Katter iFokus

Katter

Läst 349 ggr
trapstile
0

Hur ignorera vrålande katt?

Jag har en kattdam på 4 år. Hon har alltid varit lite högljudd när hon velat ha något. Nu har det blivit väldigt jobbigt vid matdags sedan ett halvt år tillbaka. När det är mat så sitter hon rakt upp och ner i köket och gallskriker. Jättejobbigt. Har försökt med olika saker. Först bara ignorera henne och ge henne maten. eller spraya henne med vatten i samma stund som hon skriker. Inget verkar fungera. Hon blir sjöblöt och gallskriker i alla fall. Till slut har jag försökt säga till henne skarpa "nej" eller "fy". Verkar inte hjälpa heller. En sista sak jag försökt med är att byta plats på matskålen så hon kommer av sig. Fungerade i kanske två gånger. Nu skriker hon igen.
Vad mer kan man göra?

Uppkatten
11

Det absolut viktigaste är att du omedelbart slutar med dumheter som att spruta vatten på katten, säga skarpa ord etc. Det kommer INTE att hjälpa och det riskerar att påverka din och kattens relation negativt. Er relation ska du vara rädd om, inte förstöra med olika typer av bestraffningar. Vad får din katt för typ av mat och hur ofta?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
9

Sluta spraya, sluta bestraffa!!! Det gör henne ju bara rädd/osäker/ledsen så hon skriker ännu mer! Inte hjälper det heller …

Kanske behöver hon mat oftare?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

trapstile
1

En del tips var faktiskt från veterinären! Jag har förstått att inte göra dessa saker mer. Men hon (min kattdam) gör detta med vrålandet när hon vill något. Det gäller inte bara mat. Efter maten sätter hon sig framför balkongdörren. Och vrålar. Går ifrån den och sätter sig vid klädkammardörren. Och vrålar. Så det gäller inte bara mat. Självklart vill jag inte förstöra vår relation eller skrämma henne.
För information så äter hon torrfoder Specific Crystal FYD

UlrikaD
5

Såg att du skrivit om kattens höga ljud för 1 1/2 år sedan. Det verkar ju som om det är kattens sätt att tala om vad den vill. Och tycker väl kanske inte att du lyssnar tillräckligt snabbt;)
Har den fått mindre mat eller annan mat nyligen? Började det i nåt särskilt sammanhang? Tänkte att förra gången berodde det på att du tog bort någonting. Vad vill katten nu? Mer mat, oftare, annan mat? Nåt vill den ju. På sitt vis. Gäller att lista ut vad och varför.

• Redigerat 2023-12-12 17:35 av UlrikaD
Maria
3

Hon kanske behöver en kompis?

/Maria

Herveaux
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0: Jag gillar Jackson "Cat Daddy" Galaxy. I den här videon ger han tips och råd till en tittare som har en väldigt pratglad katt.

// Harley

[skyggis_tryggis]
0

#6: Det var en bra video! Han reder ju ut många olika orsaker till mycket jamande.

trapstile
0

Jackson Galaxy är ju helt bäst!! Tack för den filmsnutten. Jag tittar ofta på hans programm.
Men som med min kattdam är det knepigt. Jag tror hon faller in under "the talkative". Fast hon var nog två år när hon började prata. Prata mer än nån annan jag haft.
Som kattunge var hon en 24 timmars duracellkanin. Ögonen på mig och på hennes kattkompis gick runt. Men redan då var hon högljudd i sitt skrikande. För att inte säga när hon löpte första (och sista gången) och jag bor ju bara i en lägenhet.
Hon har lyckats att sitta tyst vid matutdelningen två gånger. Så jag tror hon kan. Men att hon är så envis att det tar över. Hon orkar också hålla på läänge. Att leka med henne räcker inte 20 minuter. Men då är jag och kattkompisen slut. Hon verkar bara ha börjat.
Inget nytt har tillkommit. Hon får samma mat som förut. Vi har samma rutiner dagarna i ända. Men hon ändrar dem ibland. Helt sonika som med det här vrålandet.

OberonsMatte
3

Din katt är fortfarande ung och har hon alltid varit högljudd får du nog acceptera att det är en del av hennes medfödda personlighet, dvs. att benägenheten att jama mycket och högt främst har genetiska orsaker. I rasspecifika grupper där högljuddhet är en rastypisk egenskap är det något kattägare skrockar förtjust över eftersom det är en egenskap de valde medvetet när de valde den rasen. Högljuddhet förekommer dock även på individnivå hos helt andra raser - och inte minst hos huskatter. Inte lika väntat och önskvärt kanske - men har man en sådan katt får man lära sig gilla läget.

Det man kan göra är att notera i vilka situationer jamandet blir extra intensivt och försöka förändra de situationerna. I din katts fall nämner du matsituationen (eller snarare väntan på maten) som särskilt intensiv, så hur kan du förändra matsituationen så att den blir mindre frustrerande och exalterad?

Hur ser matsituationen ut i dagsläget? Vad och när äter katten? Hur ofta serveras maten? Tar maten slut eftersom hon blir så exalterad i väntan på mat? Hur länge har maten varit slut då?

Sajtvärd Katter iFokus

trapstile
0

Som jag tidigare nämnt så har hon fått för sig att vråla vid specifika situationer. Det gäller inte, som just nu, bara vid matdags. Jag har bara blivit chockad att hon nu valt matdags som en ny vråltid. Men vi tränar på. Hon är mycket klipsk trots allt! Tre gånger vid matdags har hon inte fått maten när hon vrålat. Utan direkt när hon tystnat, har hon fått maten. Redan efter dessa tre har hon faktiskt visat att när jag kommer med skålen så är hon tyst. Men det här måste naturligtvis repeteras.
Samtidigt får man inte heller springa till henne när hon får för sig att vråla vid balkongdörren, eller klädkammaren. Hennes äldre Kattsambo bryr sig inte ett dugg när hon vrålar.
Att hon går omkring och små mjauar tycker jag är helt ok för hon har alltid gjort så när vi "pratar" sinsemellan.
Men lite trist är det då jag valt Brittiskt korthår som favvoras då de är väldigt "milda" i sig själv. Har haft ca 6 st genom åren. Men den här kattfröken är nog en förklädd oriental i Brittiskt korthårs kläder…

Uppkatten
7

Men hur ofta får hon mat då?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
6

Vet du att hon hör ok? Vissa djur låter högre för att dom inte vet om det. Annars tror jag nog bara att hon valt just detta sätt att kommunicera på.
Britter brukar ju ha det lite låga småpratande så det är ju lite annorlunda.

trapstile
0

Om jag inte talat om det så får de mat morgon och kväll och äter skilda veterinära sorter. Fri tillgång finns inte möjlighet till. När jag är hemma får det ibland lite på dagen. Det har alltid varit så här.
Nog hör hon bra också. Jag kan vara i rummet bredvid och praktiskt taget viska hennes namn och hon kommer farande direkt.
Men hon vrålar aldrig på natten. På morgonen kan hon smyga fram till mitt huvud i sängen och tyst tyst mjaua lågt nästan viskande. Fast just på dagen kommer det här illvrålen vid tillfällen jag nämnt som gör att man tror att det är eldsvåda eller att hon blir ihjälstucken.

Ni som har vrålande katter. Hur gör ni?

UlrikaD
3

Det kanske är något som ändrat sig och hon behöver mer mat än du ger? Kanske mer mat vid mat-tiderna eller fler mål? Katters behov kan ju ändras med tiden.
Annars är det nog mest att acceptera att hon valt just detta sätt att kommunicera på.

Skaikru
1

#13: Mina katter får mat 3-4 ggr/dag. hon kanske behöver få lite oftare?

Äter hon special foder eller vanligt foder? för äter hon vanligt foder skulle man kunna testa ett foder som är mer mättande och se om det hjälper?

Sen är frågan om man skulle kunna göra som med hundar, att lära henne att hon får inge mat när hon skriker utan hon får det när hon är tyst. Och på så vis lära henne att hon inte kan skrika till sig mat?

Ang hur vi andra gör med katter som skriker. Mina är ganska tysta, dem pratar lite, men skriker gör dem sällan.

Dock får min ena hankatt varje vår frispel, då skriker han som en galning dygnet runt, dem första gångerna trodde jag han var sjuk, veterinären har t.o.m dubbelkollat att han verkligen är kastrerad.
Men nej, han blir bara väldigt jobbig varje vår, så vi löser det med öronproppar och sova med stängd dörr under denna perioden, det brukar gå över efter 2-3 månader.