Katter iFokus

Katter

Etiketterfrågorblandattipsohyraparasiter
Läst 149 ggr
suur
1

Katt ta in fästingar

hej alla kattälskare,

Jag har ett stort problem med att katterna tar in fästingar, bara idag har jag hittat 3 fästingar som har krympt runt i hemmet.

Jag vet inte vad jag skall göra för att kunna minska på detta.

Är det någon vänlig själ som har provat något fästingmedel, som faktiskt funkar så att man slipper hitta fästingar flera gånger om dagen?

Tack!

Magi-cat
0

Samma här, det tycks vara mycket av dem i år.
Jag kollar kisse varje gång han kommer in och plockar bort…
Han har fått Frontline, men det är inte avskräckande bara avdödande.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Krullibull
0

Fy! Jag anvundas er inte! Här har det inte börjat med några fästingar än, men det kommer väl snart nu när värmen verkar hålla i sig lite mer.

Slår också ett slag för Frontline som jag kör på min hund. Jag måste ändå säga att det faktiskt minskar mängden fästingar iallafall för oss och de som sätter sig hinner knappt suga något blod eftersom de dör så fort, så min hund slipper de stora feta röda svullnaderna som besvärar honom utan fästingmedel. Superbra!

Kattpatrullen
0

Jag har läst om flera som tipsar om kokosolja. Jag tycker det låter lite för bra för att vara sant men kan kanske vara värt ett försök för att slippa plågan på ett giftfritt sätt?

Sindri
0

#3: Jag är en riktig fästingmagnet själv (utan hund eller katt alltså) och jag har provat kokosolja, men tyvärr med dåligt resultat. Däremot har jag gjort en egen kräm med bl a kokosolja som funkar någorlunda, men det är rätt jobbigt att smörja den på sitt husdjur. Djuren vill ju dessutom slicka sig rena så det skulle nog inte vara så bra.

Magi-cat
0

#4 vad ingår.mer i din kräm? Taxam för alla tips! 🙂😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
0

Jag har testat kokosolja på katten men gett upp. Kletigt och eftersom vår katt gärna rullar sig i grus och jord fastnade allt. Men hon tyckte det smakade gott och slickade gärna i sig det hon kom åt. Inte så bra med tanke på vikten.

Fästingarna minskade kanske något men nackdelarna övervägde.

Sindri
1

#5: Jag kollade i datorn, men har bara receptet uppskrivet i en bok hemma. Kommer hem efter några veckor och skall försöka komma ihåg att kolla då.

suur
0

Jag fick ett tips om att ta en luskam och kamma dem.
Det funkade faktiskt riktigt bra, hittade tre på en av katterna när han kom in.

Hade önskat det fanns något medel som dödade fästingar som inte satts sig, vilken dröm 😅