Frågor ang urinstopp
Hej, jag ska skaffa en hankatt men jag har hört att kastrerade hankatter lätt har problem med att det bildas stenar och bakterier i urinvägarna. Jag har bara haft honkatter som aldrig haft något problem med urinen, men jag hade velat veta hur vanligt det egentligen är med urinstopp hos kastrerade hankatter.
Det kommer vara en innekatt som jag tänkte fodra med bozita dietfoder utan spannmål, samt blötfoder och vattenfontän.
Men jag blir så paranoid över att jag kommer göra något fel, så jag vill att allt ska vara rätt på första försöket!
Jag övertänker så himla mycket och får för mig att det är jättevanligt att hankatter får så, men det kanske inte stämmer. Hur vanligt är det egentligen? Rasen är ragdoll.
Aldrig varit med om det
Men urinstopp och urinproblem är vanligt bland katter som äter torrfoder
Bäst är att bara ge blötmat alt barf/mush/färskfoder :)
Vilket dietfoder har du utan spannmål? Aldrig sett. Men dietfoder = bara försäljningsknep :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har enbart haft hankatter, förutom en.
De har ätit enbart blötmat.
En gång har vi åkt in med en katt för urinstopp akut. Veterinären masserade blåsan hårdhänt. Sedan fick han en kattlåda och så satte vi på kranen i undersökningsrummet. Efter en liten stund kissade han i en evighet.
Sedan har det aldrig hänt.
/Maria
#1: jag har två andra katter som är känsliga i magen och som lätt går upp i vikt, jämförde ingredienserna och det såg snällare ut än många andra foder för kastrerade katter. Ger mjau blötfoder cirka 2 gånger om dagen och sedan torrfoder vid sidan om, då dom jag har föredrar att äta små portioner varannan timma typ.
Osäker på hur man skapar länk man kan klicka på men,
#3 Blötmat är toppen för katter som lätt ökar i vikt :)
Eftersom du redan ger mjau blötmat, hade jag skippat torrfoder och bara ger det :) Myt att katter behöver småäta :) Men så hade jag gjort för deras hälsa och sedan minskar du risken kraftigt för urinproblem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Exakt hur vanligt det är med just urinstopp hos katt vågar jag inte svara på, men det är viktigt som kattägare att man känner till symptomen.
Mina egna katter genom tiderna har aldrig drabbats av urinstopp, och jag känner heller ingen annan katt som drabbats.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vår ena katt har fått det två gånger. Nu får han och kompisen specialmat. Vid sidan om det så ger vi hydro care. De får även Bozita blötmat just nu på kvällen men det äter de inte så mycket av.
Mvh
Mig
Okej tack för svar! Har fått en rätt bra uppfattning om vad jag ska ge katten för kost nu