Är detta en Maine Coon?
Hej!
Jag har nyligen blivit ägare till denna mysiga lilla Lexus, en hane på 1 år som omplacerades till mig.
Både hans mor och far är Maine Coon enligt tidigare ägare då absolut är ju det logiska att det är en Maine Coon.
Men efter lite sökningar på nätet så ser jag vissa skillnader. Ni kattexperter kanske kan vara till hjälp!
Tycker han är aningen liten för att vara 1 år, jag ska väga honom ikväll tänkte jag men får ni vibbar av en Maine Coon av dessa bilder?
Mvh!
Har han stamtavla?
Svar ja - raskatt. Svar nej - huskatt.
// Harley
#1: Ja alltså både hans Mamma och Pappa har stamtavla och väntar svar från tidigare ägaren kring frågan.
Kanske är dum fråga då jag är ny kattägare. Men har han inte stamtavla är det ingen Maine Coon alls? Oavsett om både Mamma och Pappa är Maine Coon med Stamtavla?
#2: Ingen stamtavla = huskatt, oavsett om föräldrarna har stamtavla.
Edit: Utan stamtavla är det också mycket svårare (om inte i stort sett omöjligt?) att bevisa vilka som faktiskt är föräldradjuren.
// Harley
- Redigerat 2024-01-25 16:20 av Herveaux
#3: Okej, med andra ord är det en blandras även fast han växer och blir lika stor som en Maine Coon.
Då vet jag!
#4: Inte 'blandras', det är inget uttryck som används inom kattvärlden.
Om han inte är en raskatt (Main Coon tex) så är han en huskatt.
// Harley
#5: Okej! Då förstår jag, Då kan man inte säga en ras eftersom han inte har någon. Mer hans egna unika utseende som huskatt som kan likna vissa raser.

Är katten chippad kan man ev via chippet se om det finns någon stamtavla
Stolt ägare till tre La permer
#7: Jag tänkte ta en koll på katten för att säkra mig! Det är ett vetrinärsbesök som behövs va?

Att kolla chip brukar vara gratis.
Stolt ägare till tre La permer
Katten är semi-långhår, men det är inte troligt att två stambokförda Maine coon-katter kan få en avkomma med det utseendet. Det är relativt få raskattindivider som har exemplariska utseenden enligt rasstandard, men i det här fallet är det lite för mycket som avviker från idealet för Maine coon. Öronen ser t.ex. inte alls ut som Maine-coon-öron.
Hade tidigare ägare hävdat att kattens föräldrar var t.ex. Brittiskt långhår (eller Sibirisk katt) hade det kanske gått att tro mer på, men eftersom tidigare ägare (och förmodligen även uppfödaren) drog till med det mer välkända rasnamnet Maine coon finns det förmodligen ingen stamtavla i sikte ens i föräldragenerationen.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-01-25 19:00 av OberonsMatte
Jag måste säga att stamtavla eller ej så var han oerhört vacker! Vilken färg och päls!
"I'm too old for this shit."
#10: Tack så mycket för utförligt svar!
Jag ska kontakta tidigare ägare och se hur historiken egentligen är!
#11: Ja han är verkligen jättefin! Vore kul och veta hur han fick sitt utseende såklart.
Kolla om du kan se om han är chippad.
Väldigt små vibbar. Säger som ovan att öronen är för små, och på bild 2 ser han för trubbig ut. För runt huvud liksom. Ser mer ut som en siberisk katt-korsning, om man måste tänka in en ras. Men verkligen vacker!