Katter iFokus

Katter

Etiketter: aveluppfödningkatt
Läst 225 ggr
Sooooofia
0

Katter, hona och hane. P-piller?

Hej,
Vi har en honkatt som vi tids nog vill ha ungar på. Vi tänker parning i juni. Men hon är nog könsmogen redan nu i februari.

Nu kikar vi på en hankatt. Han vore fantastisk som pappa! Men om vi köper honom nu så är det ju fyra månader innan vi vill att de paras. Sätter vi då honan på p-piller nu direkt? Vill ju att de ska få umgås och ha sällskap av varandra från start.

Ska vi då sätta honan på p-piller igen direkt efter att kattungarna föds, tills att vi vill att hon blir dräktig igen? (alternativt om vi väljer att kastrera dem efter första kullen, vilket är troligt).

Eller hur gör ni som har en fertil hona och hane tillsammans? Som ni VILL ska få gemensamma ungar, men inte jämt.
Håller ni dem isär?? Nackdelar med p-piller?

Fridaaaa
2

De kan bli dräktiga även med p-piller.
Enda fördelen med ppiller är att de inte löper, inga andra fördelar finns.

Bättre att ha dem åtskilda alt att någon annan har hanen och de bara träffas vid parning.

Och avla inte om det inte är ras-kullar. dvs avla inte huskatter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sooooofia
0

Tack för svar!
Oj, det var nytt för mig. Jag vet att p-piller inte är 100% skydd, men jag trodde att det ändå är relativt säkert.
Men hur gör alla de som har hona och hane i samma hus då? Inte kan de leva separat!?

Fridaaaa
4

#2 Man får ha dem separat när ingen är kastrerad helt enkelt.
Hankatter kan våldta honkatten, och trigga igång ägglossning genom "taggar" på snoppen = kan göra honan dräktig

Ppiller ökar även risken för cancer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
4

Man bör inte ha digivande honkatter på p-piller.

Vilket är syftet med din avel?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
15

Jag hade aldrig gett p-piller till min katt med tanke på de hälsorisker det medför.

Med tanke på att ni verkar ha väldigt begränsad erfarenhet av avel undrar jag bad du baserar "Han vore fantastisk som pappa!" på?

Vad ska ni göra med kattungarna? Är ni insatta i problematiken kring huskattsavel? Annars finns mycket att läsa både här på forumet och i övrigt online. Med tanke på att du skriver att det mest troliga är att de kastreras efter en kull känns det inte som att ni är intresserade av att bedriva avelsverksamhet. Hur mycket man än älskar sin katt/sina katter och hur fina de är och hur perfekta kattungar man tror att de skulle få så är det då i mitt tycke helt överlägset att låta bli att skaffa kattungar! Då slipper man riskera att det händer något med de fantastiska kompisarna man har och man bidrar inte heller till det överflöd av huskattungar som finns i världen.

Jag hoppas att ni läser och i slutänden beslutar er för att låta era katter bara vara (kastrerade) katter. ❤️

JohanLi
4

Uppfödare som äger katter av båda könen har aldrig fertila katter av olika kön ihop.Sällan i samma byggnad alls.du gör bäst i att kastrera din hona både för hennes skull och eventuella kattungarnas skull.avel är en vetenskap och ska överlåtas till sådana som verkligen vet vad dom gör och noggrant väljer avelsdjur.man måste veta vad som finns i generna och man måste göra tester.det krävs kunskap av helt annan kaliber än den du har.gå kurser för att lära dig om katter och avel.