Ny kattunge.
Skulle ni rekommendera att man köper samma kön eller motsatta? Har en hane som är lite äldre än 1 år. Har planer på att köpa en ny katt som en kompis. Dock kan jag inte bestämma mig om jag ska ha en hane eller hona.
Vad tycker ni?
Kön är nog mindre viktigt än personlighet.
Är det en huskatt du ska köpa så kolla med ditt katthem, de brukar vara bra på att ge tips och råd.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
När befintlig katt är en så pass ung hankatt skulle jag ha valt en hankattunge. Min erfarenhet är att hankatter i allmänhet - och unga hankatter i synnerhet- är extra förtjusta i vildare lekar som innebär brottning och fasthållning och då passar det bättre att leka sådana lekar med en likasinnad.
Nu utgår jag ifrån att din unga hankatt är som unga hankatter brukar vara, så hade den befintliga hankatten varit äldre eller en ovanligt lugn och försiktig ung hankatt skulle jag kanske valt en honkattunge istället.
Är din nuvarande katt innekatt?
Sajtvärd Katter iFokus
Kön spelar ingen roll - personkemin är det som är viktigt. Och vet man inte förrän man testar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Om jag hade en hankatt skulle jag köpa en hankatt.
Stolt ägare till tre La permer

#0: dom behöver välja själva, så man får testa sig fram.
#5 Eftersom man aldrig kan förvänta sig att katter älskar varandra från första stund tycker jag att det är bra att fundera på vilken kombination som troligast är mest lämplig.
Jag vet inte vad "att testa sig fram" betyder när det gäller kattköp, men att ta hem slumpmässigt utvalda katter på prov och lämna tillbaka dem tills man hittar någon som passar är något som verkligen bör undvikas - inte minst för katternas skull.
Sajtvärd Katter iFokus

#6: jag har haft en katt som gjorde det av sig själv - valde han hette Dimman
när han var en 8-9 månader (kastrerad) - så började jag se att han hade lite tråkigt. jag var ju borta en del på dagarna också - inte så många timmar, men ändå
han var långhårig och hans mamma födde ungar hela tiden…så jag tog hem en sån, en liten hane
han slängde ut den i trappen..ville inte ha den
efter ett par månader provade vi med en till, samma mamma…liten hane igen
han slängde ut även den i trappen
en dag kom han lös själv i trappen och gick in till grannen på bottenvåningen
hon hade katter som fick ungar stup i kvarten…och just nu hade hon en kull och det visste han..de var väl ca 7 veckor…3 randiga och en grå
Dimman gick fram och tog den grå - han var grå själv - bar upp den för trappen och in till oss…den ville han ha
det var en tjej, men jag tror inte det hade någon betydelse

#7: Dimman

Disa

#7: Fast på den ansvarsfulla delen av kattmarknaden så finns det inte oansvariga utekattsägare som massproducerar huskattungar som andra lösgående katter kan ta hem på prov vid 7 veckors ålder.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-09-09 11:24 av OberonsMatte
#2: Ja, min kattunge” är en innekatt. Dock följer han med i koppel ut i skogen, exempelvis i fjällen. Han är väldigt brutal när han leker och springer och hoppar gärna. Söker egentligen bara en kompanjon som vill leka med honom och hålla varandra sällskap. Självklart kommer jag att fortsätta leka med han och den nya. Han tycker mycket om att ta tag i en och sparka med benen. Dock gör han det utan klor. Hans favorit lek är kurragömma samt att man springer runt och ”skrämmer” han. Direkt efter springer han och letar efter mig och hoppar för att skrämma mig.
- Redigerat 2023-09-09 13:08 av Sofie0101
#4: Okej. Tack för svaret.
Min katt har endast varit runt hundar sedan jag fick honom. Alla dessa hundar är honor dock spelar det nog ingen roll. Hans uppfödare har planer på att skaffa en ny kull. Tänkte kanske ta en därifrån, dock osäker.
#10: Att jag frågade om katten är innekatt beror på att inomhusvistelse är den bästa förutsättningen för att katten ska ha glädje av en kattkompis och för att katterna ska utveckla naturlig samhörighet.
Ibland kan man se utekattsägare som är förvånade över att utekatten aldrig accepterar att en ny katt flyttat in i kärnreviret, men det beror på att katten har möjlighet att välja bort den utvecklingen genom att hålla sig hemifrån.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-09-09 13:17 av OberonsMatte
#12: Är det en stambokförd katt du har nu? Vilken ras?
Sajtvärd Katter iFokus
#13:Förstod det👍🏻
#14: Ja. Norsk skogkatt
#16 Jag har haft flera katter av den rasen (både honor och hanar) och samtliga hanar har lekt vildare lekar i unga år än honorna. Jag har aldrig haft två unga skogishanar samtidigt, men det hade nog varit en optimal kombination.
När jag har haft två skogisar samtidigt i min kattgrupp har det varit hane + hona och de har alltid fattat särskilt tycke för varandra och t.ex. gärna legat och sovit tätt ihop, men i leken har det gått för vilt till för att honorna ska uppskatta det. Så är det även mellan mina nuvarande Norska skogkatter (Lotus, hane 3 år och Milou, hona 6,5 år).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-09-09 13:39 av OberonsMatte

#9: nej det gör det kanske inte…förr i tiden fick man ju alltid kattungar från folk man kände.
#17: Så vilket kön rekommenderar du?
#19: Ung hane till ung hane.
Sajtvärd Katter iFokus
#20: Okej. Tack för hjälpen.
Vill bara meddela att jag har tingat en hane som hämtas om 2 veckor.
Nu är bara mitt problem att hitta ett namn åt honom.
#22: Vad spännande! Blev det Norsk skogkatt igen?
Sajtvärd Katter iFokus
#24: Nej. Det blev en Ragdoll. Har aldrig haft en katt förrutom min nuvarande. Tänkte ska testa mig fram och se vilken jag tycker om mest av dem.

Något namn förlag på honom? Måste börja på E dock.
#27: Vad heter han i stamtavlan?
Sajtvärd Katter iFokus
#28: Asterix
#25: Jag måste medge att jag (som saknar min ragdoll så mycket) avundas dig som just ska påbörja livet som ragdollägare! Du kan se fram emot en extra dimension av hur charmiga katter kan vara och min Oberon trivdes iallafall alldeles utmärkt med alla skogiskompisar (5 sammanlagt) han delade tillvaron med under sin livstid.
#27 Vad heter din nuvarande katt? Är det ett namn på E som ska passa med det så kan det vara bra att veta vilken sorts namn det ska vara.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-10-12 22:23 av OberonsMatte
#30: Elton
Tycker om namnen Eddie och Echo. Men är öppen för förslag.
#31: Det första som kommer upp i mina tankar är Elton och Elvis, men det kanske är för likt?
Sajtvärd Katter iFokus
Enzo?
Sajtvärd Katter iFokus
#34: Min kompis hund heter det.
#35: Ja, man har nästan alltid en personlig association till olika namn, så därför är det så svårt att gissa vilka namn som kan passa just den kattägarens katt. Jag vet t.ex. en hund som heter Eddie 😄 , så för mig är det numera en hund, men rent objektivt tycker jag också att det är ett fint namn även på katter. Lite mjukare än Echo (men jag gillar namn som innehåller bokstaven o och det är en mjuk bokstav). Echo är också ett ovanligare namn, vilket kanske känns lite roligare, men oavsett blir namnet oftast ett med katten så småningom.
Sajtvärd Katter iFokus
#27 Eros? Artisterna Elton och Eros…
- Redigerat 2023-10-13 09:03 av [skyggis_tryggis]
Vet inte om det är en myt men jag har hört att kattnamn bör innehålla bokstaven S för de uppfattar sådana namn lättare.
(därför döpte vi våra till Nelson, Samuel och Wilson) :-D
#38: Har också hört det. Men på grund av att min andra katt börjar på E så vill jag att den andra också ska göra det.
#39: Edwin?
#38: Kanske att katter uppfattar s som ett mer "intressant ljud" och därför kan visa mer reaktion om t.ex. en främmande person uttalar ett namn som innehåller s-ljud..? Som det klassiska "kss-kss-kss"-lockljudet som min mamma lärde mig när jag var barn. (Min mamma blir fortfarande lika förvånad när mina katter inte alls reagerar på det lockljudet😄).
Att alla katter (och särskilt matglada katter) automatiskt lär sig att reagera väldigt snabbt och tydligt på ordet "mat" (vill du ha mat?) är tydligt exempel på att det är tonfall, situation och vad katten förknippar ordet med som har betydligt större betydelse än vilka ljud som används. Jag har även sett liknande snabba/automatiska inlärning och tydliga reaktion på orden (vill du/ska vi)"gå ut?".
Alla katter jag haft har lärt sig vad de heter och ingen har reagerat så blixtsnabbt på inkallning som "Oberon" (särskilt utomhus och om han varit lite utom synhåll, för då har det även varit av intresse för honom att snabbt återförenas med mig). Hans namn uttalades "Ååberon" och funkade klockrent utan ett enda s (förutsatt att det var jag som kallade på honom). Eftersom jag går ut med flera lösa katter samtidigt har jag förenklat inkallningsprocessen utomhus genom att lära dem att förknippa mig med nyckelskrammel. Dvs. att skrammel med nyckelknippa betyder att de ska komma till mig. Är det någon annan som skramlar med nycklar stannar de upp och slutar bry sig när de upptäcker det (det har testats ett flertal gånger). Likaså har ett flertal personer blivit totalignorerade trots att de lockat på någon av mina katter med rätt namn - det viktiga har varit vem som använder namnet. När katten lärt sig att förknippa ägarens röst med trygghet och samhörighet spelar det kanske inte ens någon roll viket namn ägaren använder eftersom katten mest lystrar till rösten och olika tonfall (om det inte är något väldigt särskilt och positivt det lärt sig att vissa ord betyder).
Sajtvärd Katter iFokus
#41 - Ja, jag lutar mer åt att det inte riktigt kan stämma då våra katter reagerar på meningar som "Är du hungrig" osv.
Dessutom struntar Samuel helt i att vi ropar på honom. Nelson reagerar däremot alltid.
Myten om att katter inte bryr sig kan mycket väl stämma (ibland). ^^
Intressant det där att katter lystrar till rösten och tonfallet, snarare än orden i sig. Är detta något som har fastslagits?
#40: det är ett ganska fint namn
- Redigerat 2023-10-14 21:04 av Sofie0101
Min gammelgubbe hette Elmer, tycker det är rätt fint. Bedårande söt i varje fall <3
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Vad blev det för namn?
Han är supersöt. Kan se ut som en liten Enoch. (Ch=k som uttal.)
#27: En av våra katter heter Elmo. Det tycker jag är ett gulligt namn 😻