Pris på avelskatt
Hej! Jag är helt ny här på sajten så vet inte riktigt hur allt funkar än.
Jag funderar på att kanske i framtiden bli uppfödare och försöker ta reda på så mycket som möjligt först.
Jag har sett en del annonser där det står att katterna endast säljs till sällskap, men om de ska användas till avel blir priset ett annat.
Ni som är uppfödare, vad brukar ni ta för en avelshona? Är det någon annan skillnad på katten än priset, dvs blir den hälsotestad och liknande innan flytt? Och vad händer om katten sedan inte visar sig vara lämplig för avel när den är äldre? Är det något som i så fall går på köparens försäkring?
Brukar ni sälja kattungar med krav på kastrering? Jag tänker att det skulle ju kunna visa sig att en katt som sålts till sällskap visar sig ha bra egenskaper för avel och även tvärtom, att en katt som sålts till avel kanske inte bör avlas på.
Är väldigt tacksam för svar 😊
Jag har varit kattägare i många år och när jag har köpt kattunge har jag alltid varit tydlig med att jag inte har några avelsplaner och att funktionen hos mig enbart kommer bli som kastrerad sällskapskatt (precis som alla andra katter jag haft). Jag har tackat nej till erbjudande om att bli fodervärd till en blivande avelshona, så jag är benhård 😅, men också väldigt säker på att det enbart är kattägare jag vill vara. Om uppfödaren vill lämna dörren till fortsatt avel öppen (eller har förhoppningar om det) kommer en ansvarsfull uppfödare själv ta upp den frågan med blivande kattungeköpare.
För ansvarsfull avel bör ev. uppfödardrömmar finnas (och helst även planeras) långt innan den första egna avelskatten ens är född. Är man helt ointresserad av att bli uppfödare vid själva kattungeköpet (när kattungen är 3-4 månader) känns det väldigt ogenomtänkt och impulsivt att avboka kastreringsplanerna för att istället vilja använda katten i avel bara några månader senare. Vid sådana impulsbeslut är risken stor att resultatet istället blir huskattavel.
Det finns massor av kastrerade sällskapskatter som utan praktiska hinder även hade kunnat användas i avel (om de inte kastrerats). Mina egna katter hade säkert kunnat få både jättemånga och jättefina kattungar (även stambokförda sådana) eftersom jag i många år haft både hanar och honor i min kattgrupp, men som jag ser det är det även kattägaren som måste ha rätt förutsättningar för att använda katter i avel.
Sajtvärd Katter iFokus
När det gäller tänka avelskatter kan köparen teckna särskild försäkring för den avelsfunktionen som i sig alltså räknas som ett mervärde. Hos t.ex. Agria finns en särskild tilläggsförsäkring som heter Agria Avel Liv. Om katten förlorar sin avelsfunktion eller inte kan användas i avel alls kan köparen alltså få ekonomisk ersättning för det genom den försäkringen.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-31 12:56 av OberonsMatte
När jag säljer en avelskatt (oavsett kön) tar jag 50% mer av priset för en sällskapskatt dvs. är priset för en sällskapskatt (kastrerad) 10000 kr tar jag 15000 kr för en avelskatt.
Varför? Jo, det handlar om att de som är intresserade av en sällskapskatt har helt andra förväntningar än de som köper en avelskatt och JAG har helt andra förväntningar av de som köper en avelskatt än av de som köper en sällskapskatt. Jag vill hålla priset på sällskapskatter "rimligt", jag vill inte att de ska vara en lyxvara så för att hålla nere priset på sällskapskatter tar jag mer för avelskatter. Vi uppfödare är mycket mer engagerade i hobbyn och vi är beredda att lägga mycket mer pengar på katterna än gemene man så jag tycker att vi uppfödare kan bekosta mer av arbetet än sällskapsköpare.
Med ett högre pris följer självklart villkor om ekonomisk ersättning om katten inte kan/bör gå i avel samt att linjerna inte kommer spridas vilt. Med priset kommer även min erfarenhet och kunskap som jag gärna delar med mig av.
Avelsförsäkringar i all ära, men det är vid få tillfällen de faktiskt ersätter. Jag ersätter mina köpare betydligt bättre än försäkringsbolagen.
Tack så mycket för svar 😊
Det är väldigt bra att få veta hur tänket kring allt det här går och hur saker funkar. Det är lite av en djungel när man inte är insatt 😅