Katter iFokus

Katter

Etikettavel
Läst 228 ggr
kiwi83
0

Parning dom uteblir - katt

Hej , jag har min katthona hos en hane nu. Vi har muntligt avtal om 2500kr då en omparning ingår om hon går tom. Jag betalade 1000kr när jag lämnade henne och ska betala 1500 när jag hämtar. Men ingen parning har skett, ska man ändå betala? Jag tänker att det är parningen man betakar för och den har ju inte lyckats bli av.

OberonsMatte
4

Jag förmodar att du är huskattuppfödare eftersom skriftligt avtal saknas? Vad som händer när/om sånt som kan hända sker behöver katternas ägare komma överens om innan katterna träffas.

Mina katter har alltid kastrerats utan att användas i avel, men t.o.m. jag kan googla fram hur ett skriftligt parningsavtal behöver se ut för att undvika konflikter och missförstånd.

Sajtvärd Katter iFokus

kiwi83
0

#1: vi har muntligt avtal och det är även nedskrivet. Det vi inte har pratat om är om parningen inte ens blir av.

trissmillion
1

Inom raskattsavel tar hankattsägaren ut en parningsavgift oavsett om paringen blir av eller inte men det ingår oftast omparning/omparningar.
Det är aldrig garanterat att två katter paras, vissa honor vill inte ha vissa hanar och innan man testat vet man inte heller om hanen har svårigheter eller ej. Därför är parningsavgiften som en liten betalning för underhållet under tiden man tar hand om honkatten. Vissa tar t.o.m. ut en särskild städavgift och ibland kan slitage uppstå eller annat då har man fått en liten peng för "besväret".

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

• Redigerat 2024-02-27 09:11 av trissmillion