Katter iFokus

Katter

Läst 265 ggr
Mattetilltvå
2

Matskålar-hjälp!

Ni som har chipstyrda matskålar, vilken har ni? Bra? Dåligt?
Vi har en kaotisk matsituation här och nu ska vi prova med egna skålar men vill gärna höra lite erfarenheter. Läser och letar runt på nätet men tänker att här inne finns kunskap.

Fridaaaa
1

Bara hittat en som är chipstyrd och det är surefeed.
Många som tycker den är bra.

Måste de ha fri tillgång då? Kan ni inte ge regelbundet? Det gör jag med mina, så slipper jag också köpa dyra skålar samt tjabb.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mattetilltvå
0

#1: Tyvärr.. lite för komplicerat. Båda katterna äter vetrinärfoder. Den ena mot hårbollar och den andra gar ätit gastro och nu bytt till hypoallergenic. Går ju bra att övervaka och mata när vi är hemma men den katten som äter hypofodret behöver äta lite och ofta och även nattetid. Han kan inte äta det sndra fodret som brorsan äter mor hårbollar. Däremot gör det inget omvänt men han har haft en tendens till att överäta så då går det inte att låta en skål stå framme. Vi har haft en timerstyrd automat på natten med det foder som bägge kan äta så att han som behöver äta fått äta på natten och så har det inte gjort nåt om den andra tagit lite. Men nu när vi bytt till hypoallergenic för den med magproblem så känns det ju helt onödigt att den andra ska äta det även om det inte skadar honom förståss men ändå. Det är ett himla jamande och vi får knappt sova nu som det är så därför ska vi testa att dom får varsin chipstyrdskål. Vi behöver få lugn å ro här…

Nephi
2

Har surefeed av gamla modellen (nya modellen ska gå att koppla mot ”hubb” och få meddelande i app när de äter) 😁
Tycker det fungerar bra men katterna måste ha lite matdriv för att vilja jobba för maten.
Köpte de jag har åt mammas katter från början, men hennes ena som är kräsen och väldigt försiktig vägrade skålarna.

Min katt däremot lärde sig på 3 dagar och äter ur den utan problem 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Mattetilltvå
2

#3: Tack!
Har beställt två nu. Hoppas dom ska acceptera dem. Den automat vi har nu på natten är väldigt högljudd och ibland när den är tom så krafsar dom och härjar i den så jag tror inte dom är så rädda. Men vi får se…
Det verkar ju bara finnas en sort chipstyrd vad jag kan hitta och den har ju bra recensioner så jag hoppas den ska funka.

OberonsMatte
0

Mina katter har varsin chipstyrd SureFeed- automat och det underlättar mycket när katterna behöver äta olika foder.

Med Milou, Ruben och tidigare katter har automaterna funkat perfekt, men Lotus har kommit på att han kan pressa sig fram och tjuväta ur kompisens automat när den är öppen. Eftersom det är Lotus som inte tål vanligt foder har jag behövt skärma av ingången till kompisarnas automater så att det inte får plats två katter där.

Lotus är så matfokuserad att han började med att försöka bryta sig in i kompisarnas stängda automater, så han behövde ingen introduktion alls när han upptäckte sin egen. Ruben däremot (som är betydligt försiktigare) behövde fler introduktionssteg än de som finns i bruksanvisningen.

Sajtvärd Katter iFokus

Mattetilltvå
1

#5: Tack för svar. Läste om det problemet att dom kan tränga sej förbi men tror inte mina gör det. Dom äter aldrig nu ur samma skål samtidigt utan väntar ut varann så jag hoppas det kommer funka. Men såg också att det finns en kåpa som man kan köpa till och klicka fast. Bla supercat har den. Man kan ju bara undra varför den inte följer med när man köper skålen 🙄

Fridaaaa
1

#6 Allt för att tjäna pengar tyvärr. Syrran satte kartongbit istället

Kattpatrullen
1

Man kan ju också tänka att det är bra att de som inte behöver den slipper betala för den och att det är bra att inte tillverka en massa onödiga plastdetaljer.

Mattetilltvå
3

#8: Såklart! Du har rätt! Tänkte mest att den skulle ingått eftersom skålen är ganska dyr…

OberonsMatte
1

#6: Jag har en sådan kupa, men det räcker inte eftersom Lotus helt ohämmat tränger sig fram bredvid den som äter. 😼

Om dina katter brukar respektera varandra när de äter så kommer det nog lösa sig ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

Mattetilltvå
1

#10: Ha,ha vilket matvrak 😹
Ja,vi får se hur det går. Blir spännande iallafall. Lite synd bara att det kommer bli att dom har fri tillgång hela tiden. Blir ju inte så att dom liksom får be om mat längre. Att katterna får be om mat och man ger dem bygger ju upp bandet mellan katt och ägare. Jag tittar mycket på Jackson Galaxy och han pratar mycket om det. Nåväl, det får bli såhär och det känns som bästa lösningen. Nu äter mina katter tyvärr bara torrfoder så jag behöver egentligen inte fundera på nåt annat men hur gör du? Äter dina bara torrfoder eller ger du blömat separat? För man kan väl inte ha blötmat i skålen?

Kattpatrullen
0

#11 Du måste ju inte ha mat i skålarna hela tiden! Om det är natten som är problemet så fyll på kvällen och töm resterna eller ställ undan skålen på dagtid och ge som vanligt. På så sätt får du kanske det bästa av två världar?

Fridaaaa
0

#11 Fast de måste inte ha fri tillgång hela tiden, en katt mår bättre av att inte ha det.

Mattetilltvå
1

#12: Nä,det har du ju rätt i! Ja,får prova mej fram.

Mattetilltvå
1

#13: Nä, precis! Båda katterna har olika behov. Han som nu äter hypoallergenic behöver äta lite och ofta och då passar det bra med fri tillgång. Den andra äter inte lika ofta och när han äter så äter han större portioner. Får prova oss fram helt enkelt.

Fridaaaa
0

#15 Vanesak, men en katt behöver inte ha exakt på pricken hela tiden, någonting människan printat in just den katten.

OberonsMatte
1

#11: Mina katter har enbart torrfoder i automaterna och får blötmat som Lotus tål i vanliga skålar (eller i annat rum med dörren stängd).

Man kan även ha blötmat i automatskålarna, antingen enbart eller både och genom att använda de delade skålar som följer med.

Apropå skålarna så har jag köpt till ersättningsskålar i rostfritt istället för plastskålarna som hör till, men de verkar svåra att få tag i nu.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-03-16 19:30 av OberonsMatte
Kattpatrullen
0

#14 Lycka till, du verkar väldigt mån om dina katter så jag är säker på att du hittar något som funkar för er!

Mattetilltvå
2

#16: Nja…håller inte med dej helt där. I min katts fall beror det inte på att jag printat in nåt utan pga hans problem med magen så har han aldrig ätit några stora portioner utan behöver äta lite och ofta. Han styr det själv och även veterinären rekomenderar det. Det är väl som med människor som har magkatarr.

Fridaaaa
1

#19 Lite men ofta ja men innebär inte att han måste ha fri tillgång eller mår dåligt om det skulle vara tomt i skålen några timmar :)

Mattetilltvå
0

#17: Ska hålla utkik efter rostfria skålar. Känns ju fräschare. Tack för tips!

Fridaaaa
0

ja rostfria skålar är bra, plast ska man undvika

Mattetilltvå
2

#20: Har varit bäst när han har mat i sin skål och han får välja själv när han vill äta. Men nu när han bytt foder vill jag inte ha det stående så min andra katt äter det. Inte för att han mår dåligt av det men han har ju sitt foder mot hårbollar som han behöver. Därför ska jag köpa dessa skålar och jag tror och hoppas att det kommet bli bra framför allt på natten då vi själva behöver få sova utan att springa upp å mata jamande katter stup i ett.