Katter iFokus

Katter

Läst 224 ggr
lessien01
0

Utekatt kissar ner sig inomhus

Våran ena katt, kastrerad hankatt 1,5 år har börjat kissa ned sig inomhus. Vi har en låda men denna används ej av någon katt.
Första gången var i somras då det vart en pöl på badrumsgolvet, vid vattenskålen. Sen skedde inga fler olyckor på länge men för några veckor sedan var det återigen en kisspöl på samma ställe. Hade då nyligen bytt foder då det vanliga inte gick att få tag på och jag upptäckte sen att det var väldigt mycket salt i maten och tänkte att han blir så törstig och dricker så mycket att han inte kan hålla sig. Det verkar nämligen som att detta sker när han dricker. Han verkar också bli väldigt olycklig efteråt, jamar/gnäller högt och den andra katten (också kastrerad hankatt, 13 år) blir arg på honom.
Senaste gången så hade han kissat på madrassen, tror att han legat och vilat.
Det har också vid två tillfällen legat bajs vid kisset, men jag tror det kan bero på att han blir olycklig och lite till sig när han upptäcker att han kissat.

Han är i övrigt som vanligt. Pigg, lekfull, äter, dricker, sover. Tänker kontakta veterinär men är nyfiken på om nån annan varit med om liknande?
Har tänkt om han markerar men verkar inte som det. Och eftersom det är pölar och inte småskvätt så låter det inte heller som urinvägsinfektion eller liknande. Maten har jag bytt ut sen en vecka tillbaka men så hände det ändå en olycka i morse. Så den teorin föll ju också.

lessien01
0

#0: Totalt har det skett en olycka en gång i somras och 3-4 gånger under oktober och november.

Uppkatten
3

Det låter som att du behöver börja med att se över lådsituationen. 2 katter = du bör ha 3 kattlådor. Vad har du för Kattsand i lådorna just nu? Det är också viktigt att kattlådorna sprids ut i bostaden, och att du tar bort ev. svängluckor på kattlådorna så att katterna kan se ut och ha koll

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
0

Prova att ställa en låda i badrummet där han har kissat på golvet två gånger.

Vad är det för typ av låda och kattsand/strö i den? Du kanske måste byta både låda och strö för att katterna ska vilja använda den. Egentligen borde du ha 2-3 st lådor på olika ställen om du har två katter.

Uppkatten
2

Drt är vanligt att just madrassen/mjuka ställen används som toa om katten inte trivs med lådsituationen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lessien01
0

Vi bor på landet. Katterna är ute hela dagen och stor del av natten. Ingen av katterna har nånsin använt lådan (förutom när den yngsta var kattunge). Allt tyder på att han ofrivilligt kissar ner sig och lösningen skulle vara att ha tre kattlådor??

lessien01
0

Omformulerar frågan:

Har någon varit med om en liknande situation och tagit katten till veterinären, och vad har de då konstaterat där?

[skyggis_tryggis]
2

Det finns utekatter som använder lådor inomhus. En del behöver det.

Uppkatten
3

Även om du anser att katterna är utekatter så visar ju den här kissen att han vill kunna kissa inomhus också, tänker jag. Att katter inte använder kattlådan kan bero på lådan/placeringen av lådan/kattsanden. Jag har själv haft kattlåda som katterna helt vägrat att använda. Det har då berott på kattsanden. Dessbättre har de då haft 2 kattlådor till med annan sand.

OberonsMatte
5

Om toalådan har egenskaper som tilltalar katters naturliga beteenden och behov är det naturligt för katten att välja den platsen för att utföra sina behov inomhus. Eftersom den befintliga lådan inte används överhuvudtaget och både felkissande och felbajsande förekommit finns det stor anledning att misstänka att lådsituationen inte motsvarar katternas behov. Det är den absolut troligaste orsaken till att du hittat kiss och bajs på badrumsgolv och i sängen.

Du kan ta katten till veterinär redan nu och påbörja utredning med kostsamma undersökningar och provtagningar eller så börjar du med att utöka och förbättra lådsituationen rejält. Fler stora, öppna lådor på fler ställen. Tjockt och grävvänligt lager med finkorning, oparfymerad och klumpbildande sand som rensas så fort någon varit där.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4

För att "självutreda" felkissningsproblemet bör katten även hållas inomhus en period för att ha koll på alla beteenden (hur ofta katten kissar "normalt" respektive på fel ställe), aptit, törst och andra eventuella avvikande beteenden) . Det ger information som även veterinären kommer fråga om vid eventuell utredning.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

När du skriver att "katten kissar ner sig" menar du då att katten hittas i t.ex. sängen och själv är blöt av kiss? Vartåt går dina funderingar? Finns tecken på epilepsi eller annan ohälsa?

Maria
3

#11 Jag tänker lite samma. Det är skillnad på att kissa ner sig och att kissa inne.

/Maria

lessien01
0

#11: För ett par veckor sedan hörde jag honom jama högt när han gick från vattenskålen. Kollade och då var det en pöl där han brukar sitta och dricka. Han var blöt på svans och tassar då (gått i det).

I morse vet jag inte vad som hände men han var inne inatt, gick ut på morgonen. Sen in igen efter ca en timme och ca 30 minuter senare var det en kissfläck på en madrass på golvet (dotterns gympamadrass) i köket. Bredvid den stora fläcken var det några mindre fläckar och på golvet nedanför lite blött samt en bajsklump stor som en tärning. Jag var inte hemma just när det hände men efteråt så jamar han högt nu med.

Kan inte se några tecken på sjukdom… Men ska googla lite på epilepsi , men några anfall har vi aldrig märkt av.

• Redigerat 2023-11-13 08:25 av lessien01
Maria
2

#13 Fast beteendet är väl ett stort tecken på att något är fel.

/Maria

lessien01
0

#14: Ja nåt är fel, psykiskt eller medicinskt. Håller du med övriga om att han skulle va missnöjd med lådsituationen?

Maria
4

#15 Svårt att säga då det verkar vara som att han verkligen kissar ner sig.

Steg ett borde vara att besöka veterinär.

/Maria

Uppkatten
0

Av beskrivningen tycker jag inte att det låter som att han kissar ner sig. Bajsplutten - förstoppning? Kan komma kiss när det krystas?

OberonsMatte
2

Är du säker på att det är kiss och inte en vattenkräkning?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

Jag får fråga som min veterinär frågade mig sist, kan bajsplutten i själva verket ha varit en hårboll i en vattenkräkning? Hon sa att många tar fel på just bajs och hårbollar. 😊 (Kan tillägga att när det gäller min kisse så har jag full koll på att hon rätt ofta har hårbollar).

• Redigerat 2023-11-13 16:05 av Uppkatten
lessien01
0

#19: I morse så luktade bajsplutten som bajs. Hårbollarna brukar vara luktfria.
Första gången var jag inte hemma när olyckan skedde men enligt dottern luktade det då också…

lessien01
0

#19: vattenkräkning, brukar den vara helt klar? Eller är det galla du menar?

Uppkatten
1

Här luktar hårbollarna typ tvättat ylle. Rätt äckligt, ingen trevlig lukt. Känns i hela lägenheten ofta.

Uppkatten
2

Vattenkräkningar kan vara helt klara.

OberonsMatte
3

#21: Har katten precis druckit mycket vatten på tom mage ser det ut som att det är rent vatten som kommer upp. Mina katter kan kräkas så när de t.ex. har en hårboll som ligger kvar och retar i magsäcken.

Sajtvärd Katter iFokus