Diandet går fortfarande sämre och är väl bara en handfull gånger sedan igår morse som hon diat lite grann. Jag misstänker att det är mjölken som inte är så god..
Honan fick ett microlax söndag kväll, efter veterinärens råd, det gav effekt och hon kunde gå på lådan två gånger efter det. Men ingen avföring sedan dess.. något tips på vad jag kan ge som inte påverkar bebis?
Messmör har jag läst.. även laktulos och paraffinolja.. men kanske det påverkar mjölken och bebisen? Honan äter och dricker lite skralt men bättre igår och idag.
#5 Kolla med veterinären om du kan ge t.ex. fiberhusk eller dulcosoft. Paraffinolja har man gått ifrån allt mer.
Be också om hjälp med doseringen.
Fiberhusk behöver man röra ut i vatten och det ska sedan stå och dra i 10 minuter (så det blir "som ett löst grodslem") innan det blandas i maten.
Jag ger knappt 1 tsk färdigt slem/dygn (3-5 ggr/v.) till min 13-åriga katt med förstoppningsproblematik.
Dulcosoft har jag också rekommenderats för henne, ett par ggr/v. samt oftare om/när hon försämras.
Men viktigt att kolla upp så att inte bebisen påverkas.
Håller tummarna för er! 🧡
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack så mycket för dina tips och dina tummar, dom kan behövas!
Ringde veterinären i eftermiddag men de sa att det fanns tyvärr inget sånt jag kan ge henne nu i och med att bebisen fortfarande är så liten i vikten.
Jag ska hålla koll på honan och hon har då ätit och druckit än bättre idag.
Bebis har ökat från 76 gram till 86 gram idag så det ser ju iallafall lite ljusare ut.
Frågade du specifikt om fiberhusk? Det görs ju av psylliumfrö, som finns även i många torrfoder för katt, tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja precis, frågade om både dulcosoft och fiberhusk.