Okastrerad grannkatt
Hej, söker råd & tips för en tråkig situation.
Har 2 kastrerade katter, en hane & en hona på 6 & 5 år. Sedan 2 år tillbaka så har min granne skaffat en honkatt som fick 2 ungar & varav grannen behöll 1. Förra året strök (& jamade) kattmamman runt mitt hus & in i mitt hus under flera månaders tid - löpte big time - & söker upp min hankatt. Detta gör honom orolig & min honkatt blir arg & samtidigt rädd då hon/de inte får ha sitt hus & hem ifred. Jag har försökt prata med grannen att antingen kastrera kattmamman (helst) elr åtminstone söka upp en hankatt för parning så att mina katter (& jag) får vara ifred + att jag lider med kattmamman då jag ser att det tär på henne. Grannen vägrar båda alternativen. Till saken hör att det är väääldigt långt till några andra grannar & potentiella okastrerade hanar.
Vad gör jag? Nu har jag fått låsa in katterna under natten bara för att de ska få lite lugn & ro :(
Anmäl till Länsstyrelsen. Ägaren är skyldig att se till att katten inte kan föröka sig oplanerat. Honkatter skall kastreras eller äta p-piller. Vi har inga egna katter, men har samma problem i området med en liten hona som de vägrar kastrera. Det är anmält till Länsstyrelsen här som inte gjort något än, man får ligga på.
Jag tycker också så himla synd om honan. Ett under att hon inte blivit påkörd än, hon tappar ju lite omdöme i sin jakt.
- Redigerat 2024-02-21 00:51 av Sindri
Chipstyrd kattlucka så att grannkatten inte tar sig in i ditt hus, kanske kan vara en del i en lösning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Varför vill inte grannen kastrera? Tycker hon att det är för dyrt eller vill hon få fler kattungar?
#3: Båda anledningarna gissningsvis, men framför allt för att det 'är naturligt' & hon inte vill göra ingrepp pga det.
#2: Hade gärna! Men mina katter är endast id-märkta & inte chippade & då känns det ju som en onödigt tråkig procedur när det inte finns nån annan (förutom den grannen) i närheten. Plus att det inte löser deras utevistelse :(
#1: ok, det ska jag kika på!
Ja, lider verkligen med kattmamman :(( har skrivit till grannen igen för att försöka få henne att omvärdera - främst för djurens väl & ve - men hon verkar verkligen inte förstå problematiken :(
#4: Synd, då kan det ju vara svårt att få henne att ändra sig.
Hade varit lättare att lösa om det handlade om att det var dyrt eller svårt att transportera katten till veterinär.
#7: ja precis. Ev så får jag chippa mina katter (de är id-märkta sen tidigare) & anskaffa mig en chip-lucka - så kan de iaf vara 'säkra' inomhus :)
På ett elr annat sätt så löser det sig nog.. 🍀