Korsning maine coon & ragdoll
Hej! Jag har en fråga kring blandraskatter.
Vad jag har förstått så får man inte kalla katter för tex maine coon/ragdoll korsning, utan det ska endast kallas huskatt.
Men om katten är just en korsning mellan maine coon och ragdoll, så är det ju ganska stor skillnad på den katten och en ”vanlig” huskatt (då tänker jag korthårig). Bland annat får man kanske räkna med mer pälsvård och andra skillnader i temperament.
Jag förstår helt enkelt inte varför jag inte får kalla katterna för ragdoll/maine coon korsning när det är precis det dom är? Någon som kan förklara 😅😅
Har katten ingen officiell stamtavla så kan du inte bevisa vad katterna har för bakgrund. Därav huskatt
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Om du visste vad många olika raser folk tillskriver sina katter, och sedan tror de att just det gör katterna extra fina och dyrbara. Fast det enda som händer när det gäller procentkatterna är att någon tjänar stora pengar på oseriös avel.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Du kan bara säga att det är en huskatt vars föräldrar är maine coon och ragdoll.
#0 Varför skulle en vanlig huskatt vara korthårig?
Huskatt finns i en mängd olika former och hårlag.
/Maria
Huskatt = alla katter utan papper
Kan förekomma i alla färger, pälstyper osv
Så jo, det korrekta är huskatt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "det är ju ganska stor skillnad på den katten och en ”vanlig” huskatt". På vilket sätt då menar du? Båda är ju vanliga huskatter, och huskatter kan vara lite hur som helst.
Min långhåriga huskatt har t.ex. lång, tunn, mjuk och delvis vågig päls, som kräver "hur mycket pälsvård som helst"…. Hon blir varken raskatt eller procentkatt för det.
Huskatter kan se ut hur som helst, och ha vilket beteende som helst.
Att "avla åt fel håll" är ju bara galet, speciellt om man dessutom tjänar en massa pengar på det.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6: Jag tror TS menar att när man hör ordet huskatt, tänker nog dom flesta på en katt med kort päls som fäller, inte en långhårig som behöver pälsvård.
#7: En typisk "bondkatt" med andra ord. Något som väl egentligen inte finns men det är förmodligen "urtypen för hur folk tror att en huskatt ser ut".
Såvida den inte har norsk skogskatt i sig och är långhårig = "finare".
(Jag är ironisk alltså men det är ju så många resonerar.)
Jag håller med dig, enklast är väl att säga "huskatt vars föräldrar är raserna X och Y".
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2023-12-13 19:53 av Lona
#7 Fast då tänker folk fel, eftersom huskatt enbart betyder att katten saknar stamtavla (katten är alltså INTE stambokförd i ett kattförbunds stambok). .
- Redigerat 2023-12-13 19:59 av Uppkatten
#8 Men ofta har ju de här påstådda procentkatterna inte föräldrar som verkligen är av en viss ras + är stambokförda.
Folk går ju ofta efter kattens utseende istället, och hittar på att det måste vara en korsning mellan t.ex. maine coone och ragdoll.
Eller att katten måste ha bengal i sig eftersom den är prickig.
Och så vidare.
Jag har träffat på galet många påstådda raskatter och raskattblandningar där det inte funnits något stöd alls för vad kattägarna påstått om sina katter och deras föräldrar….
#10 Precis håller med dig
Eller dessa som tror de kan räkna ut procenten av varje ras i en katt "12,5 procent av den rasen" osv, trots att det inte går ens att räkna så
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Grundorsaken till att rasnamn enbart bör användas vid stambokförd avel är helt enkelt att begreppet "huskatt" finns. Huskatt = katt född inom oregistrerad avel.
Majoriteten av alla katter är huskatter och de kan ha vilka utseenden, pälslängder, aktivitetsnivåer och temperament som helst. Det finns ingen rasstandard för huskatter. Alla egenskaper som förekommer hos raskatter förekommer även bland huskatter, eftersom det är från "huskatter" anlagen ursprungligen tagits tillvara, och bland huskatter förs de fortfarande vidare genom oregistrerad slumpavel.
Stambokförd raskattavel är en relativ ny företeelse och olika "raser" har skapats av människan genom selektiv och målstyrd avel på de utseenden, pälslängder, aktivitetsnivåer och temperament som förekommit (och fortfarande förekommer) naturligt bland huskatter. För att från grunden skapa en stambokförd raskatt krävs dock många generationer av målstyrd avel, många utgifter, omsorger och en hel del engagemang och pappersarbete. För att efter generationer av stambokförd avel skapa en huskatt krävs enbart att strunta i kastrering.
Att oregistrerad avel heter blandrasavel när det handlar om hundavel beror på att majoriteten av alla hundar föds inom stambokförd avel. Inom kattavel är det bara ca 10-15% som är raskatter. Hundrasavel är dessutom betydligt äldre och mer utbredd än kattrasavel och är alltså norm inom hundavel. Variationen mellan olika hundraser när det gäller storlek, utseende, temperament, aktivitetsnivå och funktion är även ENORM jämfört med de detaljer (!) som skiljer olika kattraser åt.
För en blivande hundägare är det relevant utifrån funktion och livsstil att veta vilka hundegenskaper blandrashunden troligen bär med sig genetiskt. Skillnaden mellan hundhållning och katthållning innebär också att det finns goda skäl att utgå ifrån att hundägare faktiskt vet vilka enskilda hundindivider som parat sig.
Katter har bara en funktion och det är huvudsakligen som sällskapskatter. Skillnaden mellan olika rastypiska aktivitetsnivåer och temperament är på sådan detaljnivå att det t.o.m. inom stambokförd avel föds ganska många individer som inte alls stämmer in på hur rasen egentligen "ska" vara. Blandar man dessutom in en helt annan ras är det rena lotteriet vilka egenskaper den huskatten får - precis som inom all huskattavel.
När det gäller raskattutseenden är många rastypiska kännetecken skapade av recessiva anlag som måste ärvas från både mamman och pappan för att synas, vilket innebär att t.ex. en ragdolls anlag för långhår, maskad pälsfärg och blå ögon kan vara totalt osynliga hos avkomman om katten används i huskattavel. Om inte redan i nästa generation så kommer det förr eller senare födas generationer av huskattkullar med helt "vanligt" huskattutseende där ingen kan ana att någon tyckte att det var en bra idé att utnyttja en raskatt i huskattavel.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-13 21:21 av OberonsMatte
#4: Det vet jag, jag skrev ju ”(då tänker jag korthårig)” för att kunna jämföra med långhårig blandraskatt
Så om man skulle annonsera ut en korsning Maine coon/ragdoll där båda föräldrarna är renrasiga, så kan man skriva Maine coon/ ragdoll (huskatt) typ? 😊
#14: finns ingen anledning att skriva annat än just huskatt i annonsen.
#14 Det finns ö.h.t. ingen anledning att para maine coon med ragdoll. Det är en oseriös avel.
#16: håller med dig.
#14: En sådan person skulle kunna skriva ungefär så här:
"Jag fick förtroendet att köpa en stambokförd kattunge av en stolt och engagerad raskattuppfödare som lagt ner massor av tid, pengar, engagemang och omsorger på att föda upp en stambokförd kull enligt kattförbundets alla konster och regler. När jag tänker på det känner jag mig lite stolt att just jag blev utvald att få köpa en av de små guldklimparna. Jag vet såklart att stambokförda katter enbart får användas i fortsatt stambokförd avel - om avel ens är aktuellt - men… När min fina stambokförda raskatthona närmade sig könsmognad kände jag att det skulle vara jättegulligt med några kullar före kastrering. Inte helt fel att tjäna en hacka på henne också (för hon var ju faktiskt ganska dyr i inköp). Jag orkar dock verkligen inte göra som "min" uppfödare gjorde, det har jag varken ork, tid, lust eller pengar till. Kattungarna är väl lika söta ändå? Både mamman och pappan är ju REEEEEENrasiga (!!!) , så det tycker jag att folk kan betala många tusenlappar för. Jag vill faktiskt ha de där tusenlapparna. Det där andra tjafset som min uppfödare och kattförbunden sysslar med (och tar betalt för) struntar jag faktiskt i - jag struntar även i alla efterföljande generationer - för jag är ju ingen "riktig" uppfödare - Jag tar bara riktigt betalt."
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-13 21:42 av OberonsMatte
#15: Men så om kattungarna är Maine coon och ragdoll (renrasiga föräldrar med stamtavla) så bör man väl ändå skriva det så folk vet ungefär vad de kan förvänta sig rent pälsvårds-mässigt? Om någon letar efter en långhårig katt så har de troligtvis kommit rätt, letar de korthårigt så får de leta vidare, typ?
#18: Är det olagligt att para en stamboksförd ragdoll med annat än en annan stamboksförd ragdoll?
#19: Du benämner dem bara som långhårig huskatt.. köper man ett långhår så får man räkna med mer pälsvård än på ett korthår
#21: Okej, tänker att ju mer fakta det finns om dem desto bättre?
Om kattungen skulle bli väldigt lik en Maine coon tex så kanske det är intressant att veta att pappan är Maine coon.
Finns ju en del rastypiska saker så som storlek tex som kan vara bra att känna till.
Men man hade kunnat skriva ”blandras Maine coon/ ragdoll” utan att man egentligen har gjort något fel?😬
#19: nej.
Och fólk som skriver diverse "raser"/"ursprung" när kattungen saknar stamtavla är för att det ska låta finare och i princip lura folk att tro att de är värda mér pengar än "vanliga" huskatter.
Tycker faktiskt att det är osjyst förfarande.
- Redigerat 2023-12-13 23:16 av [Moon AppleGrey]
#22 Du kommer att bli betraktad som oseriös uppfödare av procentkatter.
#22 Hade en granne som köpte "en korsning mellan maine coon och norsk skogskatt". Hon väntade sig att få en STOR katt. Det blev en liten skrutt på kanske 3,5 kg.
#25: ja, inte alls förvånandsvärt…
#23: Ja tänker att man kan ju nämna ordet huskatt men att det ändå kan framgå vad det är för föräldrar, utifrån mitt perspektiv så hade jag nog velat veta. Då har man en möjlighet att läsa på vad det kan bli för päls, temperament, storlek osv tänker jag😊 tack för svar
#27: Såklart kan variationen bli stor ändå så är ju svårt att veta så mycket, precis som för de flesta katter såklart..
Men det känns bättre på något sett att skriva vilken korsning det är när man ändå vet.
Tänker att en katt som är Maine coon/ ragdoll bör man ju kunna benämns som det. Vad jag vet funkar det så inom de flesta andra arter.
#28 Jag själv skulle enbart uppfatta det som reklam för oseriös avel, hos någon som hoppas kunna få bättre betalt för katterna genom att påstå att där finns rasinslag.
Men har du avlat fram sådana här huskattungar, menar du? Av vilken anledning när det redan finns ett så galet stort överskott på just huskattungar att det är svårt att ens hitta hem åt dem?
#27: Om det känns viktigt och intressant att veta en enskild katts specifika ursprung är det en stambokförd katt man vill ha. Genom stamtavlan ser man exakt vilka kattindivider och generationer som ligger bakom den egna kattens tillkomst. Min allra första skogkatthona föddes 1987 och tack vare stamtavlorna kan jag se att min nuvarande skogkatthona (född 2017) är ättling i rakt nedstigande led till min allra första skogkatthonas mamma. Min nuvarande honkatt föddes alltså hos en helt annan uppfödare, med annat stamnamn, i en annan del av landet och 30 år senare, men jag har både sett och t.o.m. träffat den gemensamma anmodern.
Skillnaden mellan olika kattraser är på detaljnivå. Det är inte precis som att jämföra Chihuahua och Grand Danois. De individuella skillnaderna hos "rastypiskt storväxta" raser är så stor att det t.o.m. kan födas ovanligt småväxta kattindivider. De skillnaderna finns när det gäller alla rastypiska egenskaper och det är nog lite naivt att tro att det är särskilt rastypiska exemplar som används i huskattavel.
Det finns ingen rasstandard där det är önskvärt med semilånghårspäls som är svårskött. Rastypiska pälsar är lättskötta. Blandar man in andra raser eller huskatter är dock risken stor att den långhåriga pälsen blir väldigt svårskött.
Förutom att uppfödaren avslöjar sig som oansvarig, girig, okunnig och nonchalant finns det INGEN anledning att framhäva huskatters specifika (påstådda) ursprung. En huskattuppfödare kan dra till med vadsomhelst - och det gör de oftast. En eventuell köpare kan SE med sina egna ögon om pälsen är lång eller kort.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-14 07:17 av OberonsMatte
#28: Läste du ens det jag skrev angående blandrashundar? 85-90% av alla katter är huskatter och endast 10-15% är raskatter. Inom hundavel är förhållandet snarare det omvända.
Sajtvärd Katter iFokus
#29: Man kan väl göra DNA test för att veta säkert. Det gör man när man ska stamboksföra va?
Nejdå🙂
#31: Absolut jag förstår skillnaden. Men det känns mer seriöst att skriva vilka föräldrarna är och att dem finns att se osv, enligt mig. Ju mer man vet om sin katt desto bättre😊
#32: Eftersom raskatter härstammar från huskatter i relativ närtid går det inte att göra ursprungstest genom dna för att fastställa ev. rasursprung. Faderskapstest kan dock göras om man har dna från enskilda kattindivider. Dna-test inom stambokförd avel handlar främst om andra anlagstest. Anlag för t.ex. färg eller genetiska sjukdomar.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-14 23:21 av OberonsMatte
#33: Att framhäva att man struntat i kattförbundens allra mest grundläggande ansvarsregel kan väl aldrig uppfattas som ”seriöst”?? Det framhäver bara hur oseriös uppfödaren är.
Sajtvärd Katter iFokus
Att sälja en kattunge som blandning mellan "x" och "y" kommer bara att ge folk tankar om att de kommer att få en katt med pälstyp "a" och egenskap "b", som exempel. Men i verkligheten så vet man inte alls vilka egenskaper som avkomman ärver och det kan bli något helt annat än föräldrarna. Det är t ex inte helt ovanligt med hemsk päls som i princip inte går att hålla fri från tovor, utan att raka katten.
Syskon i samma kull behöver inte vara lika varandra.
Köper du en långhårig huskatt, så är köparna i regel mer flexibla i inställningen till vad de kommer att få.
Även inom en ras, så finns som folk säger, variationer. Jag har en renrasig, stambokförd Maine Coon hemna. Hon är lite mindre och är en variant som inte har den mest extremt fluffiga pälsen. Detta var vi "beredda" på när vi köpte henne. Vi kunde kolla upp "våran" uppfödare och prata med henne. Hur var mamman till våran katt? Lite mindre och lite kortare päls, för att vara semilånghår. Vad hade uppfödaren för syfte med sin avel? Att föda upp friska katter, med bra temperament, snarare än så stora som möjligt.
Vad har en huskattsuppfödare från syfte med sin avel och med att skriva ut rasprocent? Att föda upp gulliga katter, tjäna pengar och locka köpare.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Sedan tycker jag att det är lite naivt att tro att man bara informerar köpare om pälstyp m.m, när man nämner rasprocent.
Man konkurrerar med dem seriösa uppfödarna, som lägger ut stora mängder pengar och en massa tid på sin avel.
Man lockar till sig köpare som vill ha en raskatt och inte förstår att det är en huskatt de köper.
Man nedvärderar huskatter, med att få det att låta som att rasprocent är finare och bättre.
#36: precis.
Som du vet så kommer min huskatt ifrån ett dödsbo.
Övertog henne eftersom jag känner personen som har kattmamman.
Min katts ena syskon var en riktig fluffboll, medan min egen är korthårig.
Så man kan líkna huskatter även inom samma kull som vid ett lotterí, man vet aldrig vad man får.
Och skulle jag köpa katt i framtiden så är det en stambokförd katt jag ska ha.
Nú hade jag tur med min katts temperament och kontabilitet, men jag vet de vars katter (från andra kattmammor än den min har alltså) har betett sig på sjukligt sätt (oseriös avel, givetvis!).
- Redigerat 2023-12-14 09:34 av [Moon AppleGrey]
#32: Förstår resonemanget med att köparen tror sig veta vad den får osv. Men jag kan inte förstå hur man absolut inte kan få kalla en ragdoll/Maine coon för just ragdoll/Maine coon.😅 eller en perser som föds från 2 stamboksförds föräldrar men inte själv får stamtavla, klassas som huskatt, men det är en perser
#39: återigen, för att det inte är seriös avel helt enkelt.
#40: Nej jag förstår att enligt vissa är det oseriös avel. Men alla måste ju hålla med om att det fortfarande är en blandning mellan de 2 raserna. Katten ingår i kategorin huskatt också, men det kan knappast vara fel att skriva vilka raser det är på en katt man säljer 🙈
#41: jo det är fel för du har ingen officiell stamtavla att visa för det. Allt utan stamtavla är Huskatt antingen lång eller korthår
Det finns korsningar med stamtavla, men dem är godkända utkorsningar i avelsprogram för att bredda avelsbasen för en liten ras eller en ras med mycket inavel.
#41: Det jag menar är att katten tillhör ju ”huskatt” lika mycket som den är det en korsning mellan ragdoll/Maine coon.
Det är svårt, men personligen hade jag valt att vara ärlig i annonsen och att vissa klassar mig som en oseriös uppfödare, än att undanhålla information för att ändå bli klassad som oseriös uppfödare enligt vissa. Jag har alltid velat veta rader på mina djur.
#42: Om man skulle göra ett DNA-test så är det bevisat antar jag?
Varför är det egentligen viktigt att få kalla katten för dessa raser? Vad är syftet? Vad tjänar köparen på den informationen, annat att "skryta" om att de har en raskatt, när det inte stämmer?
Och även om jag inte gillar att jämföra djur med föremål, så ska jag göra det nu.
Det finns varumärken som t ex Ikea eller Gucci. Jag får inte kopiera dessa och sälja som t ex "Gucci", men skriva i en liten klausul att det är en kopia. För det är piratkopiering och är inte tillåtet.
Jag får inte lura någon att köpa en "Gutchi" i tron om att det är en Gucci. Antingen tror någon att de har gjort ett kap och köpt det billigt eller så har jag sålt det dyrt och tjänat pengar på någon annans arbete. Oavsett om det är lagligt eller inte, så är det inte juste.
Samma gäller kattavel. Dra inte nytta av någon annans seriösa arbete, för att "kränga" katter som inte är planerade i detalj, hälsotestade, stambokförda o.s.v. Du har inte gjort jobbet!
Om ett par glasögon är tillverkade hos en fabrik som tillverkar Gucci, men aldrig får deras logga. Då kan du inte sälja de som "Gucci", för de har inte äkthetsintyget, som är det som gör de till Gucci. Samma gäller katter. Utan en stamtavla så är det inte en raskatt, oavsett "vilket material" de är tillverkade utav.
#44 Varför skulle du lägga tid och pengar på ett DNA-test för att bevisa att du har tagit ungar efter raskatter. När du inte har kunnat lägga tid och pengar på att hälsotesta katterna m.m och registrera kullen så att de får stamtavla? Vad skulle ens syftet vara med det?
#41: nej det är det inte.
Men jag tror inte att vi kommer längre í diskussionen för att du inte tar in vad fólk säger.
Om jag köpte en katt skulle jag vilja veta vilka föräldrarna är, även om man aldrig vet säkert hur ungen kommer bli. Men jag hade velat veta infon som fanns. Och om föräldrarna är det ragdoll och maine coon så skriv det. Skriv inte att kattungen är ragdoll och maine coon, den är huskatt, men skriv i nedan att föräldrarna är det.
Och förresten, bara för att ett ett djur är född inom ”oseriös avel” (det vill säga inte stambokförda) betyder inte det att ”uppfödaren” bara gjort det för att få pengar.
Min kanin tex, han är världens finaste. Väldigt tam och otroligt trygg i sig själv. Och jag vet mycket om föräldrarna, en del om morföräldrarna och lite om farmodern. Mer går att ta reda på - trots att han inte är stambokförd.
#48 Även om uppfödaren inte gör det för pengarna, så är det inte en vettig anledning att ta en kull för att det är roligt eller gulligt. Det är oansvarigt.
Ingen har påstått att ett djur inte kan vara trevligt för att aveln är oseriös. Vi har däremot sagt att man i förväg inte har någon som helst aning om vad man kan förvänta sig. Själv har jag en Maine Coon med stamtavla och världens mysigaste huskatt. Han kommer ifrån katthemmet och vi har inte stöttat någon oseriös avel.
Jag har även fått se väldigt unga katter dö, p.g.a konsekvenser av oseriös avel.
Vill man ha information om härstamning, så köper man en stambokförd katt ifrån en seriös uppfödare. Man köper inte en huskatt med lång päls ifrån blocket.
- Redigerat 2023-12-14 15:54 av TatsuOni
#48: Huskattuppfödare tjänar enorma summor på att massproducera huskatter tack vare den huskattmarknad där märkligt nog ca 99% av alla huskattkullar påstås vara "lite finare", "lite märkvärdigare", "lite ovanligare" och "lite mer renrasiga" än alla andra s.k. "vanliga" huskatter. Är kattungen långhårig (!!!) och dessutom påstås vara x antal ras-procent (!!!) står ivriga huskattungeköpare i kö för att få betala åtskilliga tusenlappar för en omärkt och ovaccinerad huskattunge. De tusenlapparna är snabbt intjänade genom att själv ta några hejsan-hoppsan- kullar. (som förhoppningsvis inte liknar "vanliga huskatter" alltför mycket).
VAR kommer alla "vanliga huskatter" ifrån? De där som de finns för många av och som därför hamnar hos oansvariga kattägare, i hemlöshet och på katthem? Det är ett mysterium för alla huskattuppfödare och deras köpare…
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-14 20:01 av OberonsMatte
#44: Ja men om jag DNA-testar alla kattungar så har jag rätt i att lägga ut de som mainecoon/ragdoll?
Är ju inte säkert att köparen tänkt skryta om det😅 kanske bara veta vad det är för raser i sin katt. Och att det är just de raserna är ju faktiskt fakta.
#47: Men du menar alltså att en kull där mamman är ragdoll och pappan Maine coon , då är kattungarna inte 50% Maine coon och 50% ragdoll?
Jag får verkligen inte ihop det. Jag fattar grejen med att huskatt aveln ibland går för långt och katternas värde osv osv.
Men om man parar 2 katter så blir ju ungarna 50% av varje ras, det kan ju ingen säga emot eftersom det är fakta.🤔
#50: Jag har köpt huskatter men de har alltid varit vaccinerade, chippad och besiktade. Men det var ett tag sedan och säkert olika för alla.
#48: Jag håller med dig. Jag stöttar absolut inte folk som avlar hej vilt. Men mina mainecoon/ragdoll korsning kommer jag alltid att kalla för ”en korsning mellan ragdoll och mainecoon” eftersom det är just det katten är (fakta). Om någon frågar vad för katt det är så kan jag inte benämna katten på något annat sätt.
#51: Det finns inga dna-test som bekräftar ev. ras-ursprung, endast tester som kan bekräfta vilka 2 kattindivider som är kattungens biologiska föräldrar. Stamtavlor bekräftar föräldrarnas eventuella "ras"-tillhörighet, men om deras avkomma föds inom huskattavel så blir avkomman 100% huskatt - oavsett hur många stamtavlor föräldrarna har.
Sajtvärd Katter iFokus
#52: På vilket sätt förstår du "att huskattaveln ibland går för långt"? Vad bygger katters ekonomiska värde på enligt dig?
Katter är antingen stambokförda eller inte stambokförda. Det finns inget som heter 50% stambokförd, 25% stambokförd eller 12.5% stambokförd. Det är antingen eller. Raskatt ELLER Huskatt och det avgörs av om kullen stambokförs eller inte. Oavsett utseende och oavsett vilka föräldrar kattungarna har.
Är det verkligen så svårt att förstå?
Sajtvärd Katter iFokus
#55: Ja om ett DNA test bekräftar 2 föräldrar med stamtavla så är det ju 100% säkert att kattungarna är mainecoon / ragdoll. Det är ju ren fakta att dom är det, inget någon kan säga emot
#56: Fast det stämmer inte. Om jag vet till 100% att min katt är 50% ragdoll och 50% Maine coon så kan ju ingen säga emot det😂
#53: Grejen med huskattavel är att det inte finns några obligatoriska regler om att kattungarna ska vaccineras, id-märkas, besiktigas. Eftersom huskattkullar av förklarliga skäl inte registreras någonstans skulle sådana eventuella regler bli helt valfria ändå för "den som tar en kull" eller har en honkatt som "råkat bli dräktig". Ingen utom köparen behöver veta att kullen ens finns.
Oavsett om huskattuppfödaren själv kostar på vaccinationer, id-märkning och besiktning kommer det vara lika valfritt i alla efterkommande generationer… FAKTA är att det kryllar av huskatter som uppenbarligen INTE blivit id-märkta av sin uppfödare (trots införandet av obligatorisk id-märkning).
Stambokförd avel innebär obligatoriska ansvarsregler på riktigt eftersom uppfödare måste följa kattförbundens ansvars- och omsorgsregler för att få stambokföra kullar där och alltså kunna fortsätta syssla med ANSVARSFULL kattavel som innebär ansvarstagande för efterkommande generationer - inte enbart den kull man själv föder upp.
Sajtvärd Katter iFokus
#58: Har du inlärningssvårigheter? Ras = stambokförd. Huskattavel = huskattkullar.
Sajtvärd Katter iFokus
#58: Får jag passa på att fråga dig vad en huskatt är? Vad är kännetecknande för de där "vanliga" huskatterna som är så ovanliga på huskattmarknaden, men som det ändå finns så många av att katthemmen är överfulla? Var kommer de ifrån? Finns det något DNA-test tror du som fastställer skillnaden mellan dem och alla de där exklusiva huskatterna med trettifjorton renrasiga (men olika) ras-% i olika kombinationer?
Sajtvärd Katter iFokus
Utan stamtavla så är din katt en huskatt.
Svara på min fråga tack. Varför är det viktigt för dig att få kalla din huskatt för någon ras?
#62: Det är inte alls viktigt egentligen, och jag vet att det är en huskatt. Men om jag skulle parat 2 Maine coon’s och av någon anledning inte sätta en stamtavla på den. Så är det fortfarande en Maine coon även om den klassas som huskatt. Det är lite det jag försöker komma fram till, att absolut så har jag ingen rätt att ta betalt för en Maine coon och den är absolut inte värd i närheten av vad en stamboksförd Maine coon är. Men det är fortfarande en katt av rasen Maine coon.
#61: En huskatt är en katt utan stamtavla, det vet jag. Oavsett raser så är det en huskatt. Och jag vet också att 99,9% av alla huskatter där det står ”ragdoll korsning” så har dom oftast ingen aning om rasen utan vill endast tjäna pengar.
Men i detta fall då när man vet om vilka föräldrarna är så anser jag att man ska få berätta det eftersom det är ren fakta att katten är 50/50. Inte för att det höjer värdet eller något men för att det helt enkelt är sant😅
#60: Nej det har jag inte, har du?
Om jag har parat en Maine coon och en ragdoll, då är föräldrarna Maine coon och ragdoll, och då är katten en korsning mellan Maine coon och ragdoll.
Katten klassas som en huskatt, men det ÄR en korsning mellan Maine coon och ragdoll. Du kan inte säga att det inte är det, om jag har ett DNA test som visar att dessa två katter är föräldrarna, och de är stamboksförda, då kan du inte säga att det är en huskatt, men du kan inte säga till mig att min katt inte är en Maine coon och ragdoll, för då har du fel. 😊 kattmänniskor ändå 😂😂
Jag vill alltså inte komma fram till något annat, eller diskutera huruvida man ska avla på huskatter eller inte, för det gör folk som dom vill eller inte.
Min poäng var att, om man parar en labrador och en golden retriver, då är hunden en korsning mellan labrador och golden retriver , ingår i kategorin blandras.
Om man parar en ragdoll och en Maine coon, då ÄR kattungen en korsning mellan ragdoll och Maine coon, en huskatt är det absolut men katten ÄR fortfarande 50/50 dessa raser.
Om jag skulle lägga ut ett DNA-test här och bevisa att katten är 50/50 så kan ju ingen säga emot? Jag har ju bevis, det är fakta.
Komma och säga att jag har inlärningssvårigheter. Jag har ju rätt??
#66:
Absolut är det så, men utan stamtavla är de fortfarande huskatter. Sedan har jag svårt att tro att någon huskattuppfödare skulle lägga pengar på att fastställa kattungarnas föräldraskap med DNA-test.
#67: Nej det är såklart inte vanligt att dem gör det.
Men finns mycket som kan beskriva en katt tänker jag. Färg, ålder, temperament, ras/raser.
Det ända jag egentligen menar är att om jag har en kull med huskatter, som är ifrån en Maine coon och en ragdoll så kan ju ingen säga att den katten inte är hälften Maine coon & hälften ragdoll, får då har dom fel 😅
#68: Du påstår att du "vet att katter utan stamtavla är huskatter", men samtidigt hävdar du alltså att katter utan stamtavla (dvs huskatter?) även kan "vara" (?) en eller flera "raser", t.ex. maine coon OCH ragdoll - en halv ragdoll och en halv maine coon… (beror det på att en hel huskatt antas vara alltför ointressant för presumtiva huskattungeköpare?)
FRÅGA: Efter hur många avelsled av oregistrerade utparningar tycker du att det är lämpligt att huskattuppfödare börja använda benämningen huskatt - UTAN de rasbenämningar som betyder stambokförd avel? Hur många avelsled av huskattavel krävs för att stambokförda katters ättlingar i dina ögon ska vara 100% huskatt, utan "men.." ?
Sajtvärd Katter iFokus
#68: Om du har en huskattkull som du påstår är resultatet av planerad parning mellan stambokförd Ragdoll och stambokförd Maine coon hoppas jag att du även har svar på VARFÖR den kullen planerades.
En stambokförd katt föds upp och överlåts till ny ägare enligt kattförbundets obligatoriska ansvars- och omsorgsregler - som förutom bästa förutsättningar i livet för DEN enskilda katten även ger efterkommande generationer möjlighet att födas inom stambokförd avel (så att även de omfattas av kattförbundets obligatoriska ansvars- och omsorgsregler).
Stambokförd avel innebär generation efter generation som föds med självklart hög status tack vare obligatoriska ansvars- och omsorgsregler. Katters allmänt låga status är ett problem som generation efter generation av stambokförda katter är relativt skyddade från och det beror på att de är stambokförda. När kedjan bryts av en huskattuppfödare kommer det istället födas generation efter generation av huskatter… Hur huskatters status ser ut kan landets katthem och katthjälpsföreningar vittna om.
Hur är man funtad när man medvetet sänker förutsättningarna i livet för sin stambokförda katts efterkommande generationer på det sättet? Bryr man sig verkligen så lite?
Sajtvärd Katter iFokus
#69: Oj, det vet jag inte. Har ingen kunskap kring huruvida man räknar procent eller ej så där kan jag inte hjälpa dig 😅 men att en huskatt som är hälften Maine coon och hälften ragdoll är en korsning mellan Maine coon och ragdoll det vet jag däremot. Hoppas det var till hjälp 😀
#70: Vill du hänvisa till vart jag skrev att jag har en kull i nuläget? Har du missat att jag aldrig nämnt det. För du har väl inte inlärningssvårigheter? 😊
Astridd199603, varför ställde du ens frågan i startinlägget när du verkar ha gett dig f-n på att du har rätt trots att du blir emotsagd gång på gång?
Dina argument går i cirklar och du säger emot dig själv.
Du kan tjata dig blå om att du har en x/y-korsning men det är en huskatt. Punkt.
Stamtavla - raskatt. Ingen stamtavla - huskatt. Slut på diskussionen.
Vill du så gärna kunna slänga dig med rasnamn - köp en raskatt, dvs katt med stamtavla.
En klok sägning från en kattuppfödare här på forumet:
"Alla katter har ett värde men alla katter har inte ett avelsvärde."
// Harley
- Redigerat 2023-12-15 23:16 av Herveaux
#71: Jag trodde procenträkning var din grej eftersom du upprepat "50/50" och "hälften ragdoll och hälften maine coon" flera gånger. Hälften av något är 50%.
På t.ex. Blocket kan man se väldigt fantasifulla procenträkningar som avslöjar att matematik inte (heller) är något huskattuppfödare lagt möda på att förstå, men kunskap är inget som står högt i kurs på den kattmarknaden. Det slängs in lite felstavade eller rena hitte-på-rasnamn ihop med fantasifulla rasprocent - allt för att lura i naiva köpare att just deras huskattproduktion är extra värdefull.
Det är fullkomligt förkastligt beteende - och de som drabbas värst av uppfattningen att påstådda rasprocent gör huskatter extra värdefulla - är huskatter. När huskattköpare får för sig att påstådda rasprocent är värt extra mycket pengar innebär det att okontrollerad huskattproduktion dessutom kan bli VÄLDIGT lönsam. Gissa vad DET betyder i förlängningen när det redan finns ett befintligt huskattöverskott så stort att otaliga huskatter lever, lider och dör i hemlöshet?
Sajtvärd Katter iFokus
#73: När ni säger att en katt som är hälften ragdoll och hälften Maine coon inte är det, då säger ni emot forskningen och ren fakta. Om man avlar på 2 raser så blir avkomman en blandning av dessa 2 raser, det är ingen åsikt och inget man kan säga emot.
En huskatt är en katt utan stamtavla. Alltså ingår katten i fråga i kategorin huskatt, men den är FORTFARANDE hälften Maine coon och hälften ragdoll. Om jag hade lagt ut ett DNA test här som bevisar att en katt är hälften Maine coon och hälften ragdoll, hur kan du då säga till mig att den inte är det? Kan du snälla förklara (gärna med källa) hur en katt inte är de raser som föräldrarna är?
Min pappa är norsk och min mamma svensk, då är jag 50% norsk, eller nej jag kanske bara är en människa? Inget annat? Eller hur funkar det?😂😂😂
#74: Ja när det gäller 50/50 har jag stenkoll. En kattunge vars föräldrar är ragdoll och Maine coon är ju 50% Maine coon och 50% ragdoll, OCH en huskatt.
Precis som en människa som kan vara 50% norsk.
En hund som kan vara 50% labrador.
Att säga att katten i fråga inte är mainecoon /ragdoll korsning är ju helt galet, att säga emot fakta.
Oavsett vad för art man avlar på, så blir avkomman 50% mammans ras och 50% pappans ras.
#76: Du anar inte hur påfrestande det är att läsa hur galet du tänker. En huskatt är 100% huskatt, dvs. till HUNDRA PROCENT född inom huskattavel - precis som alla andra huskatter. Hur huskatten ser ut påverkar inte de procenten. Inte heller påverkas procenten av hur föräldrarna ser ut eller inom vilken sorts avel DE föddes.
Sajtvärd Katter iFokus
#52: hade egentligen inte tänkt att skriva mér í tråden eftersom jag är av samma åsikt som Herveaux í #73.
Det jag menade var att en s.k korsning är en huskatt när stamtavla saknas.
Punkt!
Spelar ingen roll om du "vet" att det är si och så med procenter.
- Redigerat 2023-12-16 00:24 av [Moon AppleGrey]
#77: Haha detsamma verkligen. Tänk om man hade resonerat så med allt 😂
”Nej du kan inte vara halvnorsk för du är en människa” ”nej din katt är inte 3 år det är en huskatt”. 😂😂
Förlåt men jag är chockad att du inte förstår var jag menar… om du avlar på 2 individer, blir avkomman en blandning av dessa 2 individer.
Har sagt 100 gånger, ”ja det är en huskatt, vars föräldrar är ragdoll och Maine coon, alltså är katten en blandras mellan raserna ragdoll och Maine coon.”
Du får nog komma med en förklaring hur en katt inte kan vara de raser som föräldrarna är? Gärna med en källa och inte bara åsikt och påhopp
#75: Kliv upp ur sandlådan om du vill föra en diskussion.
Återigen, ingen stamtavla = huskatt. Det är inte svårare än så.
Inom hunderiet så är det vanligt att säga att "det är en blandning av labrador och border collie" eller "det är en labbe/BC-korsning" men inom katt så är motsvarigheten huskatt. Inte korsning. Inte blandras. Inte %-are. Huskatt.
Att det går sån prestige i att säga att en huskatt är en "korsning av…", "procent av ras xyz" är så löjligt. Det är en huskatt. Har den ingen stamtavla spelar det ingen roll vad den har för föräldradjur, det är en huskatt hur man än vänder och vrider på det.
// Harley
#78: Absolut, det är en huskatt. Men om jag säger ”det är en huskatt, vars föräldrar är renrasiga Maine coon och ragdoll” så har jag helt enkelt inte sagt något fel då?
#80: Okej, då skulle jag skriva ”huskatt, föräldrarna är renrasig Maine Coon och ragdoll, DNA test finns” så blir det rätt helt enkelt. För man vill ju inte undanhålla information när man säljer någons framtida familjemedlemmar, tänker jsg.
#82: Det är stamtavla som gäller för att fastställa ras.
Sajtvärd Katter iFokus
#82: Överlåt avel till folk som vet vad de håller på med.
// Harley
#83: du förstod inte mycket av det jag skrev 😂
Stamtavla fastställer rasen på föräldrarna
DNA test på samtliga ungar som fastställer vilka som är föräldrarna.
#84: Tack för tipset, är väl inte din sak att bestämma dock 🤔😂
#86: Tyvärr kan vilken idiot som helst leka uppfödare och sätta liv till världen för att sen försöka locka till sig köpare som är för slappa för att göra sin egen research om vad seriös avel innebär.
// Harley
Jag får en känsla av att trådstartaren medvetet går in för att provocera och retas för att roa sig.
#72: Du har inte skrivit ut det i klartext men för mig är det uppenbart att du startade diskussionen i hopp om att få lite tips om hur du ska komponera en säljannons på Blocket på bästa möjliga vis.

#82 Fats DNA test på katt kan inte ge ett 50 50 procent då man under kontrollerade former kan para in andra rasere för att bredda rasen Titta på gamla stamtavlor så ser du vilka raser som finn bakom RAG och MCO
Stolt ägare till tre La permer
#87: Jag vet? Som tur är, så är inte jag en av idioterna du pratar om ändå. 😊
#89: Nej jag är genuint nyfiken på hur man kan säga emot fakta.
När du säljer en katt med stamtavla så kollar köparen vilka som är föräldrarna.
När du säljer en katt utan stamtavla så är det (enligt vissa här) förbjudet att uppge vilka föräldrarna är även om DNA-test finns? Helt sjukt enligt mig
#92: Du har fått förklarat för dig dussintalet ggr varför det inte fungerar på det sätt du vill att det ska fungera. Bara att acceptera och gå vidare. Som det ser ut nu kommer du aldrig låta dig övertygas av fakta, om hur spelreglerna ser ut i verkligheten.
Eller så vill du känna att du har gjort ett bra köp, betalat tusentals kr för en långhårig huskatt vars föräldrar enligt bakgårds-uppfödaren motiverat det höga priset med att de har si och så många % mc och ragdoll.
Att blanda "raser" är ju i själva verket bara att avla bort "ras" när det gäller avkomman.
Den här sortens huskattuppfödare/huskattköpare verkar emellertid tro att katten blir "dubbelt så fin" för att den har fler "raser" i sig… När man i själva verket "bara" har återvänt till huskatt-läget igen.
Att försöka sälja procentkatter och kalla dem för Rag Coon eller Maine Doll är helt enkelt ingen bra idé, utan riktigt oseriös avel.
Och huskatter bör vi ö.h.t. inte avla på i dagsläget, då det står 150 000 hemlösa huskatter före i kön, som behöver få komma in och få varsitt hem innan vi avlar fram flera….
#88 Det är definitivt inte en människa som värnar om katter i alla fall.
#95: Ja, det är uppenbart att det är en person som aktivt försöker (eller låtsas försöka) stärka de vanföreställningar och missuppfattningar som gynnar och uppmuntrar oansvarig avel och som aktivt försöker (eller låtsas försöka) motarbeta både ansvarsfull avel, katthjälpsverksamhet och huskatters status.
Syftet med det är antingen ren dumhet eller för egen vinnings skull och troligast då för egen ekonomisk vinnings skull. Eller så är personen så "generös" att det är för att rent allmänt öka och stärka förekomsten av oansvarig avel för ekonomisk vinnings skull. Eller ..ren dumhet.
Sajtvärd Katter iFokus
Haha alltså herregud.
Jag kommer skriva huskatt (mamman Maine coon & pappan ragdoll). DNA-test finns.
Om någon här inne vill säga till mig att det är fel, så kom gärna med en källa på varför det är fel att berätta för en köpare vilka som är föräldrar till deras nya familjemedlem.😂
För jag, trots att jag inte har inlärningssvårigheter, förstår inte det..
om två katter har parats, hur är det möjligt att dessa två inte är föräldrarna till kullen? Moraliskt fel att para individerna, ja. Moraliskt fel att ta massa betalt, ja. Och det ni inte förstår, är att jag personligen avskyr människor som avlar utan ett rimligt syfte och sedan jag fick en inblick i allt detta så har jag endast köpt katt från katthem.
Men, att säga emot fakta som går att bevisa, det förstår jag inte tyvärr.
#97 "Jag kommer skriva huskatt (mamman Maine coon & pappan ragdoll). DNA-test finns."
Ska vi tolka det som att du har en kull med huskatter att sälja då?
#97: "Källan" är respekt för huskatter, respekt för raskatter och respekt för skillnaden mellan stambokförd avel och huskattavel samt medvetenhet om vad rasrabblande innebär för giriga huskattuppfödare, omedvetna kattungeköpare och huskatters status när huskattuppfödare hävdar att vissa huskattkullar minsann har lite märkvärdigare föräldrar (!) än alla andra huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
#98: med tanke på hur hon har skrivit hela tråden igenom, propsat om just Maine Coon och ragdoll, och hela tiden sagt emot sig självt, så ja… Jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns någon kull hon tänker sälja.
Speciellt då det finns sådana huskatter på blocket som säljs för samma pris som renrasiga.
En del fólk skäms inte alls…
- Redigerat 2023-12-16 17:15 av [Moon AppleGrey]
#97 Och vad ska köparen med DNA-test till menar du?
Du kan väl lika gärna visa foto på de katter du anser är föräldrar i så fall?
För ingen lär väl ändå veta vilka katter du har skickat in DNA ifrån? Lika lite som de vet om katterna på bilderna är föräldrarna eller inte.
Förstår inte vad du är ute efter. Huskatter är huskatter oavsett vilka föräldrar de har.
Och inte skulle jag älska mina huskatter mer för att jag hade ett papper på föräldrarnas DNA?
Glöm inte att poängtera i annonsen hur viktigt du tycker det är att kattköparen (!) är "seriös".. Det är skrattretande nog standard för galet oseriösa uppfödare att efterfråga "seriösa" (!) kattungeköpare. Jag vet inte vad de själva menar med ordet "seriös" i det sammanhanget. Kanske att det enbart är de som är beredda att betala den hutlösa köpesumman som ska höra av sig? Kanske bör de även skriva "kunskap och medvetenhet undanbedes!", eller så inser de att det är underförstått eftersom köpare som har det ändå aldrig skulle nappa på "Mamma maine coon och pappa ragdoll - annonser".
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, och så måste man poängtera i sin annons att katterna är avmaskade förstås!!! 😅
#103: Ja, en avmaskningstablett (!) är verkligen utmärkande för riktigt påkostad (!) och ansvarsfull kattavel!! Engagemanget för kullens framtida välfärd är hissnande!
Sajtvärd Katter iFokus
Även om ni tycker TS har fel behöver ni inte vara otrevliga. Jag tvivlar på att TS inte vill katternas bästa. Och det här med kattavel kan vara väldigt svårt att förstå, eftersom det är så stor skillnad mot hundavel. Där säger man ju en "hälften x och hälften y".
#105: Jag har förståelse för de som faktiskt inte vet varför rasnamn inte är relevant inom huskattavel, men nu är vi många som på flera olika sätt försökt förklara så tydligt som möjligt för TS varför det är så.
Jag har själv skrivit minst en lång kommentar där jag förklarat varför det är annorlunda inom hundavel. Att alla förklaringar ignoreras och TS fortsätter hävda samma dumma synsätt utan att ta in vad som skrivs är provocerande!
Sajtvärd Katter iFokus
#105: vilka är otrevliga här?
Sedan kan man åandra sidan tycka att om man värnar om katters bästa så skaffar man inte huskattkullar.
Och här är det inte frågan om att det "är svårt att förstå", TS har inte visat det minsta intresse av att lyssna och ta in vad fólk säger.
Tråden í sig är egentligen bara slöseri på fólks tid.
Det är ju inte som att TS är trevlig eller snäll själv i sina kommentarer.
Känns lagom kul att lägga så mycket tid, på att komma med förklaringar och exempel, på frågan som TS kom med. När TS inte tar till sig något och gör sig löjlig över "kattmänniskor".
#105: Vi är även några som påpekat att katterna inte alltid är 100% renrasiga även om dem har stamtavla, för det har förekommit inkorsnings projekt för att bredda avelsbaserna och jobba mot bättre och friskare katter inom många raser.
Min katt räknas som renrasig La Perm men hon har även Somali i sin stamtavla.
#108: exakt.
#109: Ja, och min stambokförda Birma har stambokförd Perser i sin stamtavla, men han är såklart ändå 100% Birma eftersom ambitionen/målet med den utparningen var Birma.
Sajtvärd Katter iFokus
#111: Jag tror folk missar att sånt ändå förekommer inom kattaveln.
Samtidigt har det mestadels vart stängt för sådant på hundsidan. SKKs senaste inkorsningsprojekt är för Cavalier King Charles Spaniel, som jag tror drog igång i år.
Jag tycker inte det ar så trevligt att påstå saker om en person man bara haft en diskussion med över nätet. Notera att TS flera gånger har bett om en källa till det ni säger. En trovärdig källa är ju mycket mer trovärdig än vad några random personer säger på en sida på nätet.
#112: Ja, och framför allt missar de att raskatter härstammar från okontrollerad avel bland huskatter där alla möjliga anlag blandats. För "yngre" men idag väldigt vanliga raser som t.ex. Norsk skogkatt, Maine coon och Ragdoll kan man se i stamböckerna att ursprunget är katter med okänt och oregistrerat ursprung (dvs. huskatter!) och att det dessutom var i relativ närtid. De katterna var inte alls vad vi skulle ha kallat rastypiska exemplar idag. Ragdollens urmoder (av okänt ursprung) var inte ens maskad!
Sajtvärd Katter iFokus
#113 Har TS själv kommit med några trovärdiga källor till sina egna påståenden? Nej, det har hon inte.
Och hon har påstått saker om oss också.
#113: du, allt vi har sagt går att bekräfta.
Till skillnad från hennes fantasier.
Och varför känner du att du "behöver ta henne i försvar" ö.h.t? 🤨
Hade inget med dig att göra.
Och jag tycker heller inte att det är så trevligt hur hon gick på admin í tråden.
Varit rena sandlådenivån.
- Redigerat 2023-12-16 18:57 av [Moon AppleGrey]
Sedan så tycker jag att vi ska komma ihåg att vi pratar om levande djur som finns i verkligheten.
För varje person som går runt och envisas med att prata "rasblandningar", så sprids okunskap om katter. Och detta gynnar marknaden för oansvariga uppfödare som utnyttjar katthonor för att sälja kattungar. Även om en del "bara" tar "en kull" p.g.a okunskap så tar många, många kullar som tär på honorna och ger osunda kattungar. Och en kull är fortfarande en för mycket och kommer med risker.
För varje "fin blandning" som säljs, så finns det en annan katt som inte får ett hem, får leva som hemlös eller bli avlivad för att den har blivit "utkonkurrerad".
För varje person som tar till sig hjälper till att sprida kunskapen som vi kommer med, så ökar vi chansen att minska detta och öka alla katters värde och chans till ett hem och ett friskt liv.
Det här är varför vi orkar upprepa samma sak gång på gång som trasiga skivor.
#113: Är SVERAK en tillräckligt trovärdig källa för TS?
SVERAK = Sveriges Kattklubbars Riksförbund är en ideell riksorganisation bildad 1955 med målet att höja kattens status i samhället. SVERAK ansvarar för de två stamböckerna (ordinarie och kontrollstamboken) där svenska raskatter finns bokförda och utfärdar stamtavlor till uppfödarnas anmälda kattungar. Riksförbundet har 38 medlemmar (kattklubbarna) som i sin tur har drygt 7500 enskilda medlemmar. SVERAK är det största nationella förbundet i världens största internationella raskattförbund Fédération Internationale Féline (FIFe). SVERAK är även remissinstans för flertalet myndigheter i frågor rörande katter.
SVERAK skriver:
"En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har (gäller även om den har två renrasiga föräldrar med stamtavla men själv inte har stamtavla)".
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-16 21:25 av OberonsMatte
Vet ni vilken kunskap som krävs för att hålla på med seriös avel?
Vet ni vilken tid som måste läggas ner på att planera en kull eller ens skaffa kunskapen för att börja avla? Vilken hane som passar vilken hona?
Vet ni vad det kostar att föda upp en kull? Att köpa/köra långt för rätt hane eller hona. Att hälsotesta föräldrarna.
Vet ni vad ett kejsarsnitt kostar?
Vet ni om att dem flesta inte blir rika på stambokförd avel? Att de har ett jobb vid sidan av.
Detta jobb måste de ta ledigt ifrån för att vara med när det börjar bli dags.
Vet ni vilket jobb som krävs om man måste stödmata kattungar?
Allt detta gör att en stambokförd kattunge kostar. Det är en enorm skillnad mot "jag har en söt hona av rasen x och min kompis en hane av rasen y". Vi tar en kull, chippar och vaccinerar. Hoppas att det blir friska ungar som vi säljer för samma pris som dem stambokförda djuren.
#119: Fyller på din lista:
Om en eller flera ungar inte blir sålda, har man utrymme (både i bostad, i ekonomin och i tidsschemat) för fler katter och deras omvårdnad?
Är kullen värd honans liv?
En dräktighet och förlossning kommer alltid med risker och vill det sig riktigt illa så kan honan mista livet.
// Harley
#120 Och om honan mister livet. Vad är planen för ungarna om de klarar sig?
#116: Jag är fullt medveten om att allt går att bekräfta - och om personen ifråga ber om källa så finns det ju helt klart många.
Jag känner inte att jag behöver ta någon i försvar, men jag brukar försöka se saker ur allas perspektiv. Tro mig, det är ett stort problem när folk blir blinda för andras perspektiv (både i stora och små frågor), men också väldigt lätt hänt.
Jag har läst igenom ungefär halva tråden, när ni säger att TS har varit otrevlig och påstått saker, syftar ni på inlägg #79? Och gjort sig löjlig över kattmänniskor, är det meningen "kattmänniskor ändå 😂"? Bara nyfiken, så att jag inte missat något.
#120: Ja, en av mina egna katters mamma avled strax efter förlossningen och där stod uppfödaren med 5 nyfödda och moderlösa kattungar. Det var en fruktansvärt sorglig och panikartad situation för uppfödaren, men tack vare de uppfödarkontakter uppfödaren skaffat sig som registrerad och respekterad uppfödare kunde kullen flyttas till en digivande amma, och återförenas med uppfödaren vid 12 veckors ålder.
Sajtvärd Katter iFokus
#122 Du har läst igenom ungefär halva tråden? Och du vill att vi ska gå igenom hela tråden en gång till, för att dra upp exempel?
Vill du ha hela bilden av vad alla har skrivit, så får du själv läsa hela tråden.
#122: nej det var inte enbart 79.
Och att du bara har läst halva tråden förklarar också varför du har missat det.
Resten bryr jag mig faktiskt inte om att bemöta just nu, då jag mår illa och troligtvis håller på att bli sjuk.
Jag ska läsa igenom resten senare, och har aldrig sagt att någon annan behöver läsa igenom den. Jag undrade bara om det jag läst var vad ni menade. Och jag håller med om att 79 inte var så trevligt, och ville då veta om det var det ni syftade på eller något mer. Hoppas du blir bättre fort!
#115: Vart har jag påstått saker om er?
Om en kattunge föds ur en Maine coon och någon frågar ”är mamman Maine coon?” Då ska jag svara ”nej kattungen är en huskatt?”
Då svarar jag inte på frågan.
Om jag svarar ”nej” då ljuger jag.
Om någon frågar ”vilka är föräldrarna? Finns det någon info om dom?”
Vad ska jag svara då? Att det inte finns föräldrar? Att dom ska skita fullständigt i vilka föräldrarna är för kattungen är en huskatt? Jag ska alltså inte under några omständigheter visa stamtavlorna eller berätta någon som helst info om föräldrarna för det är fel?
Jag är uppfostrad till att inte ljuga, men det är kanske inte alla 😅
#128: När jag köpte korthårig helsvart kattunge från en huskattuppfödare fick jag som hastigast även se mamman (från tröskeln jag inte blev insläppt över) och såg då att mamman var svartvit och halvlånghårig. Pappan frågade jag inte ens om, men utgick ifrån att han var okänd. Så mycket fattade jag iallafall på den tiden att genetiken bakom kattungens tillkomst knappast är det man frågar efter när man köper katt från huskattuppfödare. När jag gick därifrån med kattungen såg jag att det satt en helsvart korthårig katt mitt på en av tvärgatorna - så jag har alltid tänkt att det förmodligen var pappan. Han såg lite ärrad ut, men jag hoppas att han åtminstone hade ett hem i närheten.
Sajtvärd Katter iFokus
#128: Givetvis ska du säga vilka föräldrarna är. Skillnaden är att säga att KATTUNGEN är maine coon.
#130: Det finns alltid idioter som ljuger, men ta inte för givet att alla huskatt"uppfödare" ljuger om kattens härkomst.
#128: På direkt fråga kan du (som värnar om ärlighet så mycket) svara - "Ja, mamman är född inom ansvarsfull avel, men hennes avkommor är tyvärr inte det".
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-16 20:36 av OberonsMatte
Svara gärna på #98
#132: Jag måste bara säga det här, hur betoning kan betyda så mycket. Jag läste med betoning på hennes så tolkade det som att det inte var hennes ungar.😆 Jag fattade ingenting tills jag läste med betoning på avkommor.
#131 Varför skriver du uppfödare som "uppfödare"? 🤔
#134: Ja, det har du rätt i, så jag ändrade formuleringen nu.
Sajtvärd Katter iFokus
#135: För att huskattuppfödare inte är riktiga uppfödare, men jag vet inte vad jag ska kalla det annars så då blir det "uppfödare" när det gäller huskattuppfödning.
#137: Är det inte riktiga kattungar som produceras?
Sajtvärd Katter iFokus
#138: Min bild av en uppfödare är någon som sysslar med professionell avel och inte bara tar en kull, men jag kan ha fel.
#132 Önskar att jag kunnat sätta minst 10 "gilla" på ditt inlägg. ❤❤❤
#139 Alla som "tar en kull" är uppfödare.
#137: Majoriteten av alla huskattuppfödare avsäger sig allt ansvar genom att hävda att de inte är uppfödare. En gång diskuterade jag frågan med en uppenbar huskattuppfödare som låtit alla sina honkatter bli dräktiga år ut och år in i 30 års tid - men hon "var faktiskt ingen uppfödare!" fick jag veta då…
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-16 20:43 av OberonsMatte
Okej, min bild av uppfödare är någon som tar flera kullar. (Men givetvis har man ändå ansvar - kan man inte ta ansvar ska man inte ta an kull!)
#142: Stackars katter, känns definitivt som någon som bara ville tjäna pengar. Undra hur många av ungarna som det gått bra för i livet…
#143: Ja, att det krävs flera kullar för att vara uppfödare (eller föreställningar om att det i så fall ska vara en inkomstkälla man försörjer sig på) är också en olycklig missuppfattning. Det är bara katter som föds i hemlöshet som inte har någon uppfödare och ansvarsfull avel innebär snarare fler kostnader än inkomster.
Sajtvärd Katter iFokus
Alla som tar en kull blir som sagt uppfödare. Skillnaden ligger i om man är en seriös uppfödare eller oseriös.
Planerad avel med ett syfte, där uppfödaren har kunskap, värnar om katterna och stambokför är seriös.
Uppfödare som tar en kull för att det är roligt, gulligt, bara för att man kan eller bara för att tjäna pengar är inte seriös.
#132: Haha absolut, eller ”Ja mamman är där, det är en mainecoon” för det är väl samma sak?😀
Men hur menar du att en Maine coon som får en kattunge inte är mamman till kattungen?
#146 Gud vad du tramsar…!
#147: Tramsar?
Om en Maine coon får en kattunge så är den ju mamman? Har jag fel i det också?
Hur kan man förneka att två katter som fått en kattunge är föräldrarna?
#146 Det är klart att en kattmamma är mamma till sin unge, men det innebär inte att kattungen är född inom ansvarsfull avel.
#149: Jag har aldrig påstått att kattungen är född inom ansvarsfull avel, för det är den absolut inte.
Men oavsett hur fruktansvärt det är att kullen blev till, så är ju kattungens mamma en Maine coon.
Om en köpare skulle komma och kolla på kattungen, ska jag gömma mammakatt då? Eftersom köparen inte under några omständigheter får få reda på vilka föräldrarna är?
#150 Det spelar väl ingen roll om en kattungeköpare får träffa kattmamman när kattungeköparen väl är på plats. Hur tänker du då?
Det allvarliga är att kullen ens blivit till, och än allvarligare blir det om kattungarna saluförs som Maine coone - Ragdoll blandisar.
För det är då man sänder fel signaler till kattköpare.
Vi kan föra en lite liknande diskussion om när katthem får in en katt med stamtavla. De flesta seriösa katthem betonar alla katters samma höga värde. De är inte särskilt intresserade av att få dit kattköpare som fått syn på en katt med stamtavla på nätet och som kommer dit ENBART för den kattens skull. Så då kanske man helt enkelt avstår från att lägga ut den kattens bild på hemsidan/Facebook etc för att inte dra "fel sorts" köpare till katthemmet. Eller så tar man foton där katten mest ser ut som "vilken huskatt som helst".
Katten blir ändå adopterad, men man slipper att få dit folk som kommer av fel anledning.
Jag träffade mammorna till båda mina första katter, och det var väl trevligt, men inte mer än så.
- Redigerat 2023-12-16 21:41 av Uppkatten
#150: Du verkar väldigt fokuserad på (bekymrad över?) vad du ska säga om en eventuell köpare skulle fråga om mamman är en Maine coon - men har du förberett något svar på eventuella frågor om vad syftet med din uppfödning är? Det tror jag är betydligt svårare att hitta ett bra svar på.
Sajtvärd Katter iFokus
#146: Nej, h*n syftar på att avkomman inte är född inom stambokförd avel, inte att mamman inte är mamman.
#152: Ja för enligt dig så får jag inte säga att mamman är Maine coon, vad tycker du är ett rimligt svar om en köpare skulle fråga om mamman är en Maine coon? Med tanke på att det syns på mamman.
Vad tycker du är ett bra svar på den frågan? Ska jag bara svara att ”jag vill inte berätta vad mamman är för ras”?
Det var inte det inlägget handlade om och det var inte heller det jag bad om hjälp med, tack ändå men det är inte ett problem för mig.
#153: Precis, och jag är lite nyfiken på vart jag påstått att avkommorna är födda inom seriös avel.
#154 Se #132.
#156 ja man kan säga som enligt #132 för det stämmer ju.
Men ännu en gång, om någon frågar ”är mamman Maine coon?” Så bör jag väl svara ”ja” för att inte ljuga.
#154: Jag motsätter mig att oansvariga huskattuppfödare framhäver i kattungeannonsen att det är stambokförda katter som utnyttjats i huskattproduktionen. När det nämns är det enbart för att göra huskattproduktionen extra lönsam. Ursprung är inte relevant inom huskattavel eftersom definitionen på huskatt är att den inte är stambokförd. Hur kattungarna ser ut syns på bilderna för det är väl enbart kattungarna som är till salu i en kattungeannons?
En vän till mig köpte en huskattunge som påstods vara blandning mellan Maine coon och Bengal. Gissa hur den kattungen såg ut som hade så spännande föräldrar? Kattungen hade det exklusiva huskattutseendet "helsvart och korthårig".
Sajtvärd Katter iFokus
#157: Ja, på direkt fråga kan du medge att det är en stambokförd Maine coon som är mamma till din huskattkull. Men vad svarar du på eventuell följdfråga om vad syftet med den parningen var?
Sajtvärd Katter iFokus
#157 Det kan du väl svara om någon skulle undra, men då bör du lägga till vad som framkommer i #132.
Och naturligtvis ska kattungarna inte annonseras ut som Maine coon - Ragdoll blandisar, utan som huskatter.
Du bör också ha en bra förklaring till syftet med din avel.
Jag hoppas också att du förstår att ingen seriös uppfödare av Maine coon respektive Ragdoll (stambokförd avel) vill att dessa katter senare ska användas i huskattavel.
#159: I detta fall nämns det inte för att göra det lönsamt. Ingenting i detta fall är lönsamt utan endast tvärtom, verkligen.
Men för att göra en så ärlig annons som möjligt så känns det ändå bäst att ha med bilder på föräldrarna samt skriva lite info om deras temperament osv eftersom det är kattens föräldrar så känns det ändå lite relevant på något märkligt sätt.
Frågar en köpare om syftet så berättar jag självklart det också. Skulle aldrig ljuga. 😊
#161: Kan inte du nu i ärlighetens namn avslöja även här vad syftet med att låta stambokförda katter föda huskattungar kan vara? Jag väntar med spänning på svaret.
Sajtvärd Katter iFokus
#162: Absolut, av vilken anledning vill du veta syftet? För att du vill ha en anledning att tro att jag avlar för pengar eller för att kattungar är gulliga? För att du vill berätta för mig hur oansvarig jag är?
Isåfall behöver du inte undra över syftet, för så är inte fallet. 😊
#161 Det är också ett märkligt resonemang. Säljer man t.ex. en häst så inte brukar man ha med bilder på hästens föräldrar i annonsen…???
#163 Jag tror att vi alla undrar över syftet.
#161: Får jag även fråga vad det är för speciella "icke-huskatt- egenskaper" som du tror att anlag från två olika semilånghårs-kattraser kan ge upphov till? Egenskaper som är "viktiga" (?) för blivande köpare att vara förberedda på? Till skillnad mot om de trodde att det helt enkelt var en huskattunge de köpte?
Sajtvärd Katter iFokus
#163: Jag vill veta syftet eftersom det är helt obegripligt för mig vad det syftet kan ha varit - annat än möjlighet till ekonomisk vinst.
Sajtvärd Katter iFokus
Även om föräldradjuren har ett visst temperament så säger det inte särskilt mycket om kattungarnas temperament. Du har ju ingen koll på exakt vilka gener som slår igenom hos en viss individ, och även miljö spelar in. Det är t.ex. inte helt ovanligt med skygg kattunge i kullen trots att föräldradjuren inte har uppvisat skygghet.
#164: Just hästar har jag sålt vääääldigt många eftersom jag jobbat med det.
Jag har alltid skrivit ut föräldrarna och i många fall morföräldern. Så länge det är känt. Självklart inte bilder eftersom det inte är mina hästar, så har jag inga bilder.
Men jag skulle inte köpa en häst i det syfte som jag köper hästar, utan att veta vilka föräldrarna är, då kollar jag på bla bilder på föräldrarna för att bedöma om det är den häst jag söker.
Går jag in på Hästnet och kollar föl så jo, många har en bild på mamman med.
#167: Det är som sagt inte jag som satt kullen till världen. Min personliga gissning är att det inte finns ett syfte varken ekonomiskt eller för att kattungar är söta.
Personligen skulle jag f.ö. tycka att det var viktigast att hitta köpare med en sund "kattsyn"…??? Varför är det så viktigt att vara ärlig om ev. stamtavlor hos föräldradjuren? Vem är du rädd för att lura, och vilka konsekvenser befarar du ifall foton/uppgifter om föräldradjuren inte finns med i annonsen? Vad är det värsta som skulle kunna hända?
Så - vid vilken ålder menar du att man kan sluta ha foton på föräldradjur med i annonsen?
#170 Så vilket skulle syftet vara menar du?
#171: Det värsta tänkte jag var att en köpare anser att jag undanhållit information eftersom jag vet vilka 2 raser föräldrarna är.
#170: Det finns alltså ingen kull, men du känner så starkt för rollen som uppfödare av en sådan kull att du bekymrar dig över att av "sanningstvång" behöva framhäva i annonsen exakt vilka stambokförda kattindivider som producerat den där påhittade huskattkullen. Trots den starka inlevelsen när det gäller den delen påstår du att du (som hävdar att du alltid talar sanning) inte kan känna in ett enda tänkbart skäl till att den kullen blev till..? Är det rätt uppfattat?
Sajtvärd Katter iFokus
#174. Det låter ö.h.t. inte allvarligt eftersom katten hur som helst är en huskatt. Tror du köparen blir upprörd och riskerar att stämma dig, eller hur tänker du? Det här resonemanget blir bara allt mer märkligt.
#172: Det gör man såklart som man vill.
Jag skriver alltid med hästens stam eller länk till blup för att det är väldigt relevant iallafall inom marknaden för tävlingshästar. Men som sagt, där är det aldrig fel att berätta så mycket man bara vet om hästen. När jag säljer en häst vill köparen ofta veta stam för att se vad föräldrarna gjort, för att veta vad den betalar för.
Gällande katter så är min personliga åsikt att det inte är helt fel att ha en bild på kattungarna tillsammans med sin mamma, men det finns ju (vad jag vet) inga lagar eller regler kring det så det gör man som man vill tänker jag.
#176: Nej absolut inte, men utifrån mitt perspektiv, jag hade gärna velat se en bild på mina djurs föräldrar, tycker bara det är kul att veta vad de kommer ifrån (även om det inte skulle ha någon betydelse så ligger det i mitt intresse).
#177 Människan har avlat hästar med avseende på funktion på ett helt annat sätt än vad som gjorts med katter.
#175: Jag har ingen kull, det är inte mina katter, inte jag som valt kullen.
Jag ska sälja katterna helt enkelt.
#178 Då kanske det räcker att visa upp föräldradjur/bild på föräldradjur först om kattungeköpare efterfrågar detta? Man kanske inte behöver ha med foto i annonsen av "sanningstvång"?
#180: Ok, huskattuppfödaren har alltså tappat även det rent praktiska ansvaret (och ägaransvaret) för såväl avelskatter som kull? Då har du möjlighet att faktiskt börja göra så rätt som möjligt av en väldigt tråkig situation. För alla inblandade katters skull. Kattungarna kan annonseras ut som dubbelvaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade huskattungar med tydliga och fördelaktiga bilder på varje enskild kattunge (inte föräldrarna!). Priset bör motsvara omsorgsutgifterna och sållningen bland spekulanter bör göras väldigt noga för att inte riskera att de (också) hamnar i huskattavelkarusellen.
Mamman och pappan bör såklart kastreras.
Sajtvärd Katter iFokus
#182: Alltså föräldrarna kommer inte att vara med i syfte att sälja bättre, höja värda osv såklart.
Om det är en person som någon gång sätt en Maine coon så kommer personen se direkt att det är Maine coon i katten.
#179: Ja, men nu var det ioförsig du som tog häst som exempel och inte jag. Och jag berättade varför hästens härstamning är väldigt viktig i många fall. Hästar och katter är inte jämförbart i detta.
#179: Ja, men nu var det ioförsig du som tog häst som exempel och inte jag. Och jag berättade varför hästens härstamning är väldigt viktig i många fall. Hästar och katter är inte jämförbart i detta.
#183: Du avslöjar en väldig okunskap om huskattmarknaden om du tror att bilder och omnämnande av huskattkullens stambokförda föräldrar är av obetydligt ekonomiskt intresse på den marknaden. Du avslöjar även en naiv omedvetenhet om hur uppgifter om stambokförda katters huskattkullar tas emot inom stambokförd avel. Förekommer stambokförda katter i huskattuppfödares annonser är risken stor att informationen sprids och att DE katternas uppfödare får stå där med skammen, vanmakten och sorgen över att (om än indirekt) ha bidragit till oansvarig avel.
Sajtvärd Katter iFokus
#186: Uppfödarna vet givetvis om situationen.
Jag vet att många använder sig av raser för att locka köpare och ta mer betalt.
Jag skrev inte att det inte är så, utan jag skrev att mitt syfte inte var det. Och det är ju bara jag som vet.
#187: Så du vet hur och varför huskattuppfödare skryter om rasnamn och tänker göra precis likadant …för att inte uppfattas som oseriös? På riktigt???
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skrev att mitt syfte är inte att tjäna pengar eller att enklare sälja katterna. Men om en köpare vill veta något om föräldrarna så kommer jag berätta det, då min personliga åsikt är att det inte skadar i denna situation. Men det är bara min personliga åsikt och jag respekterar din också. 😊
Storyn blir allt märkligare och märkligare. Du säger alltså att du ska sälja katterna åt kattuppfödarna? Du tjänar inget på det och uppfödarna använder just dig, en oerfaren, som säljkanal för att…? Jag får inte ihop det. Hur svårt är det att knåpa ihop en säljannons? Varför skulle de gå via dig?
Eller försöker de gömma sig bakom dig då de riskerar att bli upptäckta av sverak om att de tagit kull som lett till huskatter?
Sådant kommer väl fram förr eller senare. Speciellt om man frontar annonsen med en bild på föräldern eller ger detaljerad information om vilka föräldrarna är. För du som håller sanningens fana högt måste ju informera köparen om vilka uppfödarna är, vad de heter, verifiera katternas DNA osv.
Nej, det är något som inte stämmer. Mycket av det du skriver låter som en efterhandskonstruktion.
- Redigerat 2023-12-17 08:16 av New2ragdoll2
Du menar att du har inte tagit kullen och personen som har gjort det, har inte gjort det för pengarna, för att det är roligt eller gulligt?
Du menar att det finns en bra anledning bakom kullen? Jag kan verkligen inte komma på någon, så varför kan inte du dela med dig utav den anledningen till oss här?
Har du kollat på kattannonser på blocket? Väldigt många säljer utan att visa bilder på föräldrarna och utan att någon efterfrågar det. Att kattmamman finns i hemmet och köparna får träffa henne, är en annan sak.
Vet du hur kunskapen är hos majoriteten utav huskattköparna? De flesta som ser en långhårig katt kommer antagligen att tro att det är en "norsk skogSkatt". Är det en stor katt utan någon som helst likhet med en Maine Coon, så kommer de ändå att tro att det är en maine coon.
Efter att ha snurrat runt i cirklar här, så har vi ju nu fått det bekräftat att den här kullen faktiskt finns på riktigt.
Vad tänker du och uppfödaren att ni ska ta betalt för kattungarna?
Finns det någon mer kull planerad?
- Redigerat 2023-12-17 08:59 av TatsuOni
Det känns fortfarande helskumt att du ska annonsera ut och sälja en kull som inte är din. Avlade av katter som inte heller är dina..? Kommer det (och en förklaring till det) framgå i annonsen eller kommer du låtsas inför köpare att du säljer din egenuppfödda kull? Framkommer det att ingen av katterna är dina kommer medvetna köpare förstå att de inte heller är dina att sälja.
Och hur är det upplagt rent praktiskt? Var finns katterna? Finns kullen att se i uppfödarens (ägarens) hem eller flyttas kullen till ditt hem när den ska visas upp och säljas? Är det du eller uppfödaren som får pengarna när kullen sålts?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-17 09:40 av OberonsMatte
Varför ska du sälja en kull som inte är din? Och du behöver inte lägga ut bilder på föräldrarna av anledningen som OberonsMatte sa i #186.
Du får jättegärna berätta hur det kommer sig att du ska sälja en kull som inte är din.
#144: & #145: Då lärde jag mig något nytt. 🙃
#190: Nej utan pga att jag tagit över katterna.
#191: Nej, jag menar inte att det finns en bra anledning till kullen.
Tycker det är intressant att du först sade att det inte finns någon kull, och sedan framkommer det att det faktiskt gör det, då du säger dig bry dig så mycket om sanning.
”JAG har ingen kull” och det har jag inte utan jag får hem dom snart.
#196 Men om du har tagit över katterna så är det väl dina katter…?
I #180 skriver du: "Jag har ingen kull, det är inte mina katter, inte jag som valt kullen. Jag ska sälja katterna helt enkelt."
#193: De flyttas till mig och skrivs över på mig imorgon troligtvis.
#199: nej, men í början av tråden lät du påskina att det inte fanns någon kull alls.
Om du har tagit över en, så finns det en.
Alltså ljög du.
#200: Det kommer att bli mina katter ett tag ja. Mel då var det inte mina katter ? 🙃
#202: ”Jag har ingen kull”, det hade jag inte då.
Vad tänker du sälja dem för då?
Hur gamla är kattungarna nu?
Hur kommer det sig att någon skänker bort en kattfamilj till dig?
#203: Kommer den fertila mamman (och pappan?) också skrivas över på dig eller är det bara kullen som uppfödaren av någon misstänkt anledning inte vill stå för offentligt?
Sajtvärd Katter iFokus
#206: Föräldrarna med. Det handlar inte om att personen inte vill stå för det offentligt, kullen är troligtvis ett misstag och jag vet att den här personen helst av allt hade tagit ansvar för det själv. Det är ingen oansvarig människa på något sätt.
Är föräldradjuren kastrerade nu, eller finns risk att fler kattungar är på väg….?
#207 Men varför får du dem?
Kommer du att kastrera föräldrarna?
Vad kommer du att sälja kattungarna för?
Kommer du att behålla föräldrarna?
Och hur gamla är kattungarna nu?
#205: mycket frågor som inte riktigt är relevant för det inlägget handlade om 😊
Vad får du utav att veta? Du är lite på jakt efter saker att klanka ner på 😉 Dessvärre kommer du inte hitta något fel som jag har gjort.😅
Mycket frågor men jag vet inte hur det är intressant för er att veta? Det var inte det tråden handlade om alls och jag känner nog att jag kan lösa denna situationen väldigt bra själv 😁
#211 Det är snarare väldigt talande att du undviker alla våra frågor.
Varför startade du ens den här tråden, när du inte lyssnar på några av svaren du har fått?
Att vi vill veta vad du kommer att ta betalt, är för att du hävdar att ingen är ute efter att tjäna pengar. Då borde du ju kunna tala om vad du tycker är rimligt att ta betalt för dem.
Att vi vill veta om du ska kastrera och behålla föräldrarna eller om de ska flytta en gång till, beror helt enkelt på att vi bryr oss om katterna. Vi vill veta att de kommer att få det bra. Är det konstigt?
Vi vill också veta hur långt efter att ungarna har fötts som de ska flyttas. Det är trots allt en stress för ungar och mamma att flytta till ett nytt hem. Det är ju extra konstigt om de t ex föddes för några dagar sedan.
#212: Att två fertila stambokförda avelskatter och deras huskattkull skänkts bort (?) strax före kullförsäljningen hade jag som köpare varit väldigt intresserad av att veta orsaken till. Kommer de från ett vanvårdshem? Har den egentliga uppfödaren Länsstyrelsen i hasorna? I så fall bör du verkligen inte skylta med vilka katter som fått den här kullen.
Sajtvärd Katter iFokus
Hade jag fått hem två fertila föräldradjur och ett gäng huskattungar så hade jag varit både bekymrad och fundersam kring situationen, och diskuterat den noga med kunniga kattmänniskor.
Du kommer in på sajten med asgarvande emojis och har fokus närmast helt på föräldrarnas ev. raser och hur föräldradjur/deras raser/kattungarnas "ras" ska presenteras när kattungarna ska säljas.
Det ger ett mycket märkligt intryck.
#213: Det är inte riktigt bestämt, jag ska kika runt vad som är rimligt att ta betalt för dessa.
Det är inte heller bestämt om föräldrarna ska stanna, troligtvis stannar 2 av katterna men det är inte helt bestämt.
#217: …och om du inte lyckas sälja någon av katterna…?
// Harley
Ungarna är 5 veckor ungefär och en kattunge får flytta vid 12 veckor.
Ja det är ju en knepig situation eftersom vi vet exakt vad dessa huskatter härstammar ifrån, men vi får inte berätta det. Det är något jag tycker är konstigt, men det är ju en åsikt jag har och som vi inte delar helt enkelt.
Dom är varken vanvårdade eller kommer från en ägare med länstyrelsen i hasorna. 😊
#217: Är det du eller uppfödaren som får pengarna när kullen säljs? Kommer avelskatterna kastreras eller kommer samma sak upprepas fler gånger?
Sajtvärd Katter iFokus
Så eventuellt ska förändras flytta två gånger? Vad är anledningen till att inte uppfödaren kan behålla katterna eller hitta hem där de garanterat får stanna livet ut?
#218: För eller senare får de nog ett hem, annars får de nog stanna här. 😊
#220: Nej jag kommer inte att ta fler kullar och det är jag som får betalt för de. 😊
- Redigerat 2023-12-17 12:18 av [astridd199603]
#219 Enligt SVERAKs regler ska en kattunge vara minst 14 v för att få flytta från sin mamma. Enligt lagstiftningen är det fortfarande 12 v, men 14 v är nog att föredra. För kattungarnas skull. Särskilt om de nu först ska flytta till dig, och sedan flytta vidare = mkt stress.
#221: Anledningen känns lite oviktig, det kan finnas många anledningar till att en människa inte kan ha kvar sin katt, utan att människan gjort något fel. Man kan aldrig garantera att man ska äga sin katt hela kattens liv, tyvärr.
#225: nej, det känns inte alls oviktigt.
Det låter enormt märkligt att man har två renrasiga katter. "Råkar" få en kull. Efter fem veckor så skänker man bort alla katter till någon annan.
Du kommer väl i alla fall veterinärbesikta, chippa, vaccinera och avmaska ungarna före flytt?
#225: Men vilket ansvar tar DU i den här situationen? Fertila stambokförda katter som du kanske/kanske inte återlämnar till den som tappat både kontroll och förmåga att ta hand om dem? Kullarna kommer gå som smör i solsken när det poängteras vilka föräldrar de har och vara mumsfillibabba för giriga huskattuppfödare.
Sajtvärd Katter iFokus
#226: Enligt mig är det det, i respekt mot förra ägaren så väljer jag nog att inte dela det här, eftersom det inte spelar någon roll för katternas skull nu ändå. Människan kan inte ta hand om katterna oavsett hur mycket hen hade velat det, tyvärr.
Bara att göra det bästa av situationen som den är nu.
#229: låter snarare som att du inte kan bemöta våra frågor.
#228: Ansvaret jag tar är att se till att katterna får ett nytt hem och får det bra. Katterna kan inte återlämnas till förra ägaren.
Att två katter råkar para sig och sedan skänks dom och ungarna till någon annan, det låter ju konstigt. Jag fattar om du inte vill berätta privat info om någon annan, men det kommer helt klart skapa spekulationer.
#230: Det finns ingen anledning för mig att hänga ut förra ägaren. Situationen är mycket märklig och det finns ingen chans för förra ägaren att säga något om situationen, därav kan inte jag säga varför det blev såhär eller något. För jag vet helt enkelt inte, och jag kan inte heller ta reda på det.
Det jag kan göra är att se till katternas bästa och utgå ifrån vad jag har för info och vad jag kan göra av situationen nu, det är allt jag kan göra och det kommer jag göra.
#229: Det bästa du kan göra är att ta avstånd från den huskattmarknad där stambokförda katter utnyttjas i oansvarig avel och huskatter värderas utifrån pälslängd och påstådda rasinslag. Poängterar du i annonsen föräldrarna minsann är stambokförda raskatter är du inte ett dugg bättre än alla andra huskattuppfödare.
Sajtvärd Katter iFokus
#234: Jag kommer ju att behöva leta hem till dom för deras bästa, och jag kommer inte värdera dom utifrån vilka föräldrarna är. Men om någon skulle fråga om föräldrarna så kommer jag svara så ärligt jag kan.
#235: Poängtera gärna då att kullen var ett misstag och att föräldrarna ska kastreras omgående för att inte fler olyckor ska ske. För att inte ev. köpare ska tro att du förespråkar och uppmuntrar till fortsatt huskattavel.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, men du borde sälja ungarna vid 14 veckors ålder och inte vid 12. Och det är bra att ha en plan på vad du ska göra om någon inte blir såld, som Herveaux sa i #218. 🙂
- Redigerat 2023-12-17 13:10 av Signur123
Men du kommer väl att chippa, vaccinera, avmaska och veterinärbesikta ungarna innan försäljning?
Samt upplysa köparna om vikten att kastrera katterna?
#237: Hade jag tagit en kull själv så hade jag haft en plan på vad jag skulle göra om ingen blev såld. Men nu har jag inte det och känner inte att jag borde haft det eftersom kullen ej vara planerad.
Min förhoppning är att de flesta blir sålda och i värsta fall kan jag ev behålla någon/några.
#238: Aa
#233: det är ingen som har bett om namn etc.
#241: Det vet jag men jag vill som sagt inte hänga ut ägarens situation utan anledning 😊
#238: Glömde säga det, det är också väldigt viktigt.