Byta till Prima Cat torrfoder?
Har matat min katt med Mjau torrfoder (inte det bästa men har inte haft några problem och hon äter det + håller en hälsosam vikt) och Prima Cat blötfoder i vatten (då hon inte gillat i gelé, sås, som paté eller mousse, testat flera märken) och har nyligen sett att Prima Cat även har torrfoder och undrar om någon här har testat det och vad de/deras katter tyckte om det. Är det mycket bättre än Mjau eller är det på ungefär samma nivå?
Syftar på torrfodret för inomhus och steriliserade katter från respektive märke. Tacksam för svar!
Varför inte bara ge blötmat?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Har försökt med detta och bara lagt fram blötmat men det har slutat med att hon bara ätit litegrann (ungefär en halv påse) och när jag hällt upp mer har hon inte velat ha men när jag tog fram torrfodret så sprang hon fram och ville äta direkt. Har även testat färskfoder men det vägrade hon röra
#0: Varför vill du byta? Är det för att Mjau innehåller vete? Mjau plus innehåller inte vete och kanske kan vara ett alternativ?
#3: Känner att det aldrig kan vara negativt att leta efter bättre alternativ bland torrfoder, innehållet av vete är en del att byta och det andra är att min katt gillar Primas blötmat i vatten (men har inte gillat Mjaus blötmat) och ville veta om nån använt Primas torrfoder. Visste faktiskt inte att Mjau plus existerade men ska genast kolla upp det och se om det kan vara ett alternativ!
#4 Majs och ris i, så inte att rekommendera mjau plus
Prima Cat torrfoder har inte direkt toppeninnehåll.
#6: Varför säger du det? Och är det enligt dig lika illa som Mjau eller bättre?
Inte mycket bättre
#4: Mina katter får Mjau plus indoor chicken nu. De är pigga, glada, tycker om smaken och magarna funkar fint.
Mjau har inga bra torrfoder, finns inte bra i matbutikerna öht
Katter är renodlade köttätare, så spannmål och sånt = inte bra för dem i längden (egentligen inte torrfoder öht)
#10: Kattmatsmarknaden är en djungel och folk tycker en massa hit och dit utan att det finns belagt i forskning. Det finns teorier, men de är som sagt bara teorier. Man kan inte kategoriskt påstå att det ena är bättre än det andra.
Men det verkar logiskt att katter inte ska äta spannmål. Majs och ris däremot, tror jag funkar bra.
#11 Det finns forskning. Och katter är renodlade köttätare.
Torrfoder är framtaget för människans bekvämlighet och finns inget positivt med det för katter.
Ris är spanmål med, och nej varken ris eller majs är något nyttigt för katter.
#12: Det är bara din åsikt tills du kan hänvisa till forskning av god kvalitet.
#13 Återigen: det är inte åsikt, det är fakta. Det måste man skilja på.
#14: Du kan inte påstå att det är fakta om du inte kan backa upp det med fakta. 😉 Källhänvisningar o.s.v.
#12: Oavsett åsikter om innehållet i torrfodret så är tuggmotståndet bra för munhälsan vad jag läst och hört, min veterinär samt katthemmet jag adopterade från har inte sagt att det är något jag bör undvika och jag ger även blötmat så kommer inte sluta ge en kombinerad kost, ville ha åsikter från de som använder Mjau eller Prima men du verkar inte använda något av dem så behöver nog inte höra något mer från dig, tack! :)
#12:
Inte för att så oro i onödan men det finns även forskning, om än rätt klen, som indikerar att blötfoder kan öka riskerna för muncancer.
Vår Wilson sattes på bantning och fick nästan uteslutande blötfoder (ofta tonfisk) i många månader. Han fick cancer i munnen. OM detta är korrelerat till hans diet, får vi aldrig veta.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1939-1676.2003.tb02478.x
"table 4. Cats that ate mostly canned cat food had 3.6 times the risk of oral SCC compared to those that ate mostly dry food (RR53.6; 95% CI, 1.3–9.9;P5.014). Risk of oral SCC alsowas significantly associated with intake of canned tuna fish;cats whose usual diet consisted of any canned tuna fish had nearly 5 times the risk of oral SCC as those whose diet didnot contain canned tuna (RR54.7; 95% CI, 1.6–13.7;P5.004)."