Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteendeen-kattunges-uppväxt
Läst 177 ggr
moppen01
0

Min katt är alltid uppmärksamhetskrävande

Halloj!

Jag hämtade min katt i augusti och han är nu 6 månader gammal. Han är väldigt social och mysig. Vi bor i lägenhet och han är för tillfället ensam katt men jag planerar på att skaffa en till efter nyår. Han är innekatt men jag försöker att gå ut med honom ett par dagar i veckan så han får vara ute ibland också. Jag är oftast hemma dessutom så han är inte själv under några längre perioder.

Redan när jag hämtade honom sa hans uppfödare att han var väldigt pratglad, vilket jag inte tyckte var ett problem. Han har alltså pratat mycket hela tiden. Men nu börjar det gränsa över på väldigt jobbigt. När jag leker med honom eller umgås med honom är han som en helt normal katt, men så fort jag inte kan ge honom uppmärksamhet börjar det konstanta jamandet. Ignorerar jag honom jamar han bara högre. Ibland verkar han inte ens jama på mig. Han jamar på taket och katträdet eller mina tofflor.

Han låter mig sova på nätterna åtminstone. Eller ja, fram till klockan 5:30. Då ska man tydligen vakna. Jag försöker ignorera honom då, men han vet precis hur han ska få min uppmärksamhet. Börja klättra på gardinen eller krypa in under täcket och bita mig i vaderna. Tugga på mitt hår. Om jag stänger sovrumsdörren sitter han utanför dörren och skriker, och kan göra det hur länge som helst. Har däremot inte testat att lämna honom längre än.. ja jag vet faktiskt inte. Jag kan ju hursomhelst inte sova när han skriker utanför dörren. Om jag stiger upp och sätter mig i soffan istället går han och lägger sig. Det är som om han bara var sugen på att byta rum och inte kände för att göra det själv.

Han är världens sötaste katt, men jag har inte tid att kolla på honom konstant. Jag försöker att leka med honom så ofta jag får chansen, och jag leker alltid med honom innan vi går och lägger oss. Ska jag dra på världens pokerface och totalt ignorera honom eller hur tycker ni att jag ska reagera? Och hur ska jag få honom att låta mig sova på morgonen? Tror ni att han kommer att lugna ner sig när han blir äldre eller finns det något annat jag kan göra?

UlrikaD
5

Du sa nog svaret själv i första meningen;)
Han är ensam katt.
Du får för tillfället vara precis allt i hans liv.

Uppkatten
4

I den här åldern är katter ofta galet aktiva. Det kommer sannolikt att lugna sig något inom det närmaste året.

Vi människor räcker sällan till som leksällskap… Unga katter behöver rent krasst en annan ung katt med samma energinivå att härja runt med.

När mina katter var i den åldern ville de leka en timme med mig, för att därefter sova en stund. Därefter skulle det lekas igen. O.s.v. Då var de ändå två bustroll.

Tidvis var jag grå i ansiktet av sömnbrist.

Idag är tjejerna 13 år och matten kan lugnt sova nätterna igenom 🤣.

Din katt ter sig frustrerad, så du behöver ägna lite tid åt lista ut vad det är för behov som han upplever att han inte får utlopp för.

Lek och sällskap verkar stå högt upp på önskelistan…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

New2ragdoll2
3

En ny katt behöver nödvändigtvis inte betyda längre sovmornar. Vi har två katter som synkar sina larm-jamanden halv 5 på morgonen. De vill ha käk. 😅

[skyggis_tryggis]
1

Han kanske blir nöjd när han får en ny lekkamrat efter nyår. Håll ut.

Många katter väcker sina mattar och hussar tidigt på morgonen och det är svårt att göra något åt. De vill att dagen ska börja och tycker att det är tråkigt att människan sover så länge. Mina katter har gjort mig väldigt morgonpigg 😉

Har du möjlighet att ta en kattlur på eftermiddagen för att kompensera för sömnen?

• Redigerat 2023-11-09 15:55 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
3

#3 Om det är frukost de är ute efter, och man hör till de kattägare som serverar torrfoder, så kan ju en foderautomat med timer sköta frukostserveringen så att resten av familjen får sova en liten stund till….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2

#5: Det finns även foderautomater för blötfoder med samma funktion som ovan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
2

#6 Absolut, men jag är mer misstänksam mot dem, med avseende på hur fräsch maten håller sig. Har själv en sådan foderautomat, men använder den enbart för torrfoder.

Pyttelite
0

#7: Den håller kylan vis kylklampar och det är garanterat inga problem ens om maten skulle stå ute en dag utan kylning.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
0

#8 Jo, jag vet. Det finns kylklampar även i min foderautomat, men de är ynkligt små, så jag skulle inte våga lita på dessa.

Uppkatten
2

#8 Det är inte heller alla som kan ha kattmat ståendes ute. Själv har jag innekatter.

Den blötfoder-tillverkare som jag har varit i kontakt med uppger att blötmat ska hanteras som rå köttfärs, och inte stå framme längre än högst en timme.

Det kan dock variera lite mellan märken, enligt en foder-föreläsare som jag samtalat med.

Det är möjligt att en kylklamp kan förlänga tiden något, men jag har gjort valet att inte chansa, då jag inte känner tillräcklig tillit till de små kylklampar som hör till min foderautomat.

[solljust]
3

#0: Först och främst vill jag säga vilken underbar katt du har som är med så fint och härligt och det är inget ovanligt alls jag har vart med om det många gånger både med unga men också med äldre just nu är min äldsta 18 år och 5 månader hon är en sån som ska ha uppmärksamhet hela tiden och det är genomfint och härligt.

Väcker mig ja det gör hon flera gånger om natten. Hon sover alltid vid kudden det är hennes plats men går hon på lådan eller går och äter så ska hon alltid tala om det för mig när hon hoppar upp i sängen igen och lägger sig vid kudden då ska jag gosa med henne och berömma och dom andra är lite så dom med men inte alls som min gammelkatt.

Däremot känner jag bra igen hur det vart genom åren med katter som är i din katts ålder och jag undrar är han kastrerad för även könsmogenhet kan påverka och väl dom är kastrerade lugnar dom ner sig många gånger.

Tror också som redan skrivits om i tråden en kompis det kan göra så mycket dom får rusa av sig och göra av med energi på ett helt annat sätt än hur vi människor leker med våra katter.

Jag är i det läget själv nu mellankatten han har tröttnat på lek och är 13½ år och gammelfröken hon bryr sig inte i lek sen har jag min yngsta på 4½ år som har massor av bus kvar i sig så här är det dags för en lekkamrat eller två så han får någon att ge utlopp med som katt och vi leker massor men det räcker inte och gamlingarna dom tycker mest han är jobbig. Jag funderar på ett syskonpar har haft några såna genom åren och det har vart fantastiskt fint och roligt både för katter och för mig som matte.

Jag tror absolut att en kattkompis kan ge massor med stimulans och egentligen är inte katter flockdjur men jag måste säga jag köper inte det helt och även om dom är självständiga så behöver dom leka och rusa av sig med sin egen ras inte bara oss människor.

Lycka till du har en jättefin katt där som älskar dig och ja det kan vara jobbigt och sömnlöst men dom är som barn dom kräver både våran uppmärksamhet och tid och det är den absolut fina kärleken vi kan få 😻