Katter iFokus

Katter

Läst 141 ggr
Spegel00
0

Blyg/skygg kattungar

Hej! Vi hämta 2 kattungar (pojke,flicka/syskon) som är 12v i helgen

Jag tycker dom är väldigt skygga/blygsamma, när man kommer närmare så tar dom avstånd från oss. Kommer vi med godis eller blötmat och försöker locka med så kommer dom och då får man klappa dom lite men sen går dom sin väg. Dom kommer alltså aldrig till oss när vi sitter i soffan tex. Men det går
jätte bra å leka med dom med diverse grejer. Är detta normalt? Vill gärna ha en katt som är social med oss och vill mysa i soffan. Några tips?

Dom äter, dricker, leker, går på toa och sover bra kan jag tillägga

• Redigerat 2023-09-17 21:41 av Spegel00
Uppkatten
2

Det är helt normalt när katterna är så nya hemma hos er!

Det tar i alla fall 2 veckor innan katterna börjar "visa sitt rätta jag".

Fortsätt leka med dem! 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Vad har kattungarna för bakgrund? Träffade ni dem vid några tillfällen innan ni fick hem dem och hur uppfattade ni dem då? Träffade ni kattungarnas föräldrar?

Sajtvärd Katter iFokus

Spegel00
0

#1: Ja jag misstänker det, men blir lite nervös så lär fråga er kattproffs🤣 Leker med dom för fullt, säkert 2 timmar per dag. Och sen leker dom med varandra hela tiden

Spegel00
0

#2: dom kommer från en kull på 4st. Och sen var det en hund i förra hemmet också.

När vi träffa dom första gången så var dom lite nervösa men tyckte det kändes rätt normalt. Då höll vi i båda och det var inga problem så

Men misstänker att gamla ”ägaren” kanske inte pyssla så mycket med dom så kanske därför dom är blyga mot oss?

Träffade bara kattungarnas mamma men hon hade fullt upp med annat så fick ingen större intryck av henne. Men gamla ägaren sa att mamman var social av sig

• Redigerat 2023-09-17 21:54 av Spegel00
Uppkatten
0

Vill man ha riktigt människosociala kattungar så behöver fler än en person hålla på med kattungarna när de är mellan ca 3-7 veckor gamla, och man behöver ägna tid åt att umgås med kattungarna.

Men det är inte kört efteråt, utan genom bl.a. leken har ni stora chanser att få sociala och mysiga katter. Ge det lite tid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Sedan är pappans gener också av betydelse för hur sociala/skygga kattungarna blir. Det handlar alltså inte enbart om kattmamman.

Spegel00
0

#6: okej, då får vi fortsätta så som vi gör nu och leka med dom ofta och visa att vi inte är så farliga ändå.

Jo det förstår jag med men pappa katten var inte med i bilden så att säga

• Redigerat 2023-09-17 22:05 av Spegel00
Uppkatten
2

Många tror dessvärre att det bara är mammans beteende som påverkar hur tama/skygga kattungarna blir, och missar helt att kattpappans gener påverkar kattungens beteende.

Ett problem när huskatter parar sig fritt ute är alltså att man då ofta inte har koll på kattpappans hälsa, beteende o.s.v.

Numera skall utegående katter vara förhindrade att kunna reproducera sig.

91Marran
1

Jag hängde inte med riktigt och ber om ursäkt. Hämtade ni dem vid 12v eller blir de 12v nu?

Mvh
Mig