Stressad innekatt
Hej
Jag flyttade till lägenhet för 1 år sedan då hade min katt varit utekatt i åtta år (han är 10 år nu) han verkade ta det med ro, gick på lådan utan problem och verkar trivas.. Jag hade feliway i ung 1 månad.
Men saken är den att han vägrar använda klösbrädor jag har provat lite olika sorter utplacerade på olika ställen. Istället har han klöst på en fotölj men även på väggen bredvid dörrarna. Jag bor i hyresrätt så det är inte så kul. Han har även börjat jucka på mjukdjur och vad jag läste kan det bero på stress.
Han ignorerar klätterträd och leker max 20 sek när man försöker få igång honom.
Vad kan jag göra. Jag vill ju att han ska trivas och må bra. Han verkar annars trivas och sitter aldrig vid dörren och vill ut eller nåt sånt, har aldrig försökt rymma när man öppnar dörren. Han sitter gärna i fönstret och tittar ut och kommer ibland och hämtar mig om dottern glömt att dra upp persiennen på sitt rum. Ibland har han tom hämtat mig om den lilla duken jag har på fönsterbrädan ramlat ner, för den vill han sitta på.
Jag skulle satt upp klösmattor på väggen där han gillar att klösa.
Är han kastrerad?
/Maria
#1: jag satte upp en sån här platt klösbräda där. Han klöste aldrig på den 🙄 utan gick bara lös på annat ställe.
Ja han kastrerade innan han fick gå ut minns inte rikigt när men han fick inte gå ut innan han var 1 år
Har du läst detta?:
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: ja jag har haft så tog bort den då den smälte och började lukta smält plast. Då köpte jag spray istället och fick tips om att spreja där jag inte vill han ska vara och jucka eller klösa men han verkar inte bry sig.
Är han kastrerad? Stress kan te sig olika för olika katter, men juckande är definitivt könshormoner. Kan också göra att katten blir rastlös och uttråkad fort.
Juckande förekommer även hos kastrerade hankatter, och året om. Själv hade jag en hankatt som höll på så dagligen, ffa under gosstunder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Juckande kan, precis som du beskriver, vara stressrelaterat, men kan också vara t.ex. en vana. Överdrivet juckande hos kastrerad hankatt kan man försöka hantera t.ex. genom att erbjuda katten alternativ såsom lek (man försöker alltså att avleda katten). Men orsakerna till att katten juckar kan vara många, och man får beakta faktorer såsom kastrationsstatus, hur länge beteendet pågått, kattens hälsa, hur mycket tid katten lägger på beteendet o.s.v.
- Redigerat 2024-05-06 22:40 av Uppkatten