Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendeinnekatt
Läst 195 ggr
snowy00
0

Inte leksugen katt

Jag adopterade en innekatt för ca tre veckor sedan, och allt har gått väldigt bra. Men han har inte varit så sugen att leka (vilket vore bra för honom som stimulans, och även som lite motion). Har provat med flera olika leksaker, men han är helt enkelt inte intresserad av lek.

På katthemmet lekte vi en hel del… Då han verkade tycka fjädervippor var roliga att leka med.
Antar att det är miljöombytet som gör att han inte är så sugen på detta, och säkert kommer suget med tiden. Men finns det något man kan göra för att få katten mer intresserad? Man kan ju inte tvinga honom till det…😊

Har tänkt prova en sån där boll som man kan lägga in en godis i sen också.

Uppkatten
1

Han är ny hemma, och fortfarande påverkad av stress/miljöombytet.

Ge honom tid.

Hur gammal är katten? Hur har katten levt tidigare?

Vuxna katter som har levt ute i hemlöshet kan t.ex. vara rätt ointresserade av lek.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

snowy00
0

#1:

Det var så jag tänkte också, att man måste ge honom tid.

Han är ca tre år gammal. Det enda jag vet är att han har levt "med många andra katter" då det var det enda katthemmet kunde säga. Men han är ganska skygg av sig, och vill inte bli klappad. Men märker förbättringar på just det varje dag, i alla fall.

Men då ska jag inte stressa med att aktivera honom, utan låta det få ta sin tid.

• Redigerat 2023-10-26 21:20 av snowy00
OberonsMatte
0

Är han ensam katt i ditt hem?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Du skulle kunna prova med tysta leksaker och se om det gör någon skillnad.

Undvik leksaker där katten kan fastna i och bli rädd (när det gäller en skygg katt) (undvik t.ex. leksaker på snöre, välj hellre ett fleeceband i så fall).

Prova sådant som en papperskartong, en papperskasse med avklippta handtag (så kisse inte kan fastna i), pingisbollar och boinkar. Det är leksaker som kanske kan roa kisse nattetid när resten av familjen har gått och lagt sig.

Om katten äter torrfoder så kan du prova att sprätta iväg torrfoderprickar för att se om katten då vill jaga/interagera med dig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
1

Om han har levt med andra katter innan och även haft sällskap på katthemmet och är ensam nu kan det ju kännas extra läskigt och otäckt.

snowy00
0

#3, #5:

Ja, han är ensam katt här, så det kan ju också inverka😊

#4:

Tack för tipsen! Ska se om det är något jag kan prova.

[Devya]
3

Pappersbollar brukar ju vara väldigt roligt för katter. Man behöver inte alltid gå och köpa en massa leksaker. Ibland är de roligaste leksakerna de man lätt kan fixa själv. :)

snowy00
0

#7: Ja, det är ju sant. Får nog prova med en pappersboll också :)

New2ragdoll2
2

:)
Vet inte hur mycket vi har lagt ut på leksaker som de tröttnat efter 5 minuter men pappersbollar gillar de bäst.

snowy00
0

#9:

Okej, ja kan tänka mig det. Har provat nu med pappersboll, och även att ha en pappkasse på golvet under natten, men han är fortfarande inte så intresserad 😅 men men, han får ta sin tid.