Katter iFokus

Katter

Läst 99 ggr
Ewelina_
0

Godis till katt med IBD?

Min ena katt (2 år gammal) har fått diagnosen inflammatorisk tarmsjukdom och vi har precis gått över till ett veterinärfoder (valde Purina gastrointestinal EN). Men började nu fundera över om det finns något godis man kan ge som då inte stör hennes tarm? Det är ju lite tråkigt om man aldrig kan ge något ”extra gott” eller belöna när man tex klipper klorna.. Har även en katt till (kullsyskon) som inte har några problem med magen, men jag vill ju inte bara ge den ena katten belöning såklart!
Nån som har erfarenhet av detta?

Uppkatten
0

Jag tycker generellt att man ska vara försiktig med att ge s.k. kattgodis till katter.

På katthemmet såg vi ofta att kattgodis gav upphov till magbesvär hos katterna, och uppmanade volontärer och andra att INTE ge katterna kattgodis.

Här hemma undviker jag också att ge kattgodis till katterna, eftersom jag har sett att det kunnat ge dålig mage.

Har man inte mat stående framme jämt så kan ju "vanliga torrfoderprickar" få tjäna som godis.

Själv blir jag galen varje gång jag kommer till en viss zoo-butik för att köpa Kattsand, och VARJE (absolut VARJE!) gång försöker de sälja på mig en massa kattgodis. Ungefär som att det vore NÖDVÄNDIGT för katter med godis.

Vilket det förstås inte är.

Och VARJE gång svarar jag att "Nej tack, mina katter äter mat. Inte godis. Jag vill inte få magproblem hos katterna."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
1

Eftersom din katt är diagnosticerad med en kronisk tarmsjukdom är det viktigt att hålla en strikt diet som katten mår bra på. Oftast rekommenderas hydrolyserat foder eller monoproteinfoder. Ger man monoproteinfoder går det bra att ge godis baserat på samma proteinkälla dvs. ger man mat baserad på kanin kan du ge t.ex. torkade kaninöron som godis, men det provar man inte förrän man har stabiliserat tarmen.

Sedan tycker jag att oavsett om man har en frisk eller sjuk katt ska man ge "nyttigt och rent" godis. Inga tillsatser, socker, spannmål osv. utan hellre torkat kött, kokade kycklingbitar och liknande. Jag gillar godis eftersom jag uppmuntrar belöningsbaserad träning, men det ska vara bra råvaror.