Uttråkade katter - ingen aptit, sover mest
Jag har 2 katter - en på 16 månader och den andra 18 månader (alltså båda ungefär runt 1 och ett halvt år). De är båda kastrerade och är innekatter då jag bor i en lägenhet. Min lägenhet är dessutom trist som fan utan en balkong och man ser ingenting genom fönstren. Jag har inte kunnat sätta upp kattmöbler på väggarna eftersom mina väggar är snedtak och jag känner ingen som kan hjälpa mig sätta upp möblerna och jag har inte råd att betala någon hantverkare.
Med andra ord är mina katter mycket uttråkade. Min första katt har varit uttråkad länge så jag skaffade den andra katten i hopp om att sällskap skulle göra det lite mindre tråkigt åt dem båda. Dessvärre tycker de inte om varandra och tolererar varandra som bäst. Så nu har jag istället 2 uttråkade katter.
Jag försöker öva med dem att gå på koppel för promenader men det går rejält långsamt.
De sover nu för det mesta. Den ena har mycket energi och springer fram till matskålen när det är dags att äta. Den andra har ingen energi alls utan ligger och sover hela tiden. Han har även slutat springa fram när det är matdags.
Vad ska jag göra? Jag blir lite tokig av det här. Och nej, jag har ingen möjlighet att byta lägenhet. Jag försöker köpa alla möjliga leksaker men de blir snabbt uttråkade.
- Redigerat 2023-09-28 18:09 av hellomimi
Bara för att kunna utesluta sjukdom eller smärta så ta ett vetbesök med den som tappat aptiten. Hellre ett besök för mycket, än för lite.
- Fråga runt bland släkt, vänner, kollegor och grannar om de känner någon som kan hjälpa till med montering mot annan gentjänst. (En påse hembakade bullar kan man komma långt med.)
- Klösmöbler som står stadigt utan att fästas i väggen
- Kattspel eller katt-tv i olika appar till telefon/surfplatta
- Prova nya leksaker (finns mycket tips på hur man kan göra egna i stort sett gratis eller för en liten peng på tex YouTube eller Pinterest)
- Leksaker, spel eller pussel som låter katten jobba för att få ut godis eller matbitar
- Klickerträning
- Lådor och kartonger kan bli spännande gömställen eller tunnlar.
Mina katter tyckte det var kul att gå på skattjakt i en kartong (med låg kant) fylld med papperstussar där jag gömt leksaker med kattmynta och godbitar. - Ordna kattvänliga platser på fönsterbrädan så de kan sitta eller ligga och spana ut. De kanske inte tycker är utsikten är lika trist som du.
// Harley
- Redigerat 2023-09-28 18:47 av Herveaux
Om så unga katter mest sover, så låter det som om något är ordentligt fel. Katter i den åldern brukar ha galet mycket energi.
Nummer ett är förstås ett veterinärbesök.
Och får du inte styrfart på situationen och två glada katter, så måste jag nog råda dig att överväga omplacering.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Jag tror det beror på att han är uttråkad. Vi har varit hos veterinären några gånger i år och han brukar då vara väldigt pigg och nyfiken när han är hos veterinären.
Jag har varken vänner eller släkt och är sjukskriven sen en längre tid så jag har inga kollegor heller. Därför känns det som om vi 3 är helt isolerade från omvärlden. Jag är själv van vid det men katterna verkar inte glada.
Jag har prövat katt tv och kattspel på ipad och köpt alla möjliga leksaker men de bryr sig inte om dem så mycket.
Har gjort sittplatset vid alla fönsterytor men som sagt så har jag snedtak med sneda fönster. Det mesta du ser är himlen och någon enstaka fågel som flyger förbi.
#2: De springer runt på morgonen/natten (runt 1-4 på natten) tillsammans men jag är inte säker på om de leker eller slåss eller bara roar sig var för sig. Jag tror att en av dem vill leka men den andra tycker inte om honom. De delar i alla fall på bäddar, leksaker och mat- och vattenskålar utan någon större problem. De har var sin matskål men verkar okej med att den andra äter från fel matskål då den andra bara går och äter från den andra. De har specifika kattbäddar de tycker mer om än andra men de verkar inte ha något emot att den andra ligger där ibland. Då går de oftast mot sina andra favorit bäddar.
Jag har som sagt bara dessa två katter och har varken vänner eller familj så jag har väldigt svårt med tanken om att omplacera en av dem eller i värsta fall båda.
Sover de mer än katter gör normalt? Katter kan sova 18 h av dygnets 24 timmar utan att det är för mycket.
Har du stabila klätterträd och klöspelare som de kan hoppa upp på? Det är dyrt att köpa i djuraffärer, men på nätet är det billigare. T.ex. på zooplus.
Man kan köpa flera och ställa bredvid varandra, så kan de hoppa mellan dem i olika kombinationer. De är lätta att montera ihop själv.
- Redigerat 2023-09-29 07:04 av [skyggis_tryggis]
Varför inte ta ut dom på koppelpromenader?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Hen skrev
"Jag försöker öva med dem att gå på koppel för promenader men det går rejält långsamt."
Hen kanske övar inomhus än så länge?
#7: Det går långsamt att promenera med katter. De måste få känna in och det finns tusen olika dofter utomhus som de måste sortera.
De får en enorm stimulans och vartefter de blir hemma i sin miljö kan de ta egna initiativ.
Men man riskerar också att katten kommer lös, vilket kan få förödande konsekvenser. Viktigt att skynda långsamt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9: Absolut och det är också viktigt att katten känner till sin omgivning om katten skulle komma lös.
#5: Jag vet inte hur mycket de sover eftersom jag själv sover mer än vanligt pga sjukdom. Jag tycker bara att de verkar orklösa för att endast vara runt 1-2 år. Kan katter få hälsokomplikationer om de sover för mycket?
- Redigerat 2023-09-30 11:13 av hellomimi
#10: Jag har börjat ta den ena ut på promenader med honom i buren på morgonen så att han vänjer sig att vara ute. Har börjat ta honom ut mitt på dagen då det är mer liv ute. Han verkar ganska lugn förutom när han hör motorcyklar som skrämmer honom lite. Den andra katten tycker inte alls om att vara inne i buren så henne har jag inte kunnat ta med ut alls.
#11: Jag vet inte om det kan vara dåligt för deras hälsa att sova mycket. Katter sover ju mycket i vanliga fall utan att det behöver vara något fel, men om de sover mer än de brukar så kan man ju misstänka att de mår dåligt fysiskt eller psykiskt. Och en liten risk för att de går upp i vikt finns det väl också.
Om du inte har haft katt förut, så kan det ju vara svårt att veta vad som är normalt, men det verkar som om de är rejält aktiva på natten? I så fall är det ju inte konstigt om de har långa sovstunder på dagen.
#12: Ligger han bara i buren eller går han runt lite i koppel också?
Finns det något lugnt ställe som du kan gå till där motorcyklarna inte hörs så nära och är skrämmande?
Jag tror inte att det är så bra att ta ut honom när det är mycket liv ute. Katter kan bli rädda för så mycket. Hundar, barn, prasslande jackor…
- Redigerat 2023-09-30 13:30 av [skyggis_tryggis]
#13: Jag vet inte hur aktiva de är på nätterna. Jag hör de då och då men annars så sover jag.
#14: Nej, han vill inte komma ut ur buren än så länge.
Nej, tyvärr bor jag mitt i stan. Motorcyklarna hörs jättemycket även i innegården.
#16: Frågan är om han har någon glädje av att tas ut i bur i stan. Det kanske mest ger ett stresspåslag.
Promenad i koppel tycker jag passar bäst i grönområden med träd och buskar. Viktigt att träna inomhus först på att gå i sele och koppel.
- Redigerat 2023-10-02 02:53 av [skyggis_tryggis]
#17: Ja, det är därför jag har hittills bara tagit ut honom till innegården kl 1-4 på morgonen då det är lugnt.
- Redigerat 2023-10-04 20:00 av hellomimi