Köpa en till katt?
Jag har en kastrerad LaPerm-hane på 2 år, vi har nu börjat fundera på om vi ska skaffa en kompis till honom. Främst för att han vissa dagar är hemma själv längre perioder - tror det vore bra med sällskap. Han är fortfarande väldigt lekfull och aktiv.
Han är innekatt, får gå ut i koppel ibland. Han får hänga med på mycket saker och är lätt att ha med sig (han ÄLSKAR att åka bil). Men han har inte träffat så mycket andra katter tidigare, han rök ihop med min mormors katt hemma hos henne - men det är nog den enda katten han träffat sedan han skildes från sin mamma.
Om vi ska köpa en till katt så tänker i sådant fall en kattunge, en hona.
Tror ni att det är en dålig idé, eller tror ni att det hade funkat? Vad har ni för erfarenheter att introducera en kattunge till en äldre katt.
Borde man låta den nya katten bo in sig i lägenheten innan man introducerar dem? Vi brukar nämligen lämna bort våran katt till min mamma om vi ska bort eller liknande, vi bor nära varandra och han är van att åka emellan våra hem.
En 2-årig katt är fortfarande så pass ung att en kattunge kan bli en passande kattkompis både nu och som relativt "jämngammal" vuxen kompis i framtiden.
När man introducerar ny katt i befintlig katts revir tycker jag att det är en fördel om befintlig katt även är synbart äldre. Vuxna katter har naturligt högre status än kattungar och att vara först i reviret är också en statusstärkande omständighet. När den befintliga katten har fördelen av att vara både äldst och först i reviret vid introduktionen är chansen stor att katterna kommer att förhålla sig utifrån det även när kattungen själv blir vuxen (förutsatt att båda är kastrerade då). Med naturligt givna roller behöver det inte uppstå någon förvirring om vem som egentligen "bestämmer" i form av framtida status- och revirkonflikter när kattungen blir äldre.
Den befintliga katten bör alltså finnas i reviret när kattungen introduceras. Vill man ge kattungen lite egen space först utan risk för närkontakt med befintlig katt bör man hålla katterna åtskilda med hjälp av t.ex. kompostgaller i en dörröppning.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag skulle skaffa en hankattsunge.
Grabbar fyrbenta som två benta leker bättre med varandra.
Det ska bråttas och härjas.
Stolt ägare till tre La permer
#2: Jag har läst att det lättare uppstår rivalitet mellan två hankatter, därav att vi tänkte oss en hona - men det kanske funkar?
#1: Tack för svar!
Kanske att den nya katten får bo i sovrummet någon dag så den får landa lite, och att vi skiljer av med exempelvis kompostgaller så att de ändå kan se varandra?
Vi har bara haft hankatter tillsammans förutom en period då en hona bodde med våra två hanar. Det har alltid funkat jättebra.
/Maria

Fertila hankatter kan vara svårt att ha tilsammans men kastrater är inget problem
Stolt ägare till tre La permer